2022-03-04, 23:30
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ta inte illa upp, men det finns få som litar på det Putin säger. Det är vad som är problemet när någon ljuger, folk kommer ihåg det.

Det spelar ingen roll vad han säger, han kan helt enkelt inte göra det. Logistiskt, ekonomiskt, personal. Finns inte en chans i världen. Man är rentav efterbliven om man tror det.
Citera
2022-03-04, 23:31
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
I slutändan kommer det visa sig att jag har rätt och ni kommer se ut som emotionella idioter som bara handlar efter propaganda. Ni är lika mottagliga som nazisterna var under WWII.

Eller så blir det så att det är så som det förmedlats och att det är Ryssarnas sida som kört med desinformation. Som jag ser det dock så ska man vara försiktig med direkt information då det är lätt att misstolka när man saknar information, det tenderar dock att klarna efter en tid. Det lär finnas mycket som vi aldrig får reda på (av båda sidor) som inte kan kablas ut pga strategiska skäl.

Har svårt att inte känna sympati med stora delar av den ryska befolkningen som inte vill ha detta krig. Folket lär få en tuff tid framöver och som alltid är det människor som redan har det lite knackigt som får ta den största smällen.

Man ska vara försiktigt med att uttala sig allt för självsäkert i dessa lägen. Men en sak som vi nog kan vara överens om är att Putin är en idiot som bör avbryta detta krig direkt.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrollTabriken
Troligen så kommer de unga som inte levt med den gamla ryska standarden börja protestera. Dom blir påpucklade, skjutna och satta i fängelse vilket kommer reta upp morsorna som kommer gå ut på gatorna för att försvara sina barn. När de äldre kvinnorna börja få stryk och ska interneras av, tja, sina män?! då kommer det börja röra på sig - det åt rätt håll dvs mot putain och regimen!

Ja och det finns den organisationen för soldatmödrar som kommer bli vansinniga nu när pojkar kommer hem döda i massor igen. De kan inte censurera dem på internet för de kommer ringa till varandra och berätta vad som händer.
Citera
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Vilken lobbyism från Nato? Nato har varit tydligt med att man har respekt för att det är nationella beslut att gå med eller inte och har aldrig hotat något land med ”militär-teknisk-politiska åtgärder” om man inte går med. Du ser ingen skillnad mellan det förhållningssättet och Puttes förhållningssätt? Han har ju själv uppgett att ett skäl för att invadera Ukraina var för att hålla det utanför Nato. Ja, och så skall han ta bort alla nazis som han hallucinerar om, som vore han en alkis på torken.

Tror du att NATO/USA hade tillåtit ryska baser i Mexico? Det handlar väl om självbevarelsederift.
Citera
2022-03-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
De senaste siffrorna ifrån rysk media är 2100 döda och att du litar till 100% på de ryska siffrorna säger mycket om din trovärdighet. Dödsfallen i Tjetjenien fick justeras upp med 100% och givetvis kommer så även vara fallet här. Ett mer sannolikt tal är runt 5000 vilket är mittemellan Ukrainas och Rysslands siffror.

Du ifrågasätter min kunskap och säger att en ny hjälm och ett kroppsskydd är soldaternas räddning.
Tror du de offensiva vapnen har stått still sedan andra världskriget? Överlever du den initiala träffen sitter du i en dödsfälla när de offensiva styrkorna går in. Långt ifrån varenda rysk soldat bär hjälm/kroppsskydd och åker i bepansrade fordon. Med det skrot Ryssland har skyltat med så skulle det inte förvåna om de fortfarande använder vissa föråldrade hjälmar och kroppsskydd heller.

1. Vad som är Rysk media är inte helt solklart sedan vissa traditionella Engelsk-Ryskspråkiga media synbarligen är utlandsägda.
1.1. Det kan också vara som så att siffrorna överensstämmer helt, dvs. att ca. 600 döda + 1800 skadade = 2400 casualties och att tv-siffran som du inte hänvisade till då skulle kunna vara korrekt dvs. 2100 casualties.

2. Vissa har gissat på Ukrainas förluster kring 10k krigande + 10k civila oaktat döda eller casualties. Du kan ju räkna på tumregeln.

3. Jag tror att du bara gissar avseende uppräkningen. Ryssland har antagligen lärt sig massor om partisanbekämpning i Tjetjenien och Syrien. Antagligen handlar Schilka tågen om det, dvs. att skaffa fram utrustning lämplig för ekonomiska ruin-slagsmål.

4. Moderna kroppsskydd och hjälmar gör underverk i förhållande till WW2-prylar som tumregeln baseras på. Ifall du inte förstod den saken kan du väldigt lite.

5. RSV-skott har inte utvecklats mycket sedan WW2 avseende skador, snarare är dagens svenska laddningar avsevärt mindre dödliga än de tunga laddningar som vi hade i WW2. Döden brukar vara tämligen omgående när ammunition m.m. i vagnen exploderar, detta oavsett om du sitter i väst eller östvagn.

6. Offensiva styrkor går in, har du översatt fel nu eller, det där låter nästan perverst.

7. Det där låter som hittepå svammel. Säkert har Ryssen mycket gamla prylar, svenska gamla bandkanoner är fortfarande artilleri-världsmästare. De 2000 gamla CG-gevären som de hittade i ett förråd innebär med god ammunitionstillgång mer eldkraft än USA hade när de tog Okinawa i WW2. Gamla prylar är inte nödvändigtvis dåliga prylar. Men gamla CG-gevär vägde mellan 12-19kg utan ammunition och hade eldkraft jämförlig med 105mm haubitsar. Tyvärr orkar generation 2020 knappt bära dessa tingestar längre.

Citat:
Det är uppenbart att du blundar helt åt det ryska spektaklet när du påstår att 75% av videos och bilder är fake. Det finns hundratals videos som varken är ifrån CS eller flygsimulator. Även flertalet ryska soldater som själv dokumenterat hur uselt det gått och hur lurade de blivit. Under 2014 hade inte de ryska styrkorna någon nationsbeteckning som i detta fallet så att bilderna är därifrån blir svårt att hävda. Ryska armén hade även en minimal styrka i syrien och att se skillnad på den ukrainska och syriska terrängen är tämligen enkelt.

Vad har Rysslands krigsmakt 1945 med nuvarande att göra? Nuvarande ryska krigsmakten har visat att de inte alls lever upp till till den nivån som de själva anser sig ha. Faktum är att det finns mycket att önska logistisk och taktiskt. De har helt enkelt ingen erfarenhet alls om vad som krävs och det är väldigt tydligt.

1. Jag tycker det där låter som fantasi-svammel. Ifall vi tittar på Bayraktar filmerna är alla filmer utom två debunkade som fake. Det betyder att en enda Bayraktar är i service eller sedan dess slagits ut, alternativt blev alla utslagna från timme noll, det är bara det att internet misslyckats med att debunka två av filmerna trots att de är fake.
1.1. Likadant är det många andra filmer, det är uppenbart att de inte filmade utan matematiskt genererade med vektor grafik.

2. Du menar att samma arme som flyttar runt hundratusentals soldater och tiotusentals fordon närmast rutinmässigt plötsligt skulle få soppatorsk på andra sidan Ukrainsk gränsen "because Ukraine sucks....gas". Tillåt mig att tvivla.

Citat:
Att hävda "klossformation" för varenda utslagen rysk kolonn visar tydligt din okunskap. Lastbilar och lätt bepansrade fordon kör inte i klossformation och inte heller bepansrade fordon under en längre framryckning. Ryssland har tydligen inte heller haft totalt luftherravälde då ukrainska flyg fortfarande sporadiskt slår till.

Angående precisionsbombningar finns det flertalet bilder ifrån dag 1 då flera nedslag träffade en bra bit ifrån flygbaserna men det är såklart fake news med.

Det är snarare du som svamlar om saker du inte har en aning om och att bemöta ett argument med* "bla bla" speglar väl din kunskap i ämnet.
Fortsätt du leva i din drömvärld där varenda ryskt misslyckande är fake news och västerländskt propaganda. Någon gång kommer sanningen ifatt dig.

1. Nu svamlar du bara. Klossformationen avser enbart den stora klossformationen inte småfilmer från lite varstans med en pangad lastbil eller APC någonstans.
1.1. Det Ukrainska flygvapnet fanns knappt innan kriget började.

2. Nu svamlar du bara, hur vet du ens vad som sköts och vad siktpunkten var?

3. Problemet med ert resonemang är ni tror att varje pangad Ukrainsk eller Rysk vagn eller lastbil är ett stort steg i kriget. Snarare är det som så att båda sidor har tillgång till tiotusentals vagnar och lastbilar och att det är den strategiska positioneringen som avgör seger eller förlust på den strategiska skalan, samt förstås också politiken.

Citat:
https://kkrva.se/putin-har-skjutit-sig-i-foten-eller-rent-av-i-knat/ läs du denna så får du kanske lite insikt av någon som vet vad han snackar om. Men givetvis är det väl bara propaganda då Rysslands insats har varit helt felfri hittills.

1. Uffe är lite av en politiker och måste rätta sig efter vad politiker tycker är rätt och fel. Jag har inte den begränsningen. Du borde studera det språk som används i artikeln, ingen stans står att något verkligen är så som det skrivs "det förefaller mig...."(så som tidningen jag läser) "mycket talar för att..."(det står så i tidningen) "när jag tittade på kartan såg jag...." (du vet inte vilken karta jag såg eller vilket blad jag tittade på..) "det är svårt att se...." (mina ögon är skymda/förtäckta/blinda).

2. Vad som står i artikeln är med andra ord bara bullshit, Uffes förband övade klossförfarande hela vägen till 2010 när det lades ned, möjligen blev klossandet lite mindre med CV90 eftersom vagnen har en så oerhörd eldkraft att i princip 1 CV90 kan ha samma effekt som 20 Patrior eller PBVer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
NEJ. Finns ingen anledning. Sluta vara SÅ EMOTIONELL OCH REAKTIV. Sitt lugnt i båten. Ryssen kommer aldrig hit.

Det handlar inte så mycket om oron att ryssen ska komma hit det handlar mer om att Sverige äntligen kommer visa att man fått nog av att vela och kela med galenpannor.

Och det roligaste är att putain var den som forcerar in oss och Finlands i ett ev NATO-medlemskap - snacka om kontraproduktivt geni!
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Det händer inte mycket. Det är invasionens 9:e dag.

Vad har den ryska invasionsstyrkan lyckats med? Man har lyckats ta sig 60-80 kilometer in i Ukraina, från vissa håll. Man har lyckats erövra landets 17:e största stad.

Detta är i princip va de har gjort. Jag kan förstå om Putin är galen av frustration. Det är på ett sätt inte bra. En galen Putin, med hjärntumör, och fingret på avtryckaren.. Det är inget vi vill ha.
Citera
2022-03-04, 23:33
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
John McCain dog av en hjärntumör och dåvarande president Trump vägrade gå på hans begravning.

Karma, den hjärna har tänkt ut många stygga ting mot mänskligheten och även hur ukraina skall sättas i brand...
Citera
2022-03-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det händer inte mycket. Det är invasionens 9:e dag.

Vad har den ryska invasionsstyrkan lyckats med? Man har lyckats ta sig 60-80 kilometer in i Ukraina, från vissa håll. Man har lyckats erövra landets 17:e största stad.

Detta är i princip va de har gjort. Jag kan förstå om Putin är galen av frustration. Det är på ett sätt inte bra. En galen Putin, med hjärntumör, och fingret på avtryckaren.. Det är inget vi vill ha.
Nej det vill vi inte. Det enda vi kan hoppas på är en palatskupp mot Putin.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Ja, visst det är synd om Ukrainarna, även om deras regering givetvis inte är helt oskyldiga heller. Det jag har svårt att begripa är varför så många Svenskar tror att nästa logiska steg är att ryssen brandbombar Stockholm till gruden och varför ingen gapade om att beslagta Jay-Zs europeiska fastigheter och bojkotta Netflix under USAs 30-åriga förödelse av arabvärlden.
Var menar du att det finns så jävla många som tror att Ryssland kommer invadera Sverige?
Nu har du upprepat det flera gånger utan några belägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Ryssarna flyr sitt land....

Japp Gold, kanske ser gemene man i Ryssland att Soviet är på väg tillbaka - på allvar.

Undrar om det kanske vore smart att klassa Ryska medborgare som flyktingar om de lämnar landet. Det skulle göra tröskeln lägre för dem att våga lämna och det skulle spä på den civila oron i Ryssland - vilket Putin inte vill ha.
Citera
2022-03-04, 23:35
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Tror du att NATO/USA hade tillåtit ryska baser i Mexico? Det handlar väl om självbevarelsederift.

Nu byter du argumentation från att någon slags föregiven lobbyism och tryck från Nato att gå med skulle vara jämförbar med hoten från Ryssland att inte gå med, till att prata om hypotetiska exempel om Mexico. Jag dansar inte så. Svara på frågorna om den argumentation du förde istället för att fly som en ISIS-frivillig från Husby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in