Citat:
Ursprungligen postat av
Schmoove
Tack för ett intressant inlägg. Jag som var med och följde mitt lag 13/14 och även 15/16 kunde helt enkelt inte köpa den snabba analys som WeeMan stod för. Det var mer rafflande än vad sluttabellen visade. Ramsey som aldrig annars höll sig hel hade ett fantastiskt år med bländande fotboll tillsammans med geniet Özil. Det blev en händelserik vinst i FA-cupen istället.
15/16 är en historia i sig och en klen tröst är att vinna hemma och borta mot ligasegraren när ingen annan gjorde det. Du har helt rätt, i det stora hela spelar det där ingen roll. Men jag som var med och minns detaljerna, glädjen i att mitt lag är i ledningen i PL.
Särskilt när WeeMan helt felaktigt framställer Tottenham som en utmanare till Leicester när det i själva verket aldrig var nära för varken Tottenham eller Arsenal när det väl drog ihop sig.
Den här bilden säger väl allt:
https://www.offthepost.info/2016/03/06/13-minutes-spoof-dvd-commemorating-spurs-time-at-the-top-of-the-table-during-arsenal-game/
Jag förstår dig och har även följt Arsenal ganska nära för att hålla på ett annat lag (då farsan håller på dom) och även efter Arsenal senast vann ligan så hade Arsenal helt klart perioder då de spelade helt fantastisk fotboll. Vad Wenger gjorde med laget förtjänar ändå beröm med tanke på att han slutade top4 hela tiden trots att han tvingades använda spelare som Bendtner/Denilson/Chamakh och en backlinje som efter Invincibles tvingades genomlida spelare som Squillaci, Djorou, Senderos med flera. Sen var det ju vissa gånger Arsenal kom nära men föll av olika anledningar, t.ex. "inte bra nog målvakt" - sen plockades Cech in t.ex. Giroud med sin måltorka som inte var bra nog som deras nr9, man tog in Lacazette och sen Auba.
Skador spelar in också såklart, Ramsey som du själv nämnde var en spelare som kunde vara lysande i 3-4 månader och sedan bli borta 2 månader och sen kämpa resten av säsongen för att nå upp till nivån han höll ibörjan. Koscielny och Vermaelen var glashus. Diaby och Wilshere. Walcott och Rosicky hade också en del skador. Sen fanns ändå auran att Arsenal inte hade "vinnarmentaliteten" att ta det sista klivet, och att de alltid bottlade det på målrepet. Min farsa brukade ofta säga att Arsenal vek ner sig när det gällde men när ligan t.ex. var körd redan så kunde man spela helt osannolikt bra i 2-3 månader för att det inte fanns någon press där.
Arsenal under Wenger's sista 10 år eller så skulle jag nog ändå kunna jämföra lite med hur Leeds varit sen de återvände till PL (fast bättre). Ett lag som kunde spela fantastisk fotboll, spela ut de flesta lagen på sin dag men kanske samtidigt något naiva i defensiven. Arsenal blev ju ändå kända för att åka på riktigt dåliga resultat mot övriga topplagen och det beror delvis på spelarna man hade i försvaret men också att Wenger, kanske något naivt, var en "vi ska spela offensiv fotboll"-coach och man blev lidande bakåt. Som Man Utd supporter så minns man såklart 8-2 matchen men även utöver den så kommer jag ihåg flera matcher mot t.ex. Liverpool och Chelsea där det sprang iväg med 5-0, 6-0, sen var det något dubbelmöte mot Bayern som slutade 10-2 eller något över 2 matcher.
Men visst, jag kan ändå säga med handen på hjärtat att trots en besvikelse med att plocka pokaler, så skulle jag säga att Arsenal när de spelade som bäst under de åren, spelade ändå roligare och bättre fotboll än vad jag sett mitt eget lag göra under Moyes/LVG/Mourinho/Ole.

Stor cred till Arsenal för värvningarna också, många fynd som plockades in ganska billigt och blev bra PL spelare.