2022-03-05, 20:47
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Donetsk och Luhansk har varit en pågående krigszon med beskjutning åt båda hållen. Det var Ryssland som skickade in styrkor utan nationsbeteckning i dessa Ukrainska regioner 2014 som sköt ihjäl varje ukrainsk militär som gjorde motstånd. Det var inte Ukraina som ockuperade ryska delar med utklädda ukrainska styrkor.

Då Ukraina hade en obefintlig armé 2014 så beordrade de varje ukrainsk medborgare med militär bakgrund att åka dit och hjälpa till. Därav bildades ett flertal milisgrupper och vissa åt det extrema hållet. Den ukrainska reguljära armén stödjer inte dessa och milisgrupperna hade svarat med våld även emot den ukrainska armén om de försökt avhysa dem. (Vice har följt en av grupperna i en dokumentär på Youtube)

Flera tusentals civila ukrainare fick lämna gränsande städer som blivit en krigszon och flera dog av beskjutning ifrån de ryskstödda separatisterna. Så att hävda ett folkmord åt endast en sida i en pågående konflikt går helt enkelt inte och är bara ännu ett svepskäl av Ryssland. Det var Ryssland som var den aggressiva parten även då.

De mest extrema städades ut i AZOV när de blev en del av den ukrainska reguljära armén men givetvis finns det några kvar. Att döma ett helt land med 45 miljoner invånare är absurt då det även finns flertalet neo-nazi grupper i Ryssland.

Givetvis är det fel att beskjuta civila och Ukraina borde ha rensat ut de mest extrema grupperna men då de försvarade Ukrainas gränser så såg de nog felaktigt genom fingrarna. Men de ryskstödda separatisterna har med flertalet civila offer på sitt samvete och tusentals ukrainare fick lämna sina hem.

Så att påstå ett folkmord åt ett håll är idioti.

Det faktum att ryssarna har eldat på ifrån andra hållet för att underblåsa konflikten har inte gjort det lättare att rensa ut det fåtal extremister som finns. Då dessa element även passar in i Putins narrativ så behöver man inte vara extremt konspiratorisk lagd för att misstänka att det även omedvetet kan ha fått ryskt stöd.
Citera
2022-03-05, 20:47
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är uppgifter från försvarsdepartementet i Moskva som presenterades i dag.

Direkt från sanningens källa. Var det dom som hävdade 0 döda ryska soldater tills för någon dag sedan?
Citera
2022-03-05, 20:48
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Har du svar på min fråga?

En sak ska du ha klart för dig. Jag diskutera gärna och erkänner mina fel. Använder du dock denna retorik kan du bara ignorera mig, tack!

Du försöker flytta fokus i varje inlägg för att inte erkänna att du är ute och cyklar så jag upprepar min fråga. Var är sjuttiomilspenetrationen du beskrev?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Man trycker väl in nån kod och sen nån knapp. Inte alltid röd kanske. Låter som en tecknad film men tror det verkligen är så simpelt på riktigt. Skrämmande nog.
Det är väl tre stycken som kan koderna och två måste slå in dom.
Citera
Medlem
Ha ha vad ska man säga.

Rysslands utrikesdepartement uppmanar länderna i EU och Nato att sluta leverera vapen till Ukraina, rapporterar Reuters och hänvisar till den ryska nyhetsbyrån RIA.

Ryssland ska vara oroliga att vissa vapen ska hamna i händerna på terrorister och utgöra ett hot mot flygplan.

Ukraina kam svara ja vi använder vapnen för att skjuta på ryska terrorister som bombar barn och kvinnor.

Bara inse att ryssarna förlorar oerhört mycket fordon och manskap när de säger åt Nato och EU att inte skicka mer vapen.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Jag tvivlar starkt på att putin har några kärnvapen som fungerar. Vad säger ni som är vapenexperter?

Enligt anekdoter, alltså ryssar som har snackat på fester och liknande, så är de inte i så bra skick.

Det ska sägas att de som framför dessa anekdoter är människor som inte tycker om Putin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Men den ukrainsk regeringen är den första pro-nazi sedan andra världskriget. Hur förklarar du det? Jag hade hellre lämnat makten än styrt med nazister eller använt nazistiska styrkor.
Det är vad barnamördare V.Puttin påstår på stats TV i Ryssland. I själva verkat fick det högernationalistiska partiet i Ukraina 2% av rösterna i det senaste valet och 0 platser i Parlamentet. Och nej, demokratiska val som dem i Ukraina fungerar inte som i Ryssland där Puttlers % i valet redan är bestämt på förhand.
Citera
2022-03-05, 20:49
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Men då borde ju kriget vara över?

Eller hur tänker du?
Största anledningen just nu skulle jag gissa är den överväldigande mängd utrustning och personal de helt enkelt har på plats.

Har väldigt låga förhoppningar att Ukraina tar hem detta men det ändrar inte på faktumet att invasionen är ett fiasko hittills.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Men de där 2% betyder mycket. Det var dessa 2% som Sverige stödde när de brände folk i Odessa och förstörde Donbass ryska barn.
Nej. Dessa 2% är inget någon stöder. Min fiendes fiende är vad som händer i krig.
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Men de där 2% betyder mycket. Det var dessa 2% som Sverige stödde när de brände folk i Odessa och förstörde Donbass ryska barn.

Det där är bara Putins fantasier och påhitt för att rättfärdiga det ynkliga misslyckandet till invasion av ryssarnas brödrafolk som han försökte sig på.
Citera
2022-03-05, 20:50
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Du kommenterade inte Wagnergruppen?

Others, including reports in The New York Times, consider ChVK Wagner an arms-length unit of the Russian Ministry of Defence (MoD) and/or the GRU[35] in disguise, which is used by the Russian government in conflicts where deniability is called for, as its forces are trained on MoD installations. It is believed to be owned by Yevgeny Prigozhin, a businessman with close links to Russian President Vladimir Putin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Grundaren med SS-tatueringar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dmitry_Utkin
Nej, jag kommenterade inte Wagner gruppen. Grundaren är nazist, i alla fall en nazist-beundrare. Legosoldater är inget bra oavsett, och har förmodligen en förmåga att dra till sig fascister och andra skadade människor.
Citera
2022-03-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Det är väl tre stycken som kan koderna och två måste slå in dom.

Ryssland har, sedan sovjettiden, ett automatiskt system för det där. Permieter eller vad det nu heter. Något liknande som britterna har, fast helautomatiskt (där britterna behöver manuellt verifiera att London och regeringen har utplånats).

Säger ryktet i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in