2022-03-04, 23:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Prata gärna i procentenheter blir fånigt och sensationsaktigt om du ska skriva 111% istället för att de höjde styrräntan från 9.5% till 20%
När löptiden går ut på obligationen får kinesiska centralbanken betala tillbaka beloppet man lånat, tror inte de nödvändigtvis behöver likvidera dem på en gång men finns säkert banker eller företag i Kina som är intresserade. Löptiden brukar vara 5 eller 10 år vanligvis. Sedan har Ryssland byggt upp en valutareserv i form av guld till ett värde av 630miljarder USD. Detta är huvudbufferten vad det verkar för att finansiera kriget.

Var ligger det här guldet? I Moskva? Om man inte kan göra transaktioner med banker så måste man resa med guldet i väskor till den som skall köpa det och få betalt i kontanter och resa tillbaka till Ryssland med. Sedan om Putin då vill köpa elektronik till sina robotar så skall han betala detta med dessa kontanter i ett annat land. Vilket företag kan ta emot miljoner i kontanter? Man blir ju ifrågasatt om man skall sätta in några tusen på banken. Fatta att Putin kan inte göra byteshandel och byta traktorer mot socker på Kuba som under sovjettiden. Det är ny värld nu.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Då drog "Hesa Fredrik" igång i Kiev igen
Citera
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Jag tror helt ärligt att NATO med USA i spetsen hoppas att Putin gör ett brutalt misstag så de får anledning att sätta in dödsstöten på hela Ryssland och Putin. Frågan är om den kommer? Och vad som kan vara "det ultimata övertrampet"?

Ryssland har redan begått ett politiskt och ekonomiskt självmord.

Menar du att det krävs fler misstag av ryssen?

Det ska finnas amerikanska soldater på plats vilket kommer få Putin mer i obalans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ett alternativ kan vara att man får lön för det i rubel?

Ja då måste det till ett jävla massa skrivande för att få upp lönen till att kunna bli tsaren i vodkabaren...
Citera
2022-03-04, 23:41
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Putin är sinnessjuk och agerar inte rationellt. Det finns ingenting rationellt med att attackera Ukraina. Det är ett krig som Putler inte kan vinna. Även om de tar flera städer så kommer de helt oundvikligen att förlora. Även om de skulle besegra hela den Ukrainska militären (vilket de inte kommer att göra) så kommer de endå att förlora det efterföljande gerillakriget. Det finns ingen som vet vad Putin hittar på här näst.

Om det inte vore så hemskt för det Ukrainska folket så hade jag skrattat åt Putin och alla tiotusentals ryssar som snart kommer ligga döda i diverse diken.

Citat:
Det finns ingenting rationellt med att attackera Ukraina.

Du låter ju insatt i konflikten, verkligen. Det låter inte rationellt för att du inte vet vad som pågår, utan bara konsumerar media och sociala media.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Därför att NATO inte behövt hota Sverige. Det spelar ingen roll om det är en tankelek, det handlar om att förstå varför Ryssland gör som dom gör och att dom har sina gränser precis som NATO har sina. Hur "onda" än Ryssland nu må vara kan jag inte se det irrationella i det ur ett stormaktsperspektiv. Antigen ser en stat om sitt hus eller så går den under.
Du har på ett sätt irrat dig långt från din grundfråga, "varför är alla svenskar rädda för en rysk invasion"? Var det någon slags lockbete för att rättfärdiga rationaliteten i olika Ryska geopolitiska anspråk?
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Det spelar ingen roll vad han säger, han kan helt enkelt inte göra det. Logistiskt, ekonomiskt, personal. Finns inte en chans i världen. Man är rentav efterbliven om man tror det.
Intressant. Du kan alltså garantera att Ryssland inte under några som helst omständigheter skulle besätta Gotland med trupp och kräva en flott- och flygbas? Betyder det att vi inte behöver de soldater som satts i beredskap där, eller de stridsberedda JAS39 som finns på plats?

Det vore nämligen på vanlig svenska att ”invadera ett EU-land”. Ja, Putin skulle såklart hitta en annan beskrivning.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-03-04 kl. 23:45.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta

Undrar om det kanske vore smart att klassa Ryska medborgare som flyktingar om de lämnar landet. Det skulle göra tröskeln lägre för dem att våga lämna och det skulle spä på den civila oron i Ryssland - vilket Putin inte vill ha.
Det var faktiskt en bra ide. Och inte helt obefogat.
Citera
2022-03-04, 23:42
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Reggad 3 februari 2022, så det är ganska tydligt vad agendan är. Alla ser igenom det så bry dig inte bara. Mata inte de man inte på flashback får kalla vid deras rätta namn så mår ditt blodtryck bäst.

Det enda de lyckas med är att göda hatet mot Ryssarna, är det verkligen det som är meningen??
Citera
2022-03-04, 23:44
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Lenovo gör inte affärer med Ryssland och kinesiska storbankern AIIB stoppar lån till Ryssland. Har kineserna vänts sig mot Putin?

Intressanta i det hela är väl att AIIB är det som finansierar hela nya Sidenvägenprojektet. Känns ju lika mycket som detta är ett handelskrig mellan öst och väst som ett regelrätt krig mellan Ukraina och Ryssland.

Men då ger det sig konstigt att AIIB stoppar investeringarna i Ryssland under en period.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative

Kina ritar om världskartan med nya Sidenvägen
https://fof.se/artikel/2020/1/kina-ritar-om-varldskartan-med-nya-sidenvagen/

EU's nya jättesatsning skall utmana Kinas nya Sidenväg.
https://www.dagensps.se/bors-finans/eus-jattesatsning-ska-utmana-kinas-nya-sidenvagen/
Senast redigerad av sebno1 2022-03-04 kl. 23:46.
Citera
2022-03-04, 23:44
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Det sistnämnda har du ju helt klart en poäng i.
Skillnaden är väl att man alltid sett ryssen som lite "galen och oberäknelig" medans man sett USA som "civiliserade". (OBS - jag säger inte att det är rätt).

Sen var den konflikten mycket längre bort också och drabbade ett folk med vilka vi har väldigt lite gemensamt och dessutom en viss "avsky" mot (säger inte att heller detta är rätt men kan förstå lite varför i vissa fall).

Medans Ukrainakonflikten drabbar ett folk som är nästan som oss och vi upplever att det är en obefogad aggression. Och det är i närområdet.

Det sägs att alla är lika mycket värda och att alla folk är lika men det har jag lärt mig genom livet att det är skitsnack, det är en utopi som inte fungerar hos gemene man (på gott och ont).

Ändå intressanta funderingar du lägger fram

Ja, det du säger stämmer nog, det är den förklaring jag oftast hör. Det framstår som helt sjukt rått i mina ögon att folk ser det på det viset dock. Jag fattar att man inte kan engagera sig i varje stamkonflikt i världen men USAs framfart saknar verkligen motstycke. Det är också lustigt att dom som känner avsmak för araber (vilket är jag kan förstå med tanke på hur det blivit i Sverige) inte kan se kopplingen mellan krig i mellanöstern och ökad invandring hit. Jag anar att när smekmånaden är över så kommer folk inte vara så sympatiskt inställda till ukrainska flyktingar heller,, dom är trots allt inte så lika oss.
Citera
2022-03-04, 23:45
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Jag tror helt ärligt att NATO med USA i spetsen hoppas att Putin gör ett brutalt misstag så de får anledning att sätta in dödsstöten på hela Ryssland och Putin. Frågan är om den kommer? Och vad som kan vara "det ultimata övertrampet"?

Det tror jag med. De bara väntar på en ursäkt tror jag. Alla inser att han måste bort och att det bara finns ett sätt. Makten kommer han inte ge upp frivilligt.

Går det för lång tid och man tröttnar rejält på honom skulle jag inte bli förvånad om man fejkar ett missilnedslag i Polen och då har man plötsligt en anledning.

Kan vara att man väntar ett tag för att låta de arma ut sig militärt och ekonomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in