Citat:
Efter att ha läst ditt inlägg så får du mig att tänka på Lindsey Grahams uttalande tidigare idag.
"Den amerikanska senatorn Lindsey Graham vill se Vladimir Putin dödad – av sina egna soldater.
– Du skulle göra ditt land – och resten av världen – en stor tjänst, skriver han och riktar sig till ryska militärer.
Uttalandet har fått den ryska ambassadören i USA att rasa.
– Det är otroligt att en senator i ett land som anser sig vara en ledstjärna för resten av världen kan uppmana till terrorism, skriver Anatoly Antonov på Facebook.
https://www.expressen.se/nyheter/usa-senator-vill-se-putin-dodas-av-rysk-soldat/
Ett bra exempel på när känslorna tar över.
"Den amerikanska senatorn Lindsey Graham vill se Vladimir Putin dödad – av sina egna soldater.
– Du skulle göra ditt land – och resten av världen – en stor tjänst, skriver han och riktar sig till ryska militärer.
Uttalandet har fått den ryska ambassadören i USA att rasa.
– Det är otroligt att en senator i ett land som anser sig vara en ledstjärna för resten av världen kan uppmana till terrorism, skriver Anatoly Antonov på Facebook.
https://www.expressen.se/nyheter/usa-senator-vill-se-putin-dodas-av-rysk-soldat/
Ett bra exempel på när känslorna tar över.
Tack för att du läste mitt inlägg Fricky och bra urklipp från LGs uttalande.
Först och främst, det uttalandet är onekligen besynnerligt och har med rätta omnämnts mycket på RT under dagen. Inte alls övertygad om att det var så fiffigt. Som du säger, känslorna tog över.
Men, att låta Ryssar som vill lämna landet få samma trygghet som Ukrainska flyktingar under en begränsad tid - är väl inte samma som att föreslå att man skulle mörda Putin om det var så du tolkade mig?
Om en stor Rysk flyktingström leder till oro i landet vilket i sin tur kanske startar en färgrevolution (jfr. Ukraina) betyder det väl inte att Putin ska förlora livet. Mig veterligen förlorade ingen president livet under revolutionerna i Ukraina.
Därtill tror jag att Putin kanske inte har det så himla lätt. Han förefaller vara en ultranationalist som vill skapa ett starkt Ryssland. När han tog över landet var det helt ruttet och han var tvungen att smeka oligarkerna medhårs för att komma någon vart. Han har sedermera varit tvungen att tillåta deras rikedomar. Att han förefaller rik och framstår som kleptokrat kan man diskutera men - han har nog knutit handen i fickan ibland när han tvingats böja sig för oligarkerna.
Därmed kan man kanske avslutningsvis också överväga att ge Putin en liknande olivkvist. Dvs. kanske skulle man erbjuda honom skydd och säkerhet om han valde att lämna landet. Japp, förstår att det låter helknäppt men, det är en av många alternativ.
.