2022-03-05, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Efter att ha läst ditt inlägg så får du mig att tänka på Lindsey Grahams uttalande tidigare idag.

"Den amerikanska senatorn Lindsey Graham vill se Vladimir Putin dödad – av sina egna soldater.
– Du skulle göra ditt land – och resten av världen – en stor tjänst, skriver han och riktar sig till ryska militärer.

Uttalandet har fått den ryska ambassadören i USA att rasa.
– Det är otroligt att en senator i ett land som anser sig vara en ledstjärna för resten av världen kan uppmana till terrorism, skriver Anatoly Antonov på Facebook.

https://www.expressen.se/nyheter/usa-senator-vill-se-putin-dodas-av-rysk-soldat/

Ett bra exempel på när känslorna tar över.

Tack för att du läste mitt inlägg Fricky och bra urklipp från LGs uttalande.

Först och främst, det uttalandet är onekligen besynnerligt och har med rätta omnämnts mycket på RT under dagen. Inte alls övertygad om att det var så fiffigt. Som du säger, känslorna tog över.

Men, att låta Ryssar som vill lämna landet få samma trygghet som Ukrainska flyktingar under en begränsad tid - är väl inte samma som att föreslå att man skulle mörda Putin om det var så du tolkade mig?

Om en stor Rysk flyktingström leder till oro i landet vilket i sin tur kanske startar en färgrevolution (jfr. Ukraina) betyder det väl inte att Putin ska förlora livet. Mig veterligen förlorade ingen president livet under revolutionerna i Ukraina.

Därtill tror jag att Putin kanske inte har det så himla lätt. Han förefaller vara en ultranationalist som vill skapa ett starkt Ryssland. När han tog över landet var det helt ruttet och han var tvungen att smeka oligarkerna medhårs för att komma någon vart. Han har sedermera varit tvungen att tillåta deras rikedomar. Att han förefaller rik och framstår som kleptokrat kan man diskutera men - han har nog knutit handen i fickan ibland när han tvingats böja sig för oligarkerna.

Därmed kan man kanske avslutningsvis också överväga att ge Putin en liknande olivkvist. Dvs. kanske skulle man erbjuda honom skydd och säkerhet om han valde att lämna landet. Japp, förstår att det låter helknäppt men, det är en av många alternativ.

.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Men kom igen nu

Hur vet du en politiker ljuger? (då menar jag alla)

Svar: hans/hennes läppar rör sig

Ljög Biden när han sa att Putin hade beordrat ett anfall mot Ukraina?
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Uppdatering av den militära operationen!

Offensiven!
Den militära offensiven i söder försätter med goda resultat.
Sydkusten är under rysk kontroll, så också viktig strategisk infrastruktur i de kontrollerade områdena.

Kraftfulla angrepp med artilleri och missilbeskjutning sker kontinuerligt mot storstäderna Kharkiv, Mariuopol och Odessa, samtidigt har flera mindre städer framgångsrikt bombats.

Även i norr sker kontinuerliga attacker, Kievs ytterområden och delar av de centrala områdena i stan attackeras och beskjuts strategiskt.
Omgruppering och andra taktiska insatser sker i området.

Humanitära åtgärder
Ryska trupper inrättar sk. humanitära korridorer för att skydda den ukrainska civilbefolkningen, dessutom hjälper ryska soldater till med att dela ut mat, kläder och andra förnödenheter till civila i de områden står under rysk kontroll.

Fredsförhandlingar
Ryssland kommer att erbjuda Ukraina fred i landet under de kommande samtalen i helgen.
En förutsättning för fred är dock enligt Kreml att Ukraina måste avnazifieras och avmilitariseras, samt ett erkännande av Folkrepublikerna och Krim som en del av Ryssland.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
En artikel om alla prylar som skänks till Ukraina. Vapen och andra viktiga saker för militärtrupper. Ukraina kan öka sina styrkor nu.
https://www.19fortyfive.com/2022/03/putin-has-a-problem-ukraine-is-getting-an-arsenal-of-weapons-from-the-west/
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Nej varför skulle dom hota länder som dansar efter deras pipa,?

Det håller jag med om, vi borde klara oss själva.

Ja nu får ryssar klara sig själva.
Citera
2022-03-05, 00:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
För att fred skall kunna uppnås, vilket jag tror många härinne inte hoppas på sorgligt nog, så måste båda parter komma ut "segrande" inför sina hemmapubliker. För Rysslands del skulle det innebära att en del av östra Ukraina blir "oberoende" stat. På så sätt kan han hävda för hemmapubliken att han skyddat de etniska ryssarna som varit diskriminerade sedan 2014.

För Ukrainas del innebär det kanske att man stött bort ryssarna och kanske blir medlemmar i EU? Vad tror ni kommer krävas för att Ukraina ska komma ut "segrande" ur konflikten?

Känslostyrda knäppgökar svara helst inte. Ni är bara hjärndött brus...Efterfrågar seriösa svar om någon vill diskutera.

Ett alternativ är att Putin kuppas.

En eventuell ny rysk regering ärver inte Putins galenskaper och skulle kunna backa utan att förlora ansiktet.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Kanske för att han ej ville känna sig förnedrad eftersom han blev nobbad.

Hade ju vart mycket lugnare på jorden om de hade vart med då skulle inte kriget uppstå i Ukraina eller att Sverige å Finland blev hotad.

Det där var nog en tid då Putin fortfarande hade sitt underrättelsetjänst-sinne kvar. Han ville checka jänkarnas reaktion, hur långt var de villiga att samarbeta..

För i praxis, tror du att jänkarna skulle kunna tänka sig ställa sina soldater under ryskt befäl, eller vice-versa ? Eller en rysk generalsekreterare för NATO ?
Citera
Bannlyst
Många skänker miljoners miljoner till ukrainare.

Är det inte bättre att själva orsaken till kriget får betala allt istället? Om dom kan frysa folks konton och Putins pengar osv. Varför tar dom inte bara hans miljarder? Så vi andra slipper betala för hans skit?
Citera
Medlem
Citat:
Det hela har förstorats upp, tror jag, för att man vill ha en opinion för NATO och för att det är valår och försvaret vill ha mer pengar. Varför man är mer orolig för ryssen än för USA begriper jag inte men jag inser att jag tillhör en minoritet där

Putin har beordrat ryska soldater att anfalla Ukraina pga att de är en demokrati. Putin anser att demokratin är ett hot mot hans diktatoriska styre. Därför försöker han med alla medel grusa Ukraina.

Han har öppet hotat alla som försöker blanda sig i hans rövknullande av ovilliga Ukraina , då ska han minsann ge de som blandar sig i ett rövknull som gör så ont att de aldrig har känt detta förut.

Då diktatorn (Putin) via springschas meddelande Sveriges statsminister att han har en smärtsam överraskning (kan det vara rövknull i vanlig ordning eller nåt annat?) om Sverige och Finland tar på sig kyskhetsbälten ( går med i NATO) för att skydda sin jungfruliga demokrati. Sveriges statsminister svarade snabbt att diktatorn bestämmer inte alls hur Sverige vill skydda jungfruliga demokrati.

Sverige har valt att hjälpa Ukraina att freda sig mot den här diktatorns rövknullande, och diktatorn är märkbart missnöjd med sina bångstyriga potentiella rövknullsobjekt .. . Putin har sett till att stalka Sverige med förhoppningen att Sverige ska känna sig osäker och backa ur att sälla sig till alla andra grannar som vill stoppa rövknulleriet....
Senast redigerad av phibax 2022-03-05 kl. 00:36.
Citera
2022-03-05, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
>>>Ok Billigare kräver lite kontext.

Putin hotar med kärnvapen och kanske inte är helt i balans. EUs ledare bedömer att det kanske är ett rejält hot och då ställer de emot vad ett krig skulle kosta mot Ryssland inklusive kärnvapen. De väljer en väg där de kan påverka utan att Herr Putin skickar kärnvapen till höger och vänster. Och det blir "billigare".

Känns det bra nej, är det bättre än att kanske Herr Putin börja skicka kärnvapen. Ja

Skall vi stödja Ukraina på alla sätt möjligen utan att Herr Putin starta ett kärnvapenkrig, Ja.

Men det börja luta åt att vi faktiskt kan gå in med fullstyrka. Då vi västländer har skickat otroligt mycket krigsmateriel utan att Herr Putin har gjort något.

Skäms jag att vi inte har hjälpt Ukraina mera, Ja

Jag tror inte någon skulle våga. Det finns säkert galnare personer än Putin.
Tänk t ex att det är Kamala Harris som är “Ukraina ansvarig”. Det visar vilken nivå det hela hanteras på. Jag har en dålig känsla kring det här…
Man får lite 1:a världskriget vibbar när de sjöng och dansade på väg ut i fält.
Citera
Medlem
Citat:
Jag skiter i om det är demokratier eller inte man bedriver krig mot. Slakt är slakt.

Jag är gladerligen i minoritet här.

Nej det spelar ingen roll om det är demokratier eller inte. Men demokratier krigar inte med varandras, historisk fakta.

Så det är noll procents risk att usa invaderar finland. Det är inte noll procents risk att Ryssland invaderar finland.

Öht vilka krig har usa startat, kan du säga två till utöver Irak och Afghanista -blir jag förvånad.
Citera
Medlem
Ibland har jag läst att en del ryska soldater tröttnar och överger sina fordon för att vandra hem.
Är inte det väldigt långt att gå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in