Citat:
Aha, så med världselit, så menar du idrottare i kortare distanser, där det finns VM och OS? Om det är det du menar, så varför nämner du inte det i trådstarten, istället för att litet vagt prata om världseliten?
Varför skall man titta på storlek och intresse, samt hur många som känner till namnen? Det är väl klart att det finns fler som satsar på OS-grenar, men om det är grund för världseliten, så kan man ju stryka hela skidsporten. Då är det egentligen bara fotboll, som gäller. Inte ens handboll, volleyboll, basket eller ens minisporten ishockey, kan ju jämföras i popularitet. Jag inser att det är ett udda exempel, för man kan inte jämföra olika idrotter, men ser man på snarlika, så är jag ju till 99% övertygad om att världens bäste bandyspelare spelar ishockey.
Varför skall man titta på storlek och intresse, samt hur många som känner till namnen? Det är väl klart att det finns fler som satsar på OS-grenar, men om det är grund för världseliten, så kan man ju stryka hela skidsporten. Då är det egentligen bara fotboll, som gäller. Inte ens handboll, volleyboll, basket eller ens minisporten ishockey, kan ju jämföras i popularitet. Jag inser att det är ett udda exempel, för man kan inte jämföra olika idrotter, men ser man på snarlika, så är jag ju till 99% övertygad om att världens bäste bandyspelare spelar ishockey.
Var jag verkligen så vag om du läst mitt första inlägg?
Och om jag nu hade menat den s.k. långlopps-världseliten hade väl ändå hela frågeställningen varit rätt meningslös? Hur som helst, det är ju mest intressant att jämföra ur prestationsförmåga.
Behärska olika distanser/discipliner
Northug är väl ett bra bevis på att man kan behärska både sprint och femmilar.
För att vinna Tour de France i cykel t.ex måste du både vara både bra tempo åkare och klättrare. De bästa cyklisterna kan vinna både en 15 km tempo epilog, såväl som en 6h brutal bergsetapp.
Även många simmare kan ju dominera på både flera olika distanser och simsätt samtidigt och även "simm-sprinters" kör ju många långa "mängd" pass. Eliud Kipchoge gick ju från världsmästare på 5000m (även broms 3000m inomhus) till världens bästa marathonlöpare. Johaug med mycket överkroppsmuskulatur och dålig löpteknik är på gränsen att kvala till VM i friidrott på 10000m .
Vart går talangerna?
Jag håller helt med om ditt exempel med bandy, tänkte nästan nämna det själv. Ett annat exempel kan vara att friidrott i USA förlorar många lovande sprinters t.ex till National Football League, NFL o.s.v
Men här slår du faktiskt an på en annan faktor med, i Norge är skidor och skidskytte är nr 1 och 2 i tittarintresse medans de ju däremot är ganska svaga på bollsporter och sommaridrotter och hos oss är det lite omvänt. Så många idrottstalanger här går till lagidrotter istället medan det i Norge är mer prestige i skidsport. Klaebo t.ex var länge en lovande fotbollstalang.
Senast redigerad av forbrurkaren 2020-03-06 kl. 23:09.
Senast redigerad av forbrurkaren 2020-03-06 kl. 23:09.