2022-03-06, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Källa: en hiss någonstans i Ukraina.
Och vad händer i hissen
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Helt rätt av VISA, inte för att dom hade mycket annat val om dom inte vill hamna i blåsväder.

Nu kommer civila människor i Ryssland påverkas ännu mer, inte bara affärsmän / företag som använder sig utav SWIFT.

Japp, folket kommer få det riktigt riktigt tufft. Man tycker lite synd om folket ändå. Ljugna för hur längesomhelst och sen får de det tunga straffet.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Framtidens krigföring vi ser här. Inga vapen behövs. Bara stryp alla ekonomiska kopplingar och landet faller ihop av sig självt.
The dangers of going Global.
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Så gott som alla "camps" där utlandsuppdrag utförs omges efter en tid av ett träsk av barer, bordeller, försäljning av material från hjälpsändningar och droghandel. Åldern på de prostituerade är Ofta Varierad, och variationen är efterfrågad. FN blundar glatt för detta.

Som konsult kan man ha skrivningar i kontraktet typ "vi utför inte etnisk rensning" eller "vi utför inte "hits" på ickekombattanter". (eller "vi mördar inte lokalanställda kvinnor som blivit gravida efter fyllevåldtäkt av hög FN tjänsteman från norden för att han skall slippa betala/ta konsekvenserna)

Nej, jag, i min ringa erfarenhet, har lägre respekt för ordersoldater.
Jag såg filmen The Whistleblower så jag har inga illusioner om vad som kan hända under och vad folk är villiga att blunda för i FN uppdrag. Jag kan ha fel, men jag misstänker att starka humanitära principer inte är ett krav för att få ett legosoldatsuppdrag i Ukraina idag. Oavsett sida.
Citera
2022-03-06, 00:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Det här är nog värre än swift alltså. Kommer slå extremt hårt mot vanligt folk i ryssland. Jisses!

Intressant nog fortsätter Mcdonald's och Burger King i Ryssland som inget skulle ha hänt..

Googla om ni inte tror mig..
Citera
Medlem
LibBells avatar
Putin inte lika stolt över denna gubbe idag, hans co-pilot slapp bli tillfångatagen, om man säger så 😀

https://twitter.com/nexta_tv/status/1500058258098298881?s=20&t=mUsjDpcIGWl2EVes2i3eLA
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Inte en dag för tidigt.

Gissa om det kommer att skapa kaos när det inte går att betala med kort vare sig i tobakskiosken eller på storvaruhusen. Och lägg då till att tjänster som PayPal, ApplePay, GooglePay m.m. också lagt ner, samt att det redan är trångt i bankomatköerna och periodvis är svårt att få tag i kontanter.

Nu finns det väl dock även andra kortsystem i Ryssland, men en snabb googling ger för handen att Visa och Mastercard ändå dominerar marknaden totalt. Har du ett kreditkort hos statligt ägda Sberbank t.ex. så kommer även det vara kopplat till antingen Visa eller Mastercard. Det brukar inte heller gå särskilt snabbt att lägga till ett nytt betalalternativ till sin kassa. Det skall skrivas kontrakt, kanske installeras ny teknik m.m. Och detta behöver göras i ett läge när varenda jäkla verksamhet står inför precis samma behov.

Tänk på hur reaktionen brukar vara i Sverige när Swish eller BankID ligger nere i någon timma. Skala sedan upp det till att gälla så gott som alla alternativa betaltjänster, samt att situationen kommer att gälla tills vidare...
Håller med till fullo.

Hade varit intressant om Ryssland skulle bli det första landet som kommer använda kryptovalutor i vardagen. Nästan lika ostabilt som deras rubel!
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Asså vad fan håller man på med? Vill man svälta ihjäl massa ryssar och förvandla landet till Nordkorea 2.0 eller vad? Det finns en mängd skurkstater i världen som är värre än Ryssland som man inte gör såhär med.

Det drabbar ju bara vanligt folk. Det är så extremt att man nästan blir Putinvänlig

Kan utan tvekan drabba oskyldiga. Putin borde ha tänkt efter före innan hans beslut att invadera Ukraina fick både Ukrainare och Ryssar att lida.

Vad skulle du vilja göra istället?
Citera
2022-03-06, 00:17
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Kan du inte ens försöka hitta oberoende källor?

Vilka källor är oberoende?
Citera
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Och vad händer i hissen
Det var bara en stillbild på ryska soldater fast i en hiss (från övervakningskamera).
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Jag vet inte vad han gjorde för fel, men två skott i huvudet fick han iallafall.

Tycker inte att det är ett speciellt bra sätt att förmedla till världen vilken demokrati man är.

Han spionerade och lämnade uppgifter till ryssarna. Han kom enkelt undan två snabba.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Intressant nog fortsätter Mcdonald's och Burger King i Ryssland som inget skulle ha hänt..

Googla om ni inte tror mig..

Jag tror dig, men det kanske är så att sanktionerna inte trätt i kraft ännu, bara beslutande? Jag har inte koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in