2022-03-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Det Schweiziskt registrerade ryskägda bolaget bakom Nordstream II begärdes i konkurs. Det har inte något med Nordstream II att göra, annat bolag.

Japp , det var det ”tyska” bolaget som skulle rodda licensen från Tyskland för Nordstream en licens som inte kommer godkännas så länge Ryssland bryter mot Budapestavtalet.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Ja. Jag har gjort lumpen.

När usa säger att det är över, så tolkar jag det som att kriget är förlorat.
Sedan så kan det ju dröja veckor att rensa upp.

https://www.youtube.com/watch?v=EYk3OyB9juE

En pensionerad överste är knappast USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Elon Musk ryter ifrån: "Kommer inte banna ryska nyheter förens ni riktar pistol mot mig!"

Detta kommer som ett svar till regeringar i väst när dom bett Starlink att bannlysa ryska nyheter.

Elon Musk står upp för sann frihet.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/wont-do-unless-gunpoint-musks-starlink-rejects-governments-requests-ban-russian-news

1. Det är helt rätt av Mr. Musk att kämpa för sina sändningsrättigheter. På många ställen kräver aktiebolagslagen motsv. eller avtalsrättens grunder att "pistolen" används för åberopande av "guds hand". Detta särskilt när det handlar om verksamheter som inte är bundna till jordytan eller direkt kontrollerade av en stat med förbehåll som exempelvis radio och tv-nätsrättigheter eller bruk av statens infrastruktur för kommunikation.

2. Mr. Musk is great!

Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Här kan du till exempel - om du för några sekunder höjer blicken från din egen skapelse - se hur Bidén och finske presidenten framställer sig själva vid gårdagens möte i Vita huset:

https://www.dn.se/varlden/finland-vi-utokar-forsvarssamarbetet-med-usa/

Att Ukraina vinner propagandakriget har helt och hållet att göra med att amerikanerna kontrollerar och styr hela nyhetsförmedlingen i västvärlden - än vilka paltor Zelensky drar på eller av sig.

1. President Biden behöver lite god PR, mötet med Sveriges och Finlands statsminister respektive President var nog Bidens bästa PR på typ 2-6 månader. Oavsett om man gillar Trump, Putin, Biden, Pelosi, De santis, Sanders, Von Der Leyen, eller någon annan måste man ändå anse att President Biden gjorde väl i från sig med mötet med Finlands president samt telefonmötet med Sveriges statsminister.

2. Nu är det färdigflashbackat!
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Att bryta mot totalförsvarsplikten kan ge max ett års fängelse eller böter! Varför ljuger du?!

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941809-om-totalforsvarsplikt_sfs-1994-1809

Det är väl klart att man hellre tar böter eller max ett års fängelse iställe för att strida för ett jävla pissland?!
Det finns inget "jävla pissland" för dig att bo i om vi inte lyckats freda Sverige i händelse av krig, och kastar vi ut ryssen kommer du med din attityd garanterat hänga. Det är alltså lika bra att du flyttar direkt till Ryssland.
Citera
2022-03-05, 18:25
Medlem
Lol börjar ryssarna få slut på lastbilar ha ha.

https://twitter.com/i/status/1500150469234204678
Citera
Medlem
Lite ringrostig med Ukrainas inrikes politik då mitt bord var MÖ

Viktor Janukovytj... Var inte han dömd för förräderi i sin frånvaro i Ukraina?

Om ja ingen bra idé att sätta honon som marionett docka för Putte.. då hälften eller mera av Ukraina vill väl ha hans huvud spetsad på en påle?

kan ha fel men han var väl hatad som f*n om jag inte totalt missförstått

Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Japp se på Tjetjenien, slog ned dess självständighet och har nu Kadyrov där. De vill göra detsamma med Ukraina, invadera och sätt in en puppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det ser faktiskt inte så bra ut. Ukraina dödar många ryssar och förstör många fordon; men inte tillräckligt fort. Ryssarna struntar i förlusterna och fortsätter. Ryssland gör nu många offensiver mot Östra Ukraina och mot Kiev. Ska Ukraina klara detta måste de börja återta territorier och de måste orsaka ännu större förluster för ryssarna. Undrar hur länge andra länder håller sig utanför konflikten?

https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194

Det kan vara så att Ryssland tar lite mindre städer och mark. Men enligt min bedömning kan dom inte hålla områdena. Ukraina skall istället koncentrera sig på bekämpning av trupper, fordon, helikoptrar och flygplan. Ryssarna har fått befolkningen emot sig.
Citera
2022-03-05, 18:26
Medlem
Felstavarens avatar
Det ser ut att bli ganska kyligt i Kiev och Mariupol kommande vecka, runt tio minusgrader och hyfsad vind framåt onsdag-torsdag. Samma väderlek blir det i området där den strandade konvojen befinner sig. Det är nog lagom kul att ligga ute i fält under sådana omständigheter.

På de bilder och videos som laddas upp kan man se att det även kommit en del snö nu, så det blir nog inte så lätt att få tag på dugligt brasvirke i skogen. Även utan snöfall lär det finnas väldigt lite torra pinnar och grenar att hitta så här års.

Så vad gör man då?

Min första tanke är att frysande soldater börjar dränka reservdäck i bensin och tänder på, däck brinner ju ändå både länge och bra. Men samtidigt är det väl kanske inte så klokt att skicka röksignaler till ukrainarna på det viset.

Man kanske man pressar ihop sig runt några tältkaminer? Det förutsätter förstås att man faktiskt tagit med sig kaminer och att man har någonting att elda i dem. Det cirkulerar klipp på ryska soldater som enligt egen utsago fått sova under bar himmel, så om man inte tagit med sig tält lär man inte ha tagit med sig några tältkaminer heller.

Jag kan inte påstå att jag är någon överlevnadsguru, men jag vet åtminstone att man måste klara kylan innan man kan klara av någonting annat. Det fick inte minst tyskarna erfara när det begav sig.

Har vi några gamla MÖP:ar här som kan ge en kommentar?
Citera
Medlem
Ryssarna börjar bli desperata ha ha kolla detta skydd.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1500159255168565251/photo/1
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSverige
Förstår att du lider när någon begår självmord,
dock inte så konstigt med tanke på ved gör
De här Donbassrebellerna som kämpat ända sedan 2014 för sitt land och sitt folk har jag väldigt stor respekt för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vadå krig? Det är en "special financial operation"
Nästan lika förödande för ett land som att släppa en atombomb med svält och krossad industri som följd. Nu är ju ryssarna ganska självförsörjande men normal handel blir det ju inte och fattigdomen kommer att sprida sig snabbt.

Det blir många länder nu som i panik kommer att söka andra lösningar än USA:s dollar och det är en stor risk USA tar där. Man vet ju inte vad USA kan kräva mer med det supervapnet.
Citera
2022-03-05, 18:27
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej med de kanske är realister och inte vill störta landet i kaos.

Förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in