Citat:
Ursprungligen postat av
Mainforcepatrol
"Legosoldater är inget bra"? Känner du många? Säkerhetskonsulter ser till kompetens och inte politiska åsikter. "Skadade människor" kan man ha i en arme av ordersoldater som "bara lyder order". Säkerhetskonsulter har inte plats för individer som lider av störningar som kan riskera gruppens säkerhet.
I övrigt har de flesta "övergrepp" jag sett genom åren utförts av ordersoldater. De har ju lyxen att skylla på att "jag bara lydde order" för adtt tysta minnena när de är ensamma. De kan även lösa problem och skydda sig själva utan att ta hänsyn till "orderkedjan" som orsakar förseningar och ineffektivitet bland orderförband.
Något det ryktas att en FN generalsekreterare blev varse för många år sedan.
Det är sant att jag inte känner många (inte någon) legosoldat. Så mina fördomar om legosoldater kan vara helt fel. Historierna kring gruppen som tidigare gick under namnet Blackwater är väl vad som mest har format min uppfattning av legosoldater.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_(company)
Jag kanske borde titta närmare på frågan vilken sorts av individer som söker sig till ett sådant yrke. Jag är också färgad av att jag ser krig som näst intill alltid onödiga. Om man tillhör en grupp av legosoldater som är villiga att ta vilket jobb som helst, så är det förkastligt. Jag vet inte hur svenskar har uppfört sig på sina utomlandsuppdrag de senaste 30 åren, men jag vill tro att de är ett bättre alternativ än legosoldater.