2022-03-06, 00:20
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Effekterna är kraftigt överdrivna, det blir ingen atomvinter och befinner man sig i ordentliga skyddsrum så överlever man.

Det kommer du ALDRIG att få folk som hjärntvättats av den KGB-styrda "fredsrörelsen" under 70-80 talet att förstå. De tror att koiskromanerna "efter floden"och "på stranden" beskriver verkligheten, att BBC och hollywoods skräp är dokumentärer.
Citera
2022-03-06, 00:20
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Kan utan tvekan drabba oskyldiga. Putin borde ha tänkt efter före innan hans beslut att invadera Ukraina fick både Ukrainare och Ryssar att lida.

Vad skulle du vilja göra istället?
Vad sägs om att INTE strypa betalmedel till vanliga oskyldiga ryssar? Fattar man inte att det här bara kommer göra gemene ryss ännu mer antiväst? Det spelar rätt in i Putins narrativ och ger honom rätt i mångas ögon.

Snacka om att hälla bensin på elden. Västvärlden är ta mig fan efterbliven och full
Citera
2022-03-06, 00:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Intressant nog fortsätter Mcdonald's och Burger King i Ryssland som inget skulle ha hänt..

Googla om ni inte tror mig..

Kan vara franchise?
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Tycker nästan synd om ryssarna.
Dom svänger in på macken och ska tanka sin stridsvagn, och så funkar inte visakortet.
Vi närmar oss mer och mer ett Nordkorea 2.0

Putin kommer få käka sin ryska kaviar samtidigt som hans befolkning kommer få gå ner på knä för lite bröd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tack..vilken mätning förresten?
Bara det vanliga korruptionsindexet. Det mäter egentligen upplevd korruption och inte faktisk korruption, men jag har inte sett något bättre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Vad sägs om att INTE strypa betalmedel till vanliga oskyldiga ryssar? Fattar man inte att det här bara kommer göra gemene ryss ännu mer antiväst? Det spelar rätt in i Putins narrativ och ger honom rätt i mångas ögon.

Snacka om att hälla bensin på elden. Västvärlden är ta mig fan efterbliven och full

Ok du säger vad du inte vill ska göras, men vad vill du göra?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Jag tror dig, men det kanske är så att sanktionerna inte trätt i kraft ännu, bara beslutande? Jag har inte koll.

Calls to boycott McDonald's, other brands in wake of Russia's invasion of Ukraine
Political pressure is building for companies to halt business in Russia because of its invasion of Ukraine

https://www.foxbusiness.com/lifestyle/boycott-mcdonalds-brands-russias-invasion-ukraine

Det kommer väl nästa vecka, man tänker väl kräma ut de sista rublerna först. Själv tänker jag ta en paus..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Nu ilsknar oligarkfruarna till när de inte kan köpa en ny handväska.
deras konton är nog kopplade till Schweiz
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Har varken swish eller banid, eftersom affärerna inte heller kan använda dem kommer man nog på en lösning

Ryssland har så klart inte Swish eller BankID nej, men det kanske inte var det du menade? Jag drog det bara som ett exempel på hur jobbigt svenskar upplever det när en populär tjänst slutar att fungera.

Jag är övertygad på att ryssarna kommer att komma på en lösning framgent, människan är anpassningsbar till sin natur. Men det är en extremt prekär situation som Ryssland kommer att hamna i den närmste tiden. Våra liv är idag väldigt beroende av att den här typen av lösningar fungerar utan avbrott och det blir snabbt kaos i många led när de inte längre gör det.

Jag jobbar själv inom den här branschen så jag kan intyga att det kommer att bli väldigt dålig stämning väldigt snart.
Citera
2022-03-06, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Sluta dribbla nu, kamma dig och kom in i matchen. Vi kan körs whataboutism hela natten och ändå hamna fel. Sluta förödmjuka dig själv, du är säkert väldigt klok. Ryssland anfaller ett land, de dödar barn, kvinnor, djur. Allt de känner är helt okej. Vi kan säkert vara duktiga och klappa oss på axeln och vara så kloka att böla om att det här kunde vi ju förutse för ditten och datten sade si eller så. Det är fortfarande ingen ursäkt för Putins sjuka manipulation som många verkar köpa. Förresten jag är bara en enkel bondson.

Du lever i ditt absoluta NU och du kommer att fortsätta med det ett bra tag till.
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Ja, det är svårt att inte känna någon sympati för vanliga civila i Ryssland.

Man kan iallafall glädja sig med att en stor del av Rysslands befolkningen är såpass hjärntvättade att dom tycker dessa sanktioner är värda sitt pris!
Betoning på lite sympati.
Ryssar har ett stort ansvar.
De har ryckt på axlarna i 20 år och låtit Putin hållas.
Så vind skörda storm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Inga pengar och inga kort betyder att det blir svårt att köpa mat. Hungrigt folk kommer nog att börja köra högafflar genom huvudet på ryska statsanställda innan månaden är slut.

Det skulle vara intressant att få veta om detta med betalkortsanvändning ser likadant ut i Ryssland som i Sverige. D.v.s att åldringar, särskilt på landsbygden, kör med kontanter medans unga i städerna inte ens har sett en Rubel mer än på bild.

Den här åtgärden från Visa och Mastercard lär i vart fall slå mycket hårt och kommer säkerligen med intresse att studeras av många myndigheter utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in