Citat:
Ursprungligen postat av
Kojkoj
Men tycker du alternativmedia hade rätt som var positiva till Putin. Nu verkar många på Flashback backa från tidigare åsikter Men anser du att det var rätt av högern att hylla Putin.
Högern att hylla Putin? Vad avser du med höger och vad avser du med hylla?
Jag argumenterar för att Putins agerande är begripligt och förutsägbart ur en realpolitisk kontext. Som företräds exempelvis av John Mearsheimer som sade att Putin skulle invadera redan 2015.
Gör det Mearsheimer till ett "rysstroll" eller "nazist" eller ens "höger"?
Jag antar att man kanske måste se en föreläsning av honom eller läsa hans lilla bok om Ukrainakrisen för att bilda sig en uppfattning om det.
Geopolitik är inte begriplig utifrån begrepp som "ond/god" eller ens "rätt/fel". Den realpolitiska analys som Mearsheimer företräder tar även sikte på att förstå hur stater kommer att agera i framtiden. Och det tror jag har ett visst egenvärde.
Som jag ser det KAN INTE ledaren för ett imperium vara "god" eller ens "mänsklig". OM han var det skulle han inte vara ledare för imperiet. Han har genomgått en lång sorteringsprocess för att hamna där och under den resan har han sannolikt stegvis lärt sig att om han ska stanna vid makten så kan han inte avvika alltför långt från Machiavelli.
Detta gäller även i demokratier, ja även i Sverige. På sätt och vis gäller det till och med i närmsta kommunalfullmäktige.
I denna dynamik ingår en rad olika ekonomiska aspekter som att när Putin tillträdde så var Ryssland infiltrerat av en samling oligarker med kontakter i väst som för en billig slant hade köpt upp landets alla naturresurser. För att eliminera dessa oligarker så var Putin tvungen att alliera sig med andra oligarker som knappast var guds bästa barn. För utan oligarker klarar sig ingen ledare för ett imperium. Varken i väst eller öst. Sådana är de underförstådda reglerna för maktinnehav som fjollorna på SVT knappast kommer att redogöra för dig...