2022-03-05, 21:34
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
"Legosoldater är inget bra"? Känner du många? Säkerhetskonsulter ser till kompetens och inte politiska åsikter. "Skadade människor" kan man ha i en arme av ordersoldater som "bara lyder order". Säkerhetskonsulter har inte plats för individer som lider av störningar som kan riskera gruppens säkerhet.

I övrigt har de flesta "övergrepp" jag sett genom åren utförts av ordersoldater. De har ju lyxen att skylla på att "jag bara lydde order" för adtt tysta minnena när de är ensamma. De kan även lösa problem och skydda sig själva utan att ta hänsyn till "orderkedjan" som orsakar förseningar och ineffektivitet bland orderförband.

Något det ryktas att en FN generalsekreterare blev varse för många år sedan.
Det är sant att jag inte känner många (inte någon) legosoldat. Så mina fördomar om legosoldater kan vara helt fel. Historierna kring gruppen som tidigare gick under namnet Blackwater är väl vad som mest har format min uppfattning av legosoldater.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_(company)

Jag kanske borde titta närmare på frågan vilken sorts av individer som söker sig till ett sådant yrke. Jag är också färgad av att jag ser krig som näst intill alltid onödiga. Om man tillhör en grupp av legosoldater som är villiga att ta vilket jobb som helst, så är det förkastligt. Jag vet inte hur svenskar har uppfört sig på sina utomlandsuppdrag de senaste 30 åren, men jag vill tro att de är ett bättre alternativ än legosoldater.
Citera
2022-03-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Är det nått på g? Först ryska flyg till USA, sedan så twittrar zelensky att kriget snart är över och nu det här?

Planet ifråga befinner sig mellan Kraków och Mielec i Polen.
Citera
2022-03-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Zelensky trissar upp stämningen genom sätta vapen i händerna på sin civila befolkning samtidigt som han gömmer sig i en grotta och skickar hånande twitter-inlägg till Putin. Tror han att det kommer att bli bättre?

Lider med Ukraina och deras befolkning men Zelensky har jag inte mycket för. Han har trissat upp stämningen från från första dag.

Det är Ryssland som trissade upp stämningen först genom en stor övning som täckmantel för invasionen.
Citera
2022-03-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Moskva? Hört om den

Japp, och Moskva har inte varit belägrat av Hitlers tyska armé.
Eller har du en annan historiebok än den jag studerat?
Citera
2022-03-05, 21:36
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Vad jämför du med? Råttan-Putin som gömmer sig?

Jag jämför Putin med Stalin... som trots hårda strider i Moskva ändå var kvar i staden och riskerade att tillfångatas han hade ifall lite stake och en porrig mustasch!
Citera
Medlem
Är det här planet som ni syftar på?

https://www.flightradar24.com/LAGR141/2b092131
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Håller med, det är för fan bara att ge upp nu så inga fler oskyldiga barn dör. Ryssland är övermäktiga, punkt slut. Ska de stoppas blir det kärnvapenkrig, vem vill det?? Ge han vad han vill. MEN tar han mer än Ukraina, då jävlar, då finns det inget val och då brakar helvetet lös oavsett..

Haha och nästa gång anfaller han Finland och då kommer du din syltrygg resonera likadant.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Aljazeera:
Putin ska ge ultimatum på 24 timmar att Zelensky avgår och överlämnar kiev.
Personligen tror att Zelensky helst ser Kiev totalförstöras än ge upp.

Bättre ge putler ett ultimatum att skjuta sig själv i bunkern inom 24 timmar ;-)

Vilken idiot putler är. Han misslyckats med invasionen o ställer ändå ultimatum. Bagdad Bob vart ju riktigt sansad i jämförelse
Citera
2022-03-05, 21:37
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=1JNtiO7nhmo

Lukashenko drömmer om och bli Överste i nya armén

Till skillnad som Putin måste ju denna gubben har urusel approval rating i hemlandet han var så nära det går bli att bli utkastad bara för ett litet tag sen

Faller Vitryssland först? massdesertering och regimskifte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Så kan det vara förvisso, men jag tror att man får skilja lite på ukrainare och tjetjener, exempelvis när det kommer till viljan att spränga sig själva i luften.
Du skulle inte vilja ha hämnd om låt oss säga dina barn bli brutalt mördade av ett gäng ryska soldater? Alt föräldrar partner syskon vad som helst? Man måste givetvis inte spränga sig
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Är det nått på g? Först ryska flyg till USA, sedan så twittrar zelensky att kriget snart är över och nu det här?
Det är ett spaningsplan som cirkulerar på Polsk luftrum inget annat!
Citera
2022-03-05, 21:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Wtf. Ett plan från US Airforce (LAGR121) flyger just nu in över Ukrainskt territorium!?
Nej den lufttankaren ligger och cirkulerar på polskt territorium. Finns nog rätt bra med nato-fighters i området där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in