2022-03-05, 00:07
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
https://vm.tiktok.com/ZMLDok5cA/

Ryssland har erbjudit sig att gå med i Nato men fick nobben.
Putins tal.
När han blev interjuad av Oliver Stones då sa Putin att han skojade när han sa att Ryssland ville gå med i Nato.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Vem mailar EU? ... för... jag har en känsla av att om Sverige skulle ställa sig på barrikaderna och säga.. "Vi kommer behandla Ryska medborgare på samma vis som vi nu behandlar Ukrainska, dvs. vi kommer under en begränsad tid ta emot er med omtanke, hjälpa er och ge er 3 års uppehållstillstånd"... då kan vi nog räkna med att Ryssland bjuder oss på mer färgstarka varningar än bara en överflygning
Efter att ha läst ditt inlägg så får du mig att tänka på Lindsey Grahams uttalande tidigare idag.

"Den amerikanska senatorn Lindsey Graham vill se Vladimir Putin dödad – av sina egna soldater.
– Du skulle göra ditt land – och resten av världen – en stor tjänst, skriver han och riktar sig till ryska militärer.

Uttalandet har fått den ryska ambassadören i USA att rasa.
– Det är otroligt att en senator i ett land som anser sig vara en ledstjärna för resten av världen kan uppmana till terrorism, skriver Anatoly Antonov på Facebook.

https://www.expressen.se/nyheter/usa-senator-vill-se-putin-dodas-av-rysk-soldat/

Ett bra exempel på när känslorna tar över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste en analys och de sa att ryska stridsvagnarna strider utan trupper till fots som skyddar dem, även i städer. Och de menade att det inte var normalt utan man måste ha fottrupper som hindrar att en ukrainare bara smyger fram och skjuter en robot på stridsvagnen.
Dessutom verkar logistikplaneringen ha förutsatt att de skulle tas emot som befriare. En invasion som kommer gå till historien som soppatorsk-kriget.
Citera
2022-03-05, 00:08
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste en analys och de sa att ryska stridsvagnarna strider utan trupper till fots som skyddar dem, även i städer. Och de menade att det inte var normalt utan man måste ha fottrupper som hindrar att en ukrainare bara smyger fram och skjuter en robot på stridsvagnen.

Huh? Ja, det hade onekligen förklarat de enorma förlusterna Ryssland lidit på stridsvagnssidan som Ukraina hävdar. Det är ett recept på katastrof - i synnerhet för strid i stadsmiljö. Är själv gammal skytteslusk strf 90 så vet hur sårbar vagnen är utan besättningen.

Låter helt vansinnigt.
Citera
2022-03-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Vilket år öppnar börsen i Ryssland år 2030?
Efter att barnamördare v.Puttin fått käka bly
Citera
2022-03-05, 00:10
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ryssland har alltså agerat hotfullt mot Sverige, vilket leder till upprördhet.
Sedan är media alltid media och de spinner på sensationer.
Det finns inte och har inte funnits någon stor skräck för rysk invasion. Däremot är man rationellt orolig på sikt att situationen med Ryssland kommer förvärras. Stödet för NATO-anslutning är nog triggat dels av invasionen av icke-anslutna Ukraina, dels av Rysslands dum-hot mot Sverige för att påverka landet att inte gå med i NATO. Rysslands hot har alltså fått precis motsatt syfte. Om nu inte syftet var att få en till NATO-granne. Eller två (Finland är ju ännu mer sannolikt att de kommer gå med)

Det hela har förstorats upp, tror jag, för att man vill ha en opinion för NATO och för att det är valår och försvaret vill ha mer pengar. Varför man är mer orolig för ryssen än för USA begriper jag inte men jag inser att jag tillhör en minoritet där
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phibax
Vodkafest ?

Ha ha... ja som gimmick kanske man skulle be att Ryska flyktingar ska ha med sig en flaska vodka som symbolisk biljett till det nya livet i EU (sedan släpper man självfallet in de stackare som blir av med sina flaskor på Ryska flygplatser då ... gränsvakterna ... kommer misstänka att de är avhoppare).
Citera
Medlem
Jag sökte på kartan och fann Makariv. Det är bara en liten stad väster om Kiev, i Kiev "Oblast". Förmodligen vill Ukraina hålla rent så att Kiev inte blir omringat.

Jag uppfattade det som att det var en rejäl framstöt man gjorde, jag följer mest positiva nyheter eftersom för mig är det alltid rätt att stödja det land som blivit orättvist attackerad.
David mot Goliath.

Jag såg också en amerikansk expert uttala sig idag och han trodde att Ryssland skall försöka inta Odessa. En attack på land skall kombineras med landstigning, från sjön. Min personliga uppfattning är att det blir svårt att ta den staden. Jag tror att Ukrainska armén är väl förberedd.
Citera
2022-03-05, 00:11
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Huh? Ja, det hade onekligen förklarat de enorma förlusterna Ryssland lidit på stridsvagnssidan som Ukraina hävdar. Det är ett recept på katastrof - i synnerhet för strid i stadsmiljö. Är själv gammal skytteslusk strf 90 så vet hur sårbar vagnen är utan besättningen.

Låter helt vansinnigt.
Ta det med en nypa av salt, inget som jag har läst om i media iallafall.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Efter att ha läst ditt inlägg så får du mig att tänka på Lindsey Grahams uttalande tidigare idag.

"Den amerikanska senatorn Lindsey Graham vill se Vladimir Putin dödad – av sina egna soldater.
– Du skulle göra ditt land – och resten av världen – en stor tjänst, skriver han och riktar sig till ryska militärer.

Uttalandet har fått den ryska ambassadören i USA att rasa.
– Det är otroligt att en senator i ett land som anser sig vara en ledstjärna för resten av världen kan uppmana till terrorism, skriver Anatoly Antonov på Facebook.

https://www.expressen.se/nyheter/usa-senator-vill-se-putin-dodas-av-rysk-soldat/

Ett bra exempel på när känslorna tar över.

Så vilka order exakt har Putin gett denna Wagner-grupp med flera angående den demokratiskt valde presidenten i Ukraina? Det är ok om vi gör det men helvete om någon annan!
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
När han blev interjuad av Oliver Stones då sa Putin att han skojade när han sa att Ryssland ville gå med i Nato.

Kanske för att han ej ville känna sig förnedrad eftersom han blev nobbad.

Hade ju vart mycket lugnare på jorden om de hade vart med då skulle inte kriget uppstå i Ukraina eller att Sverige å Finland blev hotad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Det hela har förstorats upp, tror jag, för att man vill ha en opinion för NATO och för att det är valår och försvaret vill ha mer pengar. Varför man är mer orolig för ryssen än för USA begriper jag inte men jag inser att jag tillhör en minoritet där

När har USA hotat Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in