2022-03-05, 23:36
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Kvällens pro-Rysk, Ryska karta: http://dxczjjuegupb.cloudfront.net/wp-content/uploads/2022/03/Selection_187.jpg

Kvällens pro-Rysk, Ryska rapport: http://thesaker.is/day-10-of-the-russian-special-operation-in-banderastan/

Highlights:
According to am internal Ukrainian document which has been circulating on the Runet, apparently a leak from the Ukie security council, which admits 40% of the Ukrainian territory is under Russian control and over 75% of the Ukie military was destroyed. Considering the amount of fakes out there, I cannot vouch for the authenticity of this document, but I will notice that those two figures (40% territory and 75% of the military) are exactly what I have been estimating myself, especially the size of the remaining military (which is much more important than holding territory.
Om jag förstår innehållet i dina länkar rätt så påstås det i princip att Ryssland garanterat snart har tagit över Ukraina. Men från flera håll här i Sverige hör man att det går väldigt dåligt för Ryssland och operationen inte alls går som planerna. Känns inte som att båda kan vara korrekta. Men det borde väl kanska snart stå klart vilket som stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Men tycker du alternativmedia hade rätt som var positiva till Putin. Nu verkar många på Flashback backa från tidigare åsikter Men anser du att det var rätt av högern att hylla Putin.

Högern att hylla Putin? Vad avser du med höger och vad avser du med hylla?

Jag argumenterar för att Putins agerande är begripligt och förutsägbart ur en realpolitisk kontext. Som företräds exempelvis av John Mearsheimer som sade att Putin skulle invadera redan 2015.

Gör det Mearsheimer till ett "rysstroll" eller "nazist" eller ens "höger"?

Jag antar att man kanske måste se en föreläsning av honom eller läsa hans lilla bok om Ukrainakrisen för att bilda sig en uppfattning om det.

Geopolitik är inte begriplig utifrån begrepp som "ond/god" eller ens "rätt/fel". Den realpolitiska analys som Mearsheimer företräder tar även sikte på att förstå hur stater kommer att agera i framtiden. Och det tror jag har ett visst egenvärde.

Som jag ser det KAN INTE ledaren för ett imperium vara "god" eller ens "mänsklig". OM han var det skulle han inte vara ledare för imperiet. Han har genomgått en lång sorteringsprocess för att hamna där och under den resan har han sannolikt stegvis lärt sig att om han ska stanna vid makten så kan han inte avvika alltför långt från Machiavelli.

Detta gäller även i demokratier, ja även i Sverige. På sätt och vis gäller det till och med i närmsta kommunalfullmäktige.

I denna dynamik ingår en rad olika ekonomiska aspekter som att när Putin tillträdde så var Ryssland infiltrerat av en samling oligarker med kontakter i väst som för en billig slant hade köpt upp landets alla naturresurser. För att eliminera dessa oligarker så var Putin tvungen att alliera sig med andra oligarker som knappast var guds bästa barn. För utan oligarker klarar sig ingen ledare för ett imperium. Varken i väst eller öst. Sådana är de underförstådda reglerna för maktinnehav som fjollorna på SVT knappast kommer att redogöra för dig...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Men varför måste Putin gå in och döda barn, kvinnor och djur.
Det gör att han känner sig lite mer manlig. Att tvingas fuska i val för att lyckas sitta kvar tär på manligheten, att gömma sig i en bunker i Ural-bergen medan den folkvalde Ukrainske presidenten leder sina trupper på plats tär också på Putlers manlinghet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Du behöver VERKLIGEN uppleva ett riktigt smutsigt slagfält för att ta ur dig den vidriga vanan att gotta dig åt andras död. Med den där attityden skulle du få en fysisk tilrättavisning av gruppen.
Nu vägrar jag sociala medier men om det är bild på döda soldater är det ett krigsbrott. Verkar totalt ha glömts bort
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
En vätebomb kan slå ut mycket mer än Sverige.
Karta chernobyl: https://antinuclearinfo.files.wordpress.com/2014/04/map-chernobyl_fallout.gif
Tack!

Då kan vi avsluta denna diskussion mellan någon som påstår sig vara kunnig inom kärnvapen.
Citera
2022-03-05, 23:37
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Här ligger några.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1500210671434309633

Härliga bilder!

Min kväll blev genast ännu bättre.

Alla ryska soldater som sätter sin fot på ukrainsk mark hoppas jag innerligt dör så fort som möjligt.

Firar varenda död ryss jag ser.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Planen e att först platta till Ukraina och sedan ta över Transnistrien. Ekonomiskt e det nog ingen succé, men det var det här som alternativmedia kämpade för.
Vad menar du med detta, är det media som gjort att vi hamnat i denna sits, vilka då samt varför menar du?
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Självklart..men till hur länge. Det är cyniskt att pumpa vapen in i ett land som faktiskt led av korruption och problem redan innan..

Vad är det för korruption du talar om.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ja, man kan ju tycka det.
Rätt sjukt att det ska behöva vara såhär, men det är väl så vi fungerar.

Vi har ju krigat mot ryssen 14 gånger senaste 700 åren, lite av en tradition. Synd vapnen blir värre och värre.

Nej vi fungerar inte på detta viset utan att det är en liten grupp i det stora hela vilka är dem som planerar och verkställer.

Nu rådet det en masspsykos och den är helt och hållet skapad i steg.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hur ska Putin göra det tror du? Såg du ryssarnas senaste tåg som är på väg? Typ fordon som kanske Postnord skulle vara nöjd med. Visa mig annars var Putins styrkor lurar i vassen.

Har inte sett något tåg, länka gärna ! (varit på jobb ikväll)

Det är planen misstänker jag. Det är ju även förstärkningar på gång, så..., likaså blir nätterna kortare (då när ukrainarna vill "jobba"), marken börjar bli fastare på slutet av månaden (behöver inte använda vägar i samma utsräckning) vilket gör det lättare att manövrera..

Men sist och slutligen : Jag vet lika lite som andra i tråden, och spekulerar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Är du dum?

Skulle det bli ett fullskaligt ärnvapenkrig så skulle männskligheten utrotas, lika så med alla andra levande varelser.

Var tänker du att Putin ska hitta mat efter ett kärnvapenkrig? Att någon från Foodora ska komma med mat?
Då får väl nån hämta morötter.
Om alla kaniner är utrotade måste det finnas i överflöd.
Citera
2022-03-05, 23:38
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Önsketänkande är i sammanhanget ganska ointressant; det är inte Ukraina som kommunicerar med öppen kortvågsradio utan kryptering:
https://twitter.com/christogrozev/status/1499897531286831105

https://twitter.com/AVindman/status/1499753688478494721

Och att vi sitter i säkerhet i Sverige gör inte glädjen över dödade fascistiska invasionsstyrkor mindre; även patrioter i Ukraina uppskatter det:
https://www.youtube.com/watch?v=FV4RGVH54vE

Även du skulle må bra av ett besök på ett smutsigt slagfält för att jaga gottandet över andras död ur dig. känna lukterna, se kropparna, höra skriken. Du, skulle liksom jag gjorde första gången, göra på dig, och kanska tillockmed vomera.

Att Ukraina försvarar sig är bra, att soldater dör för att någon beordrat dem är det inte.

Fanns det någon oberoende källa på helikoptern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in