2022-03-05, 21:50
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Är det till 100% bekräftat via oberoende källa att den är rysk? För Ukraina har också Mil 24/35 helikoptrar. Vore inta så toppen om folk gottar sig över att en av Ukrainas 24/35 or skjutits ned. Har iofas svårt at gotta mig i att någon möter döden. Blir så när man träffat denne i verkligheten ett antal gånger. Det är INTE som på film eller i tv spel.
Önsketänkande är i sammanhanget ganska ointressant; det är inte Ukraina som kommunicerar med öppen kortvågsradio utan kryptering:
https://twitter.com/christogrozev/status/1499897531286831105
Citat:
Russian officers struggle to communicate attack plans on short-wave radio, while Ukraine jams them with... their national anthem. *video*
https://twitter.com/AVindman/status/1499753688478494721
Citat:
Reports of a significant armor engagement in a suburb of Kyiv …between Russian forces.
Friendly fire restulted in the loss of 9 tanks and 4 infantry fighting vehicles.
Och att vi sitter i säkerhet i Sverige gör inte glädjen över dödade fascistiska invasionsstyrkor mindre; även patrioter i Ukraina uppskatter det:
https://www.youtube.com/watch?v=FV4RGVH54vE
Citat:
Ukraine Shoots Down Russian Jet, Captures Pilot
Senast redigerad av zergrush 2022-03-05 kl. 21:53.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag jämför Putin med Stalin... som trots hårda strider i Moskva ändå var kvar i staden och riskerade att tillfångatas han hade ifall lite stake och en porrig mustasch!

Stalin var inte alls kvar i Moskva. Han flydde.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det gick väl ändå lite snabbt med pansarskotten...? Visst, omröstning dagen därpå, men ändock. Nu verkar de ha besinnat sig, så jag får också hålla med dig och herrgickhan. Lät på Maggan i dag som svensk ansökan om Nato-medlemskap inte år aktuell, till skillnad från i Finland. Dock utökat samarbete med Nato. Sverige och Finland har ju också ett nära försvarssamarbete, så går Finland med bör det vara rätt safe för Sverige om man ser Nato som en trygghet. Jag är själv tveksam, men finnarna verkar ju ha bestämt sig.

Ja, jag håller med. Även i situationer som denna gäller det att hålla huvudet kallt och även om det, som du skriver, gick fort när det kom till pansarskotten, så måste jag ändå ge regeringen (som jag i övrigt inte ger mycket för) en eloge för att de inte tycks agera helt i panik.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Sett flera Typhoon som åkt från england, tankat över Polen och sen försvunnit från FR24

Jag ska våga mig på en gissning:

De har flygit eskort åt Antonov An-12BK som gick från Estland. Deras eskortuppdrag tar slut vid gränsen mot Ukraina där Ukraina tar över. De NATO-plan som flygit eskorten över Europa lufttankar för att kunna ta sig hem till sina hemmabaser.

Antonov An-12BK stägde precis av transponder och flyger taktiskt över luftrum Ukraina själva kontrollerar till någon flygbas/flygplats i västra Ukraina.

Den här lägesbilden har Ivan också så det är inte så att vi hjälper han på traven.

Man har säkert sätt på radarbild att Ryssland just nu inte har plan på väg in över Ukraina just nu för då hade An-12BK gått på plan B och landat i Polen varpå det blivit vägtransport sista sträckan för de paket med dålig stämning för team Ryssland som finns i lasten.
Citera
2022-03-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Kanske har visats, snabb tråd.
Ska visa övergiven rysk konvoj utanför Kharkiv.
Anti-upplopp utrustning. Första planens materiell.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t7e4rd/in_the_vicinity_of_stary_saltov_kharkiv_a_large/

Mvh

Här ser man även snön kommit och snart blir det -10 med då blir det inte så kul och vara invasionssoldat speciellt inte om dieseln tar slut.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Läste att det var främst för att skydda kylfläktarna och kylaggregaten då de ska enkelt saboteras av civilister med enkla medel. Och att skydda rutorna för siktasabotage. Tydligen ett vanligt skydd sen i princip krigen motoriserades och användes nyligen i Filipinerna.

Som jag har förstått det.

Det låter som en gångbar förklaring, tack. Men om det nu är så pass vanligt så verkar det ju samtidigt underligt att man inte skulle ha förberett sig med bättre skydd mot sådana angrepp än björktimmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är Ryssland som trissade upp stämningen först genom en stor övning som täckmantel för invasionen.

https://m.youtube.com/watch?v=o7jxPqeOF5s
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Vad tror du det finns för flyg där uppe???
Klart dem flyger med transpondrarna på i detta läge ska du veta så alla vet var alla är i Luften, De plan som är uppe och flyger är spaningsplanen för NATO & US!

Nä de stänger av transpondrarna. Har sett det själv. Sitt och titta en stund på FR24 så ser du.

Eurofighter Typhoon som startat från nån bas i närheten av London.
Senast redigerad av Ravatos 2022-03-05 kl. 21:56.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, såna här förluster kan inte ryssarna ta nån längre tid. De är dessutom inte närheten av att nå nåt avgörande. Det händer verkligen inte mycket på marken just nu förutom att ukrainarna återtog flygbasen väster om Kiev och genomförde vissa attacker mot konvojen norr om Kiev.

Varifrån kommer uppgifterna om 9? Utan oberoende källa är det ju omöjligt att veta om det är sant eller ej.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Fast den landade väl på flygplatsen, jag tror inte man flyger om man ska in i ukraina.

Planet kan kan dock haft eskort till krakow och nu tankar man kärrorna som utfört den.

exakt så. Skrev ett längre utförligt svar på detta.
Citera
2022-03-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Asså seriøst. Hur går det här kriget egentligen. Verkar vara dimridåer överallt och enorma mängder propaganda!!

Håller med! Ingenstans riktig information som på 90-talet. Bara kurragömma hela tiden. Såå trött på skiten.

Varför dölja vad som pågår i ett krig mitt i europa?
Citera
2022-03-05, 21:52
Medlem
Vill man jämföra kan man titta på hur det gick till i Chile 1973 och statskuppen där.

Demokrati i Ukraina? En måste själv ha upplevt en sådan händelse. Lätt att sitta här och tycka och tänka.

Berättelser om dödade barn, våldtagna och misshandlade kvinnor, civila anläggningar som slogs med flit, en mentalt galen Putin jämföras med Hitler osv. Propaganda i bästa fall.*

Min enda förhoppning är att manipulation redan har nått en så grotesk nivå att allt fler börjar ställa frågor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in