2022-03-05, 07:43
Medlem
BaraBiffens avatar
Det märks att många hör bara läser nyheter från den ena sidan. Rekomenderar som i allt annat att hämta info från båda sidor för att få en bättre bild över läget.
Citera
2022-03-05, 07:43
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Om dessa siffror nu stämmer så har Ryssland alltså förlorat runt 10 000 soldater hittills.
Verkar väl osannolikt högt?
Ukraina överdriver och Ryssland underdriver.
Vilket är ett sannolikt antal stupade enligt dig?
Citera
2022-03-05, 07:44
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ryssarna kan väl delvis dölja förluster genom att rekrytera "mercenaries" samt ryssar från Donbass tex?
Dessa lär väl inte dyka upp på några officiella siffror. Sen kan de säkert också fejka var/hur/när en soldat dött.

Se mitt inlägg om sårade, som också är förluster och betydligt svårare att mörka. Totala ryska förluster hittills kan efter lite kvalificerade gissningar ligga på uppåt 40 000, utan att vi räknar in sjuka ute på fältet som säkert kommer öka när den riktiga kylan nu kommer om de fortfarande sitter fast i konvojer ute på vägar utan möjlighet att värma sig och få ordentligt underhåll. Det är i så fall förluster på uppåt en fjärdedel av den insatta styrkan. Förlusterna kommer naturligtvis att ha drabbat de stridande taktiska förbanden, pansar- och skytteförband, mycket hårdare än understöds- och underhållsförband, staber, luftvärn, artilleri, tross etc. Jag undrar just hur mycket skyttetrupp det finns i bataljonsstridsgrupperna i norr och öst. Det kan inte vara mycket som är disponibelt om mina gissningar stämmer.
Citera
2022-03-05, 07:44
Medlem
Ukrainas president Zelenskyj säger på sitt tal : Om folk dör nu så är det västs fel

"Alla de som dör från och med i dag, gör det på grund av er. För er svaghet"

https://www.expressen.se/nyheter/zelenskyjs-ilska-mot--vast-efter-beskedet-dor-pa-grund-av-er/
Citera
2022-03-05, 07:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Hela ryska armén har nog insett nu att deras ledare är efterbliven. Måste bara våga säga det högt också.

De som sitter i den långa konvojen kan ju knappast vara jättesugna på att åka in i Kyiv....
Citera
2022-03-05, 07:47
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Ukraina överdriver och Ryssland underdriver.
Vilket är ett sannolikt antal stupade enligt dig?
Om jag skulle killgissa så kanske någonstans i mitten på 4-5000? Vad tror du?
Citera
2022-03-05, 07:47
Medlem
Citat:
De som sitter i den långa konvojen kan ju knappast vara jättesugna på att åka in i Kyiv....

Den där har ju blivit ett stående skämt bokstavligen. Den såg ju så läskig ut på de första bilderna och sen bara blev det ingenting och verkar inte någonsin bli det. Känner på mig att Putler gör allt för att inte låta ryssarna se bilder på detta fiasko.
Citera
2022-03-05, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
När den stora kolonnen kom sa alla att det är kört.
Men Putin gör samma misstag gång på gång.
Detta är alltså som en 6 jävla mil med lastbilar ska ta sig över Essingeleden.
Det säger sig självt att det går åt helvete och kommer gå långsamt utav bara tusan om det går framåt överhuvudtaget, tid som dom inte har.

Den enda förklaringen är väl en felbedömning.

Putin omger sig väl med dåliga, rädda rådgivare.
De säger vad Putin vill höra, och till slut blir det absurda konsekvenser. Tex en slö karavan.

Putin har väl fantiserat ihop en promenadseger. Jag antar att cirkus-karavanen ska vara nån sorts maktdemonstration, på medeltida vis..
Citera
2022-03-05, 07:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Se mitt inlägg om sårade, som också är förluster och betydligt svårare att mörka. Totala ryska förluster hittills kan efter lite kvalificerade gissningar ligga på uppåt 40 000, utan att vi räknar in sjuka ute på fältet som säkert kommer öka när den riktiga kylan nu kommer om de fortfarande sitter fast i konvojer ute på vägar utan möjlighet att värma sig och få ordentligt underhåll. Det är i så fall förluster på uppåt en fjärdedel av den insatta styrkan. Förlusterna kommer naturligtvis att ha drabbat de stridande taktiska förbanden, pansar- och skytteförband, mycket hårdare än understöds- och underhållsförband, staber, luftvärn, artilleri, tross etc. Jag undrar just hur mycket skyttetrupp det finns i bataljonsstridsgrupperna i norr och öst. Det kan inte vara mycket som är disponibelt om mina gissningar stämmer.

Putin verkar göra allt för att dölja omfattningen om man tittar på Krim händelsen. Kanske många skadade klassas om som covid19? Dags hålla koll på ryssens COVID statistik....

WASHINGTON — When Russia seized Crimea in 2014, President Vladimir V. Putin was so worried about Russian casualty figures coming to light that authorities accosted journalists who tried to cover funerals of some of the 400 troops killed during that one-month campaign.
Citera
2022-03-05, 07:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Med Putler så blir nog enda vägen ut ur Ukraina för ryssen liksäckar eller att vifta vit flagga.

Så möjligheten är ju om ryska förband deserterar....
Nja... Ryssen har haft stora problem initialt.. Fortfarande problem...

Kamplusten är väckt hos Ukraina. En del material får de. Frivilliga också.

Jag tror inte det alls är kört för Ukraina. Men en motoffensiv tror jag blir svårt. Jag tror det mer blir frågan om partisankrig från deras sida.

Edit:
Ser nu att jag läste ditt inlägg fel. Ursäkta jag är trött. Orkar inte ändra nu. Ingen illvilja mot dig...
Citera
2022-03-05, 07:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Den där har ju blivit ett stående skämt bokstavligen. Den såg ju så läskig ut på de första bilderna och sen bara blev det ingenting och verkar inte någonsin bli det. Känner på mig att Putler gör allt för att inte låta ryssarna se bilder på detta fiasko.

Är väl en anledning till att media inte får rapportera annat än Putins version i Ryssland.

När tvingas Putin stänga av internet utåt?
Citera
2022-03-05, 07:53
Medlem
Citat:
När tvingas Putin stänga av internet utåt?

Kan inte vara många dagar bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in