2022-03-05, 13:48
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tocadisco
Din måttstock när topic är Arsenal går ju att diskutera när ett 2p försprång och sämre målskillnad är att leda ligan med klar marginal.
Sen hade ni och utd lika antal segrar i början av 08. Underligt hur du alltid ska försköna och förvränga till din/Arsenals fördel samtidigt som du påstår dig komma med fakta?
Jag menar på att vi ledde ligan med större marginal än 2p i starten av 2008, men detta ska jag snabbt ta reda på.

Hursomhelst, Arsenal hade en växel mer än vad Man Utd (eller ngt annat lag) hade den säsongen. Men efter skadan på Eduardo så ändrade allt sig för våran del den säsongen, men jag är dock 100% övertygad om att vi hade tagit hem ligatiteln om det inte vore för incidenten med Eduardo i matchen mot Burnley. Vi var fram tills dess, det klart bästa laget i EPL den säsongen.
Citera
2022-03-05, 13:50
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag menar på att vi ledde ligan med större marginal än 2p i starten av 2008, m.

Ja, jävlar ja
Citera
2022-03-05, 13:52
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmoove
Du verkar bland annat ha stora problem med läsförståelse. Vet du vad "utmanare", "inte riktigt nära” och "olika grad " betyder?

Säsongen 13/14 var Arsenal etta i tabellen under hösten och vintern tack vare ett otroligt samarbete mellan Özil och Ramsey.

Sen så räckte det tyvärr inte ändra fram, men Generalen har inte fel. Om du bara hade läst vad han skriver så hade det underlättat för alla här inne.

Bläddra bland omgångarna här och klicka fram tabellen:
https://www.premierleague.com/match/9274

Säsongen 15/16 var det lite annorlunda såklart. Arsenal är det enda laget som vann över Läster hemma och borta. Dom andra lagen vek ner sig i ligan och gjorde inte sitt jobb. En annan som tyvärr inte heller gjorde sitt jobb var Giroud. Han gick mållös i 15 matcher på raken under våren 2016. Där har vi den främsta anledningen till att Läster vann ligan före Arsenal.

Arsenal var under några veckor i december och januari uppe i ligaledning. Sp*rs var aldrig uppe i ligaledning under hela säsongen, alltid bakom Läster eller både Läster och Arsenal. Här kan du följa utvecklingen under säsongen:
https://maheshsenni.github.io/dataviz-epl-table-2015-2016/
Tack för ett klokt och vettigt inlägg. Det är exakt detta som jag försöker att få fram. Men tyvärr, så är det så att vissa människor är mer trögfattade än vad normala människor är.
Citera
2022-03-05, 14:00
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
men jag är dock 100% övertygad om att vi hade tagit hem ligatiteln om det inte vore för incidenten med Eduardo i matchen mot Burnley. Vi var fram tills dess, det klart bästa laget i EPL den säsongen.

Citat:
En annan som tyvärr inte heller gjorde sitt jobb var Giroud. Han gick mållös i 15 matcher på raken under våren 2016. Där har vi den främsta anledningen till att Läster vann ligan före Arsenal.
Man förstår varför Schmoove ryggdunkar Generalen

Jag förstår inte hur man kan resonera som ni gör ? Jag menar, hade Gerrard inte halkat så hade vi vunnit ligan 13/14 men nu gjorde han det och City vann helt rättvist.

Måste vara hemsk att heja på ett lag som alltid har någon händelse varje år som gör att man står utan titlarna.
Citera
2022-03-05, 14:01
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Ja tänka sig om Arsenal bara fick spela halva säsongen, helvete va ligatitlar ni skulle ha.
Jag frågar dig, Mr. Hur många ggr utmanade Liverpool om titeln mellan 1990-2001?🤫 Är nämligen det som denna ”diskussion” handlade om, vem av Arsenal och Liverpool som har varit närmast att vinna titeln efter 10+ år sen respektive lag vann senaste titeln.
Citera
2022-03-05, 14:22
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Jag frågar dig, Mr. Hur många ggr utmanade Liverpool om titeln mellan 1990-2001?🤫 Är nämligen det som denna ”diskussion” handlade om, vem av Arsenal och Liverpool som har varit närmast att vinna titeln efter 10+ år sen respektive lag vann senaste titeln.

Ja bryr mig inte vem som var närmast att vinna titeln, det är titel eller inget som gäller. 2an är första förloraren.

Vi kom 2a på 97 poäng och 1(!) Förlust i ligan, tyvärr fick vi inte en trofé för att komma 2a om det nu är överraskande för dig, jag applåderade och gör det fortfarande ett enastående City, de förtjänade att vinna.

Men fortsätt hitta på egna titlar du.
Citera
2022-03-05, 14:22
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Tack för ett intressant inlägg. Jag som var med och följde mitt lag 13/14 och även 15/16 kunde helt enkelt inte köpa den snabba analys som WeeMan stod för. Det var mer rafflande än vad sluttabellen visade. Ramsey som aldrig annars höll sig hel hade ett fantastiskt år med bländande fotboll tillsammans med geniet Özil. Det blev en händelserik vinst i FA-cupen istället.

15/16 är en historia i sig och en klen tröst är att vinna hemma och borta mot ligasegraren när ingen annan gjorde det. Du har helt rätt, i det stora hela spelar det där ingen roll. Men jag som var med och minns detaljerna, glädjen i att mitt lag är i ledningen i PL.
Särskilt när WeeMan helt felaktigt framställer Tottenham som en utmanare till Leicester när det i själva verket aldrig var nära för varken Tottenham eller Arsenal när det väl drog ihop sig.

Den här bilden säger väl allt:
https://www.offthepost.info/2016/03/06/13-minutes-spoof-dvd-commemorating-spurs-time-at-the-top-of-the-table-during-arsenal-game/

Jag förstår dig och har även följt Arsenal ganska nära för att hålla på ett annat lag (då farsan håller på dom) och även efter Arsenal senast vann ligan så hade Arsenal helt klart perioder då de spelade helt fantastisk fotboll. Vad Wenger gjorde med laget förtjänar ändå beröm med tanke på att han slutade top4 hela tiden trots att han tvingades använda spelare som Bendtner/Denilson/Chamakh och en backlinje som efter Invincibles tvingades genomlida spelare som Squillaci, Djorou, Senderos med flera. Sen var det ju vissa gånger Arsenal kom nära men föll av olika anledningar, t.ex. "inte bra nog målvakt" - sen plockades Cech in t.ex. Giroud med sin måltorka som inte var bra nog som deras nr9, man tog in Lacazette och sen Auba.

Skador spelar in också såklart, Ramsey som du själv nämnde var en spelare som kunde vara lysande i 3-4 månader och sedan bli borta 2 månader och sen kämpa resten av säsongen för att nå upp till nivån han höll ibörjan. Koscielny och Vermaelen var glashus. Diaby och Wilshere. Walcott och Rosicky hade också en del skador. Sen fanns ändå auran att Arsenal inte hade "vinnarmentaliteten" att ta det sista klivet, och att de alltid bottlade det på målrepet. Min farsa brukade ofta säga att Arsenal vek ner sig när det gällde men när ligan t.ex. var körd redan så kunde man spela helt osannolikt bra i 2-3 månader för att det inte fanns någon press där.

Arsenal under Wenger's sista 10 år eller så skulle jag nog ändå kunna jämföra lite med hur Leeds varit sen de återvände till PL (fast bättre). Ett lag som kunde spela fantastisk fotboll, spela ut de flesta lagen på sin dag men kanske samtidigt något naiva i defensiven. Arsenal blev ju ändå kända för att åka på riktigt dåliga resultat mot övriga topplagen och det beror delvis på spelarna man hade i försvaret men också att Wenger, kanske något naivt, var en "vi ska spela offensiv fotboll"-coach och man blev lidande bakåt. Som Man Utd supporter så minns man såklart 8-2 matchen men även utöver den så kommer jag ihåg flera matcher mot t.ex. Liverpool och Chelsea där det sprang iväg med 5-0, 6-0, sen var det något dubbelmöte mot Bayern som slutade 10-2 eller något över 2 matcher.

Men visst, jag kan ändå säga med handen på hjärtat att trots en besvikelse med att plocka pokaler, så skulle jag säga att Arsenal när de spelade som bäst under de åren, spelade ändå roligare och bättre fotboll än vad jag sett mitt eget lag göra under Moyes/LVG/Mourinho/Ole. Stor cred till Arsenal för värvningarna också, många fynd som plockades in ganska billigt och blev bra PL spelare.
Citera
2022-03-05, 14:31
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Man förstår varför Schmoove ryggdunkar Generalen

Jag förstår inte hur man kan resonera som ni gör ? Jag menar, hade Gerrard inte halkat så hade vi vunnit ligan 13/14 men nu gjorde han det och City vann helt rättvist.

Måste vara hemsk att heja på ett lag som alltid har någon händelse varje år som gör att man står utan titlarna.
Haha....😂 Alltså, fattar du inte hur ointelligent du framställer dig själv som här? Lol.

Jag ska ge dig en aldrig så liten lektion i fakta o historia: De flesta (om inte alla) experter var från september 07 till februari 08 överrens om att Arsenal var det bästa och det dominerade laget i EPL 2007/08, och att vi var klara favoriter till att ta hem titeln den säsongen. Men efter den nämnda skadan på Eduardo, så gick hela laget på en mental knäck, och vi var inte längre i närheten av att vara den dominanta maskin som det vi var innan detta skedde. I övrigt, så hittar du all denna information via ett snabbt sök på Google.

Måhända att Liverpool hade vunnit titeln i 13/14 om det inte vore för Caution: Slippy Gerrard i sista omgången. Men den händelsen och/eller den matchen är inte jämförbar med när Eduardo fick karriären förstörd i en match där ca hälften av säsongen återstod.

Annars så är det ju ganska så ironisk att ngn Liverpool fan, av alla fans, hänger ut fans till andra lag och hävdar att det måste vara hemskt att vara fan av den eller den klubben p g a ngn händelse som händer varje år. Liverpool har varit det största skämtet i hela fotbollsvärlden i drygt 15 av de sista 30 åren, ”Next year is our year”...🤣🤣
Citera
2022-03-05, 14:34
Medlem
Jag förstår inte diskussionen som pågår här inne. Att vara nära betyder inte mycket förutsatt att ligan inte avgjordes till följd av ett domslut där någon berövats avgörande poäng på felaktiga grunder, bortdömd seger pga läktarskandal eller liknande. Det är att vinna som räknas. Tävlar ni om vems lag som varit närmast ligavinst vid flest tillfällen eller vad är det frågan om här?

Ska man vinna ligan har man inte råd att förlora eller ens kryssa för många matcher. Det ligger helt i ens egna händer om man gör sig förtjänt av att vinna eller inte. Under nästan varje säsong är detta skillnaden mellan en första- och andraplats. Tvåan i tabellen har allt som oftast spelat ett antal matcher under säsongen där man tappat onödiga poäng och inte kan skylla det på annat än de egna prestationernas tillkortakommanden. Man kan inte komma och peka på nyckelspelare som skadar sig för det drabbar många lag varje säsong. Då handlar det kanske lika mycket om att truppen inte har tillräcklig bredd för att utmana på allvar och då kanske man inte förtjänar att vinna heller.

Van Dijks skada var fruktansvärd att bevittna och påverkade givetvis Liverpools chanser MEN, han var vid den tidpunkten också oumbärlig på ett sätt som gjorde laget väldigt sårbart. Att förlita en hel lagdel på en enda spelare anstår inte ett topplag i någon liga enligt mig. Lägg till återkommande skadebekymmer på Gomez och Matip, vilket redan var vida känt, och man kan argumentera för att det var ett misstag av Liverpool att inte värva någon ny mittback inför säsongen. Det är lätt att vara efterklok och en så lång frånvaro är såklart ovanlig, det ska jag tillägga. Nu har man plockat in Konaté vilket var helt rätt och väldigt nödvändigt.

Man City gick ju och vann 18/19 trots att De Bruyne var frånvarande i hälften av ligamatcherna. I år leder de ligan utan en renodlad striker. Jag tror det handlar mer om bredd, taktisk förmåga hos tränaren och spelarnas flexibilitet när det kommer till att anpassa sig till förändringar under säsongens gång.

För övrigt…
Det som Liverpool och City har och som jag anser övriga lag saknar är en rutinerad ”Mr.Reliable” med ledaregenskaper som kan hoppa in och spela på flera olika positioner. En osjälvisk spelare som antar den platsen i lagbygget utan några konstigheter. I City har Fernandinho axlat den rollen och i Liverpool har det varit Milner. Nu har dessa båda passerat zenit men jag tycker det är två spelare vars roller i sina respektive lag har varit oerhört viktiga och inte sällan underskattade genom åren. Det är en stor trygghet att ha en sådan i truppen vare sig han spelar eller inte.
Senast redigerad av radiopanna 2022-03-05 kl. 14:37. Anledning: Stavfel
Citera
2022-03-05, 14:40
Medlem
Drickbacks avatar
Generalen ska ge fakta!
Då sitter alla ner i båten 🤣

Jojo man vann visst ligan i februari-08 😳 trodde man spelade till maj.
Citera
2022-03-05, 14:43
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Generalen ska ge fakta!
Då sitter alla ner i båten 🤣

Jojo man vann visst ligan i februari-08 😳 trodde man spelade till maj.

Yup, går inte ens att svara killen, han och schmoove kör en monolog med oss andra i uppläxning.

Vad finns i prisskåpet är vad som spelar roll, sen kan man ha gjort hur många rabonas man vill.

Det fina med ett seriesystem där alla möter alla är att det bästa laget vinner, så kollar man på prisskåpen så kan man se vilka lag som varit bäst, thats it.
Citera
2022-03-05, 14:48
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Yup, går inte ens att svara killen, han och schmoove kör en monolog med oss andra i uppläxning.
Faktauppläxning 🙃

Vi ledde med flera poäng över City härom året då bör vi vara rättmätiga vinnare trots en 2:a plats 🤔😬🧐😉😋
Senast redigerad av Drickback 2022-03-05 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in