2022-03-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Svensken klagar som fan... åker på två utlandsresor , bor i villa , två bilar och allt annat med foodora och hemleverans av mat har man råd med samt käka ute varje lunch på jobbet men när dieseln går upp lite så gnäller man rejält

Är ni så fattiga ? Helt allvarligt talat

om +60% på ett år är lite, hur många % är mycket?

" dieselpriset är uppe i 24,37 kronor litern. För ett år sedan låg dieselpriset på kring 15,60 kronor litern."

https://www.svd.se/sd-regeringen-maste-sanka-bensinskatten
Citera
2022-03-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
om +60% på ett år är lite, hur många % är mycket?

" dieselpriset är uppe i 24,37 kronor litern. För ett år sedan låg dieselpriset på kring 15,60 kronor litern."

https://www.svd.se/sd-regeringen-maste-sanka-bensinskatten
Minst det dubbla borde det upp.
Så att idioterna som pendlar flyttar dit jobbet är eller skaffar sig ett jobb där de bor.
Citera
2022-03-05, 11:41
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Svensken klagar som fan... åker på två utlandsresor , bor i villa , två bilar och allt annat med foodora och hemleverans av mat har man råd med samt käka ute varje lunch på jobbet men när dieseln går upp lite så gnäller man rejält

Är ni så fattiga ? Helt allvarligt talat

Här åks inte på några utlandssemestrar, äts ingen lunch ute, körs inte två bilar, har inte råd med att köpa villa.

Jag kör en bil, som urholkar min plånbok, äter makaroner, falukorv, potatis och nån halvschaskig köttbit till det till lunch. Det är ingen jävla lyx i tillvaron här. Denna månaden blir det dessutom havregrynsgröt till frukost för att hålla nere kostnaderna som kompensation för världens högsta dieselpris.

Sverige är ett sjukt jävla land att leva i. Det är så illa skött och vanstyrt. Vi går verkligen bakåt i utvecklingen och år 2022 så har vi OLIKA elpriser beroende på var i landet man bor. Helt efterblivet.
Citera
2022-03-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Har för mig du skrev det själv om det nu var du som bodde 5 mil från skolan. Flytta närmare.
Du förstår att det inte bara är att flytta va?
Man måste ha något att flytta till.
Har man inte pengar att köpa boende för så blir utbudet betydligt mindre.
Men även om man har kapital att köpa för så är det betydelselöst om det inte finns bostäder lediga/till salu.

Fråga: Du bor inte i storstadsregion?
Kan tänka mig att det inte är lika svårt att hitta ledigt boende och till vettigt pris i Bodafors som i Göteborg eller Stockholm.
Citera
2022-03-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Här åks inte på några utlandssemestrar, äts ingen lunch ute, körs inte två bilar, har inte råd med att köpa villa.

Jag kör en bil, som urholkar min plånbok, äter makaroner, falukorv, potatis och nån halvschaskig köttbit till det till lunch. Det är ingen jävla lyx i tillvaron här. Denna månaden blir det dessutom havregrynsgröt till frukost för att hålla nere kostnaderna som kompensation för världens högsta dieselpris.

Sverige är ett sjukt jävla land att leva i. Det är så illa skött och vanstyrt. Vi går verkligen bakåt i utvecklingen och år 2022 så har vi OLIKA elpriser beroende på var i landet man bor. Helt efterblivet.
Låt bli att köra så mycket bil då.
Mänskligheten har klarat sig utan bil 99,99999% av sin existens.
Varför skulle inte du göra det nu?
Citera
2022-03-05, 13:52
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Låt bli att köra så mycket bil då.
Mänskligheten har klarat sig utan bil 99,99999% av sin existens.
Varför skulle inte du göra det nu?

Mänskligheten har klarat sig utan elektricitet 99,9999999999% av sin existens. Varför säger du inte upp ditt elabonnemang?

För att svara på din fråga istället för att du svarar åt mig: jag bor på landsbygden. Alltså behövs bilen. I Sverige verkar våra politiker tro att det är en naturlag att bränslet skall beskattas till absurdum. Det är en statlig rätt att helt förbehållslöst ta 60% varje gång någon tankar. Men är det så självklart? Absolut inte. Det förefaller mer o mer uppenbart att svensk skattepolitik inte går ihop sig. En rik stat med ett fattigt folk som får låna sig till allt mer av det man köper tyder på obalans i skattesystemet. Bränsleskatten skulle sänkts till minst 50% men egentligen bör den kanske ligga på 35-40%
Citera
2022-03-05, 13:59
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Där har du svaren på varför pengarna räcker. Barn är nämligen en utgiftspost som man liksom inte kan kompromissa på. Har man dessutom valt en okoventionell boendeform så sparar du säkert mycket pengar på det sättet. Du o jag tycks ha ungefär samma lön. Med skillnad att jag har barn, bil (diesel) bor på landsbygden, kallhyra osv. Letar för stunden efter ett billigare boende med värme inkluderat så jag får bättre koll på utgifterna. Jag är ingen slösa utan har järnkoll på allt jag köper. Kan bara konstatera att ju äldre man blivit desto dyrare har livet blivit. Bilen hade jag gärna sluppit, där försvinner mycket pengar. Men den är jag dessvärre tvingad att ha pga usel kollektivtrafik och en lokal mataffär med absurt höga priser på alla matvaror.

Om jag var ung idag - då hade jag skaffat en bra cykel, postbox och bosatt mig i tält i 5års tid. Duschat på jobbet. Sedan hade jag lagt undan pengar under dessa år till ett husköp. Kan man tänka sig det mellan 18-23 så har du fått ett enormt försprång i livet.

Japp vi gör alla våra val här i livet 🤙🏻
Citera
2022-03-05, 14:02
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Du förstår att det inte bara är att flytta va?
Man måste ha något att flytta till.
Har man inte pengar att köpa boende för så blir utbudet betydligt mindre.
Men även om man har kapital att köpa för så är det betydelselöst om det inte finns bostäder lediga/till salu.

Fråga: Du bor inte i storstadsregion?
Kan tänka mig att det inte är lika svårt att hitta ledigt boende och till vettigt pris i Bodafors som i Göteborg eller Stockholm.

Haha.

Nope mindre stad. Men bott i sthlm bland annat.
Det var relativt skitdyrt att bara överleva. Så jag drog där ifrån istället.
Citera
2022-03-05, 14:03
Medlem
Citat:
Mänskligheten har klarat sig utan elektricitet 99,9999999999% av sin existens. Varför säger du inte upp ditt elabonnemang?

För att svara på din fråga istället för att du svarar åt mig: jag bor på landsbygden. Alltså behövs bilen. I Sverige verkar våra politiker tro att det är en naturlag att bränslet skall beskattas till absurdum. Det är en statlig rätt att helt förbehållslöst ta 60% varje gång någon tankar. Men är det så självklart? Absolut inte. Det förefaller mer o mer uppenbart att svensk skattepolitik inte går ihop sig. En rik stat med ett fattigt folk som får låna sig till allt mer av det man köper tyder på obalans i skattesystemet. Bränsleskatten skulle sänkts till minst 50% men egentligen bör den kanske ligga på 35-40%
Alla mina förfäder har bott på landsbygden så långt bak det går att bevisa.
Men bara de senaste generationerna har haft bil.
Så ditt argument att man måste köra bil bara för att man bor på landsbygden är helt felaktigt.
Det förenklar livet och jag har tre bilar själv.
Men att man måste ha är inte sant.
Citera
2022-03-05, 15:33
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Så ditt argument att man måste köra bil bara för att man bor på landsbygden är helt felaktigt.
Det är ju ganska stor skillnad på landsbygd förr och nu, förr var det mer självförsörjande. Men sådant har inte överlevt just på grund av just bilen, som gjorde att verksamheter koncentrerades till storstäder.

Nu rycker man undan bilen för vanligt folk igen, och det kommer ta lång tid att återuppbygga det som en gång försvann från landsbygden på grund av att bilism var billigt.
Citera
2022-03-05, 15:37
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Alla mina förfäder har bott på landsbygden så långt bak det går att bevisa.
Men bara de senaste generationerna har haft bil.
Det förenklar livet och jag har tre bilar själv.
Men att man måste ha är inte sant.

Hehe grabben. Det är 2022 nu. Kom in i matchen. Dåtidens bönder behövde inga lantbruksmaskiner som gick på diesel. Kanske rekommenderar du dagens bönder att gå tillbaka till häst och harv? Barnen bor på en annan ort och går i skolan där. Jag behöver köra och hämta/lämna i skolan. Att tycka o tänka om hur andra ska leva sina liv är alltid lätt när man inte vet vad man talar om. Världens högsta diselpris pga ett extremistiskt minoritetsparti som 95% av Sveriges befolkning aldrig röstade på tillåts sitta och ta politiska beslut som raserar tillvaron för folk. Själva antitesen till demokrati.
Citera
2022-03-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det är ju ganska stor skillnad på landsbygd förr och nu, förr var det mer självförsörjande. Men sådant har inte överlevt just på grund av just bilen, som gjorde att verksamheter koncentrerades till storstäder.

Nu rycker man undan bilen för vanligt folk igen, och det kommer ta lång tid att återuppbygga det som en gång försvann från landsbygden på grund av att bilism var billigt.
Man får bo där man har råd och har sin försörjning. Jag vill inte subventionera lyxboenden med reseavdrag.
Bo där man jobbar eller jobba där man bor blir det som gäller nu igen.
Slut på 50 års idiotiskt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in