2022-03-06, 00:29
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Låter helt rimligt, folk kan återfå till sina liv, korruptionen kan minskas och inga fler döda ungdomar..

Hur skulle korruptionen minskas?

Korruptions index
Ukraina 122. Ryssland 136.
https://www.transparency.org/en/cpi/2021
Citera
2022-03-06, 00:30
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det lyckade landet Venezuela var före.

Det nya Järngänget Ryssland, Nord Korea och Venezuela alla 3 stora föredömen och humanitära stormakter
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Helt obegripligt. Hur kunde man misslyckas såhär? Verkar ju som man bara skickat in skrot i några förvirradade skrämseloperationer.

Man börjar ju undra om allt är en teater.

Fler än en har sagt att det är högstatusförband som anfallit.

Bland annat den luftburna divisionen från Pskov och första gardespansaret.

Det här är hittills en enorm prestigeförlust för Ryssland.

En kille i tråden länkade till en twittertråd om VDV vilken menade att de luftburna trupperna mest var ett psykologiskt vapen och inte fungerade mot en riktig motståndare, och det är säkert sant för man lärde sig redan för 80 år sedan att luftlandsättningar fungerade dåligt mot samlat försvar.

https://en.wikipedia.org/wiki/76th_Guards_Air_Assault_Division
https://en.wikipedia.org/wiki/1st_Guards_Tank_Army_(Russia)

Utifrån rysk synvinkel är det förstås viktigt att säga att de inte har haft några förluster, och att ifall de har haft det, det absolut inte var Rysslands bästa förband.

Det påminner mig förresten om slaget vid Fraustadt där sachsarna efter slaget hävdade att deras armé bestod av dåliga förband. Sanningen var emellertid att det var den sachsiska eliten som fick stryk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Låta Putin ta östra Ukraina och skicka fram avskräckande Nato trupper till gränsen vid Polen. Sen förhandla och förklara västra Ukraina neutralt.
Låt Puttler bita i gräset, återställ Ukrainas territoriella integritet och låt Ryssland betala ett mycket stort skadestånd för allt elände de orsakat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvm
Min personliga åsikt om Trump. Han va efterbliven inom inhemsk politik. Men utrikespolitik har jag tamejfan inte sett någon bättre president i USA. Där får han 10/10.
Japp, ingen idealist men realist
Citera
2022-03-06, 00:31
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Vi närmar oss mer och mer ett Nordkorea 2.0

Putin kommer få käka sin ryska kaviar samtidigt som hans befolkning kommer få gå ner på knä för lite bröd.

Ja, ett nordkorea 2.0 med kärnvapen som kan ödelägga det mesta. Det är inte bra detta...
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det skulle vara intressant att få veta om detta med betalkortsanvändning ser likadant ut i Ryssland som i Sverige. D.v.s att åldringar, särskilt på landsbygden, kör med kontanter medans unga i städerna inte ens har sett en Rubel mer än på bild.

Den här åtgärden från Visa och Mastercard lär i vart fall slå mycket hårt och kommer säkerligen med intresse att studeras av många myndigheter utomlands.
Jag är inte helt säker på hur denna begränsning fungerar, om korten slutar funka helt och hållet, eller om det endast gäller för transaktioner till utlandet och från utlandet till Ryssland.

Det blir iaf svårare för Ryssland att peka ut någon statsmakt som ansvarig för den typen av sanktioner, när det är företag som bojkottar Ryssland av egen vilja.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Låta Putin ta östra Ukraina och skicka fram avskräckande Nato trupper till gränsen vid Polen. Sen förhandla och förklara västra Ukraina neutralt.

Jag tycker vi tar tillbaka hela Ukraina och sedan gör vi en demilitariserad zon på ryska sidan om gränsen. Den skall patrulleras av FN. 50 km bred. På Ukrainska sidan en kraftig NATO-styrka. Ryssland måste sättas på plats så de slutar att kriga i vårt Europa. De måste avmilitarisera Kaliningrad också. Och ta bort alla trupper från Moldavien och Kaukasus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Hur skulle korruptionen minskas?

Korruptions index
Ukraina 122. Ryssland 136.
https://www.transparency.org/en/cpi/2021
Den neutrala delen kan ta efter Sverige o Finland
Citera
2022-03-06, 00:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Det verkar vara svårt att finna. Samtidigt så känns det ju som en dålig lögn att säga att någon är död, som sen visar sig leva. Det är ju lätt att motbevisa. "hej här är jag, jag lever!". Sedan kan ju man ju ljuga och hitta på om när var hur och varför person x är död.

Det är väl i princip bara Adolf Hitler och Elvis som har lyckats med att ljuga som sin egen död.
Faktum är att det står lite överallt på nätet om man googlar på namnet. Den enda mediasajten jag kände igen var The Sun som ju känns skevt att använda som källa, men men..

https://www.thesun.co.uk/news/17857369/ukraine-peace-negotiator-spy-shot-russia-kireev/amp/
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Låta den aggresive belönas för sitt krig alltså, du utgår från att han skulle nöja sig med delar av Ukraina, håller inte med men tack för att du förklarade och kom med ett förslag.
Det har varit krig i östra Ukraina sedan 2014 (tack USA) och tusentals civila ryssar har dött. Tittar man på kartan hur invasionen ser ut är det tydligt att det är östra Ukraina han är ute efter. Av flera anledningar.
Citera
Medlem
YoloSwag420s avatar
Enda som väntar för Putler nu är en krigsrättegång i Haag där han döms för brott mot mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in