2022-03-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sergio70
En fråga om alla de här sanktionerna Ryssland fått på sig. Om man jämför det här med Irak kriget så gjorde ju USA det utan FN's godkännande.

Nu gjorde ju även USA som Putin fel här så två fel blir ju inte rätt.

Men vad är skillnaden egentligen att USA inte fick några sanktioner på sig? De hittade ju inga massförstörelsevapen i Irak. Det dog ju trots allt 1.2 miljoner Irakier under åren så Ukraina invasionen känns ju som en lätt sommarbris hittills.

Exakt. USA tillämpar regler hur de själva vill. De kan påstå vad som helst om Sverige och införa sanktioner mot oss. Sedan när det visar sig vara bluff-påståenden så spelar det ingen roll. Den som har makten kan göra som den vill.
Citera
2022-03-05, 11:59
Medlem
Tropexs avatar
Jag ber om ursäkt om detta redan nämnts, men sanktioner mot Ryssland blev väl överdrivna, därför han nu planerar och tar tillbaka kärnkraftverk. Inte så att han försöker bomba dom "bara för förödelsens skull" som media verkar uppmåla det.

Sen om det är rättvist rent ekonomiskt vet jag inte då jag inte har koll på sanktionernas storlek eller direkta anledningar.

Är det fortfarande mer ryssar döda gentemot ukrainare bör hela operationen läggas ned, de är ju faktiskt broderfolk.

Å andra sidan störde jag mig något enormt när Kirby i USA gick ut med att ryssarna är "kända för att utföra false flags. Dra åt h-e vilken ironi.
Citera
2022-03-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Jag ber om ursäkt om detta redan nämnts, men sanktioner mot Ryssland blev väl överdrivna, därför han nu planerar och tar tillbaka kärnkraftverk. Inte så att han försöker bomba dom "bara för förödelsens skull" som media verkar uppmåla det.

Sen om det är rättvist rent ekonomiskt vet jag inte då jag inte har koll på sanktionernas storlek eller direkta anledningar.

Är det fortfarande mer ryssar döda gentemot ukrainare bör hela operationen läggas ned, de är ju faktiskt broderfolk.

Å andra sidan störde jag mig något enormt när Kirby i USA gick ut med att ryssarna är "kända för att utföra false flags. Dra åt h-e vilken ironi.

Sanktionerna gäller inte olja och gas.
Hyckleri på högsta nivå..
Citera
2022-03-05, 12:15
Medlem
USA motverkar aktivt försök till förhandlingar och avspänning i konflikten.

Sen har jag svårt att tro att det är en ren slump att USA tjänar ekonomiskt på ett stort uppsving energipolitiskt och genom vapenindustrin, för att inte tala om alla nyttiga idioter som köar för att bli betalande medlemmar i NATO
(vars anseende blir alltmer ifrågasatt om sitt etiska handlande med dubbla måttstockar.)

Den stackars Ukrainska befolkningen kommer efter den nyfrälsta berusningen av att minsann vara ett fritt och demokratiskt land hamna i stålbad 7resor värre än Grekland med skulder och avtal som Zelensky enväldig dragit på dom.
Citera
2022-03-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex

Kärnkraftverken är bra o ha. Säkert nåt som ryssarna själva byggt så det är väl rättvist.

Men tänk Ukrainas odlingar! Europas bästa odlingsmark! Mat till hela Ryssland plus det annekterade Ukraina.
Citera
2022-03-05, 12:23
Medlem
När Ryssland väl tagit tillbaka Ukraina blir de starkare. Massor av kärnkraft. Överflöd med spannmål !
Eventuella oljefyndigheter i Svarta havet utanför Ukraina kan pumpas upp av ryssland istället för USA. Slippa betala skyhöga transit-avgifter för gas-transport i pipeline genom Ukraina. Ökade skatteintäkter. ja det finns massa fördelar...
Citera
2022-03-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Hmm, läste häromdagen att Sean Penn är i Ukraina för att träffa Zelenskyj för att göra en dokumentär om honom och kriget.

Trodde först att det var skitsnack för att det låter helt jävla absurt men nu ser jag CNN gör en intervju med Sean Penn om hans möte med Zelenskyj? 🧐

Det här blir bara konstigare och konstigare..

Det var konstigt…
Citera
2022-03-05, 14:58
Medlem
-AIR-s avatar
Är det någon som kan göra en approximating vad gäller värdet av Ukrainas obrukade naturresurser som naturgas och mineraler? Alltså snackar vi enorma värden som står på spel? Tydligen så har deras stora volymer naturgas inte extraherats än, och ligger mest och väntar på att nyttjas. Är västvärldens ekonomiska sanktioner ingenting i jämförelse med vad ryssarna kan få ut av Ukraina?

https://www.businesstoday.in/latest/world/story/are-ukraines-vast-natural-resources-a-real-reason-behind-russias-invasion-323894-2022-02-25
Citera
2022-03-05, 15:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sergio70
Ja det fattar jag att de stöds av väst och är störst.
Men min fråga är vad skillnaden är egentligen. Tycker bara USA kom undan billigt jämfört med Ryssland.
De fick mycket kritik under Vietnamkriget.

Men visst, USA är USA. De två viktigaste faktorerna är:
1) De har demokrati (nåja, demokratur …). Dels så uppfattas det som bättre och dels så finns det en dynamik i systemet.
2) Deras kultur är typ världsdominerande.

Utöver det så har de en stark militär. Å andra sidan har ingen klämt dem på pulsen.

Jag tror vidare att många av bekvämlighet lutar sig mot och gömmer sig bakom USA. Att det sen är frågan om kejsarens nya kläder spelar ingen större roll, det är bara att spela med i teatern så rullar livet på.

Sen så uppfattar jag det som att vi i det relativt sett slutna samhälle som Sverige faktiskt är, inte har samma ”distans” till USA (och den anglikanska världen) som andra länder har.
Man är i andra länder helt enkelt mer medvetna om teatern man deltar i.
Citera
2022-03-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
De fick mycket kritik under Vietnamkriget.

Men visst, USA är USA. De två viktigaste faktorerna är:
1) De har demokrati (nåja, demokratur …). Dels så uppfattas det som bättre och dels så finns det en dynamik i systemet.
2) Deras kultur är typ världsdominerande.

Utöver det så har de en stark militär. Å andra sidan har ingen klämt dem på pulsen.

Jag tror vidare att många av bekvämlighet lutar sig mot och gömmer sig bakom USA. Att det sen är frågan om kejsarens nya kläder spelar ingen större roll, det är bara att spela med i teatern så rullar livet på.

Sen så uppfattar jag det som att vi i det relativt sett slutna samhälle som Sverige faktiskt är, inte har samma ”distans” till USA (och den anglikanska världen) som andra länder har.
Man är i andra länder helt enkelt mer medvetna om teatern man deltar i.

Om jag förstår dig rätt så pekar du faktiskt väldigt precist på Sveriges/ Svenskens dilemma.
Dvs att vi är undfallande och lättstyrda, vilket verkar stämma bra med det faktum att vi aldrig har
gått "man ur huse" och satt ner foten,, inte ens när våra demokratiska principer körs över av regering och storföretag,,
oavsett hur ont vi fått eller hur förnedrande vi blivit behandlade.
Trist att inse att vem som helst kan blåsa oss och vi bara sväljer skiten.
Senast redigerad av Frimans 2022-03-05 kl. 15:14.
Citera
2022-03-05, 15:12
Medlem
area50s avatar
Med tanke på all denna propaganda och fejk-news från alla möjliga håll så får det verkligen en att ifrågasätta "sanningen" ang 2:a världskriget
Citera
2022-03-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Med tanke på all denna propaganda och fejk-news från alla möjliga håll så får det verkligen en att ifrågasätta "sanningen" ang 2:a världskriget

Ja det är inte så tydligt nämnt vad dom allierade gjorde mot civilbefolkning.
Att USA jämnade hela städer med marken i Japan vet ju alla men inte mycket
om vad som gjordes i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in