2022-03-05, 09:06
Medlem
Julskinkatos avatar
Frågan är hur Putin ska backa ur det här fiaskot.

Att installera janukovich och nån slags diktatur verkar inte så hållbart. Om Ukraina var antiputin innan kriget så nu?

Att tvinga fram nått slags fördrag där Ukraina vägras Natomedlemskap i 30 år kanske? Det är ju ändå ett av krigets huvudsyften från putins sida.

Behålla en del ockuperade delar som det bor mkt etniska ryssar i.

Hur det än går så har Putin tappat det. Han valde fel väg att göra Ryssland stort och framgångsrikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Alt 0 ft

Kan du översätta, för oss icke-militärer?
Vet du vad det är för plan?
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ett stort fel Putin gör är att han kör stridsvagnar 10 mil på vägar. I full fart. De är inte byggda för det.

Dessutom ska de in på stor service efter ca tre dagars krigande. Hur ska han få till det ute på en leråker? Långt hemifrån?

Det är så dåligt av Putin!

Man kan även föreställa sig mängden bränsle som hans konvoj slukar. Måste vara en logistisk mardröm att ö.h.t hålla den rullande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Du kan väl prova styra ett land där bomberna faller , där du ser med egna ögon brända kroppar och folk som skriker
Finns länkar i tråden där folk ligger på backen utan ben. Sen inte har sovit på 9 dagar och du ser ditt land i ruiner.

Lägg då till nato skickar trupper och tungt artilleri runt om Ukraina men går inte in, utan står och tittar på när det pågår folkmord i landet. Nato gör inget utan skickar matpåsar och lite ammunition. Vad han vill ha är män och plan så man förhindrar mer bomber som faller. Men han får inget... Han får handhjärtan. Han är förbannad för att militären står vid gränsen och kollar på.

Förstår du hans frustration??
Det gör inte jag.
Jag tycker det var tur att de inte blev medlem i Nato annars skulle han dra in hela Europa i ett krig som han velat starta på egenhand.
Ologiskt samt barnslig att förvänta sig att många länder ska bli involverad i ett stort krig för hans skull.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Den höftade jag till med. Jag tror nämligen inte att "hjälpen" som olika länder har utfäst sig att skicka kommer att komma fram i tid. Är det något Sverige är duktiga på så är det byråkrati. Säkert sitter några aktivister på myndigheterna och "verkar för freden" genom att tappa bort papper.

Okej. Jag håller inte med. Skulle inte förvåna mig om de inte redan är framme. Jag tyckte jag såg någon bild på pansarskotten i ukrainska händer igår. Men de kan ha kommit någon annanstans ifrån såklart. Men som sagt jag tror inte de slöar med detta med flit.
Citera
2022-03-05, 09:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Putin anser sanktionerna är bra för Ryssland så väst gör ju bara honom en tjänst :-)

Speaking at the commissioning of a newly-built ferry that is set to deliver goods to the Baltic enclave of Kaliningrad, Putin said that sanctions will strengthen Russia as they will force his country to build up knowledge that had been restricted from abroad.
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Visst så gör jag det, den är betydligt mer komplex än den som Putins trollarme sprider.
Så du tror Ryssland invaderar Ukraina för att komma över naturgas. Jag orkar inte ens argumentera.
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Och kolonnen i norr är väl till för att avleda Ukrainsk trupp från söder, kan man tänka. Det är söder och Svarta Havskusten allt verkar handla om, att ta bort Ukrainas kapacitet att det minsta kunna utmana ryska energileveranser. Ryssland tog det mesta av fyndigheterna från Ukraina iom "befrielsen" av Krim men det finns mycket kvar. Nu ska det tas. Inte så mycket att ta tillgångarna som att hindra de från att utvinnas och konkurrera. Ukraina blir ett inland ointressant för väst att investera i och ansluta till sig.

Ett mål i planen att är ansluta Transnistrien till den ryska landmassan för att kunna skapa oroligheter där inför en förestående humanitär operation.

Det är bara att se på en aktuell karta över ryskt avancemang vad det är som prioriteras.

När önskade områden är under rysk militär kontroll så skickar Ryssland riktiga förhandlare till bordet istället för clowner. Storsint får Ukraina och Ukrainarna tillbaka nästan allt av sitt land medans Ryssland bara vill ha en ynka liten humanitär korridor till Transnistien...längs hela Ukrainas kust.

Nåt sånt?

Men planen ser ut att bygga på en massa felbedömningar av världsläget. Kreml må fortfarande vara bra på desinformation men i övrigt verkar de tappade i den moderna världen.

Med korridoren så följer all naturgas i svarta havet samtidigt som man tar all naturgas som finns i östra Ukraina och gör Ukraina till ett land utan kust så att de får det dyrare att exportera sina produkter.

Den ”lilla” korridoren är extremt viktig för Ukrainas existens.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato

Att installera janukovich och nån slags diktatur verkar inte så hållbart. Om Ukraina var antiputin innan kriget så nu?

Att tvinga fram nått slags fördrag där Ukraina vägras Natomedlemskap i 30 år kanske? Det är ju ändå ett av krigets huvudsyften från putins sida.

Hur det än går så har Putin tappat det. Han valde fel väg att göra Ryssland stort och framgångsrikt.
Rysktalande ukrainare vill inte tillhöra Ryssland.
Citera
2022-03-05, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato

En återgång till Budapest föredraget eller ett Ryssland i misär, är nog alternativen
Citera
2022-03-05, 09:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Tyvärr måste jag logga in för att se innehållet. Använder tyvärr inte Twitter. Går det att se någon annanstans ?
Så här står det.

Grocery shop in #Moscow #Russia`n capital and richest area of whole nation.

"Limits per 1 buyer:
Sugar 1 kg - 10 bags
Sugar 5 kg - 2 bags
Seed oil - 10 bottles
Flour 2 kg - 5 bags
Salt - 3 bags
Pasta - 10 pcs"

Ryssland har tvingats att begränsa inköpen och det i Moskva, Rysslands rikaste och viktigaste stad.
Citera
2022-03-05, 09:09
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Så du tror Ryssland invaderar Ukraina för att komma över naturgas. Jag orkar inte ens argumentera.

Det skall du nog inte göra då du verkar vara helt oinsatt och bara sprider lögner om nazister som styrs av judar och en massa andra befängda idéer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in