2022-03-06, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Du menar att de ska bli mer som väst? Det var ju det Putin inte ville? Ukraina försökte röra sig mot väst och blev invaderade.
Det är inte väst i sig utan en speciell sorts "väst" Putin är emot..dvs krigsstyret
Moskwa är ingen öststad precis
Citera
2022-03-06, 00:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Fler än en har sagt att det är högstatusförband som anfallit.
Bland annat den luftburna divisionen från Pskov och första gardespansaret.
Det här är hittills en enorm prestigeförlust för Ryssland.

Ja de som inte lyckats ta Charkiv 40 km från gränsen är dessa första gardespansaret, och de led nu nya förluster i en offensiv från Ukraina.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Haha grabben har du ens läst Kemi eller Fysik?

Folk bor nu i Nagasaki och Hiroshima.
Bakgrundsstrålningen är obefintlig, inga effekter på hälsan och så har det varit i flera årtionden redan.

Tar du Tjernobyl så är strålningen i omgivningen flera hundragånger högre och då snackar vi utanför sarkofagen.

Jag har gett dig siffrorna för en vätebomb, och du pratar små kärnladdningar.
Du behöver mellanstadie matte för att förstå siffrorna jag gav dig. Och tydligen så kan du ej läsa
el. förstå matte på den nivån.

Finns en åldersgränsregel på FB. Du måste vara 18år. Vilket du visat att du inte är.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
När denna konfliten är över så får kan nog alla lära sig av faran i att vara beroende av centraliserade tjänster. Hur jävla skört det digitala samhället faktiskt är. Det som är ryssland idag kan vara Sverige imorgon, om 10 år kan ryssen vara svensk istället.

Jag är benägen att hålla med dig här. Och det ligger faktiskt i spelkorten nu att Ryssland kan retaliera mot väst med omfattande cyberangrepp för att störa ut motsvarande system hos oss. Den typen av motdrag ser jag som betydligt mer troligt just nu än att de skulle börja bomba fler länder.

Jag råder inte någon att kasta sig ut på en bank-run, men det är inte en dålig idé att börja ta ut några sedlar varje gång man har vägarna förbi en bankomat. Det finns ju trots allt insättningsautomater som man slänga in dem i när situationen lugnat ner sig igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Jag citerar Putin:Sanktionerna är likvärdiga med en krigsförklaring, sa han.

Detta gör mig förbannad så pass att jag vill ha ihjäl fanskapet. Men sluta kriga då förfan! Ryssland bör få kriga ifred och ingen får på något vis försvåra uppdraget och göra motståndet tuffare. Det är Putins logik. Tänk er en fullvuxen man slår ett barn med ett järnrör och en förbipasserande tar upp ett järnrör och ger till barnet; varsågod, låt bästa man vinna. Den vuxna mannen börjar grina och tycker att det är orättvist att barnet nu också har ett järnrör.

Vad förväntade du dig att han skulle säga? Tack så mycket? Kan han utpressa världen att lyfta sanktionerna samtidigt som han ödelägger Ukraina, så gör han det.
Citera
2022-03-06, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Inte alls. Det är tvärtom, man ska visa vad det handlar om, och helst skulle en kriminell typ som Putin se på när varenda person dör för hans pojkdrömmar.

Var det inte du som var fredsälskande sade du?
Jo, just därför jag kritiserar bilder på döda soldater och människor
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mjah.., tror inte det.

Tror man bara önskar pressa ut så länge det går. Lite trist.., man har ju sett en hel del generositet i allt detta. Bla igår så på fox ett ammo-företag i USA som skänkte 1 mille patroner. De fixade t.o.m flygplanstransporten själva (o betalade för den, det gick snabbare sa man) till Polen.

V.D`n (äldre herre i 70+) : "-Ukrainare.., hårt jobbande.., måste ställa upp..etc"..

Lite annan stil..

Rätt kraftig kritik vad jag förstått i USA att McD, KFC med flera är kvar och bedriver verksamhet i Ryssland det är bara en tidsfråga innan de stänger butiken.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är inte väst i sig utan en speciell sorts "väst" Putin är emot..dvs krigsstyret
Moskwa är ingen öststad precis

Jag har ingen aning vad du menar med en "speciell" sorts väst?

Varför inte bara låta Ukraina bestämma själva vad de vill?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Nä, han ligger där för att hindra konvojen

Jaha vilken tur, men lite farligt, vem vet vad tokiga Putinryssar gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Läs en gång till. Även om du stannar under mark i 2 år. Så kommer du att få i dig dödlig dos
efter ca 52 dagar på ytan. 300R dödlig dos. Efter 2 år 0.24R/timme = 1250 timmar = 52 dagar.

Ta en titt på den absoluta klassikern Threds från 1984, om du vill ha det i grafisk form.
https://archive.org/details/threads_201712
För det första funkar inte din länk, för det andra.
Anger strålningen till 24Gy =24 000 Rad / timme efter en vätebombs explosion.
Dödlig dos ca 300 Rad.

Strålningen sjunker enligt 7/10 regeln = varje tidsfactor 7 sjunker strålningen delat 10.

T1 = 24 000 Rad / Timme
T7= 2400
47T= 240
14D = 24
3 Mån = 2.4
2 år = 0.24

Kan du läsa detta? Förstår du något av vad du citerar?
300 Rad är en dödlig dos på 1 timme om vi ska tolka det du citerar, om det ens stämmer.

Dvs efter 14 Dagar så är effekten nästan 13 gånger lägre än den dödliga dosen.

Efter 3 månader är den 125 gånger längre.

Det betyder inte att om du stannar 125 timmar så har du blivit exponerad för en dödlig dos.
Det är inte så det funkar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Nej, det är inte det enda Ryssland kan göra. Ryssland kan också välja att sluta upprepa lögnen om att Ukraina styrs av nazister, respektera landets gränser och att arbeta för goda relationer för att minska spänningarna.
För övrigt: Ukraina styrs av en demokratiskt vald regering, till skillnad från fascisten Putler.

Nu var det endast en spekulation och en tolkning från min sida. Vem vet hur Putin tänker eller vad hans nästa drag blir.

Och det enda sättet att få detta är att använda rysk militärmakt. Eftersom den nuvarande ukrainska regimen i åtta år har visat att den är "oförmögen till överenskommelser.

Jag tillåter mig själv att vara skeptisk till att Ukraina skulle vara demokratisk
Citera
2022-03-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoloSwag420
Enda som väntar för Putler nu är en krigsrättegång i Haag där han döms för brott mot mänskligheten.

Han ska naturligtvis få Nobels fredspris liksom hans krigiska föregångare Obama fick. Allt annat vore odemokratiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in