2022-03-04, 22:56
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Botten är långt ifrån nådd... tråkigt för alla här som får sin lön i rubel.

Jag har följt tråden sedan den startade och får lov att säga att man snabbt lär sig känna igen vilka som är betalda i rubel. Vissa namn är jag faktiskt förvånad över.

Men det kommer bli tråkigt för dem. Det poppar upp fler och fler artiklar av folk som har koll på riktigt (tm), som förklarar hur kört Ryssland är.

Själv får jag en oerhörd tillfredsställelse av att se rubeln krascha och hur de inte vågar öppna börsen. Jag tror själv att börsen kommer vara stängd fram till hösten, undantaget om någon lyckas ta kål på Putin innan dess
Citera
2022-03-04, 22:56
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
Ja ja, Trollen tror att Rubeln snart är på väg upp! Vidden av sanktionerna kommer ta tid verka och förstå. Men det är en tsunamivåg på väg mot Ryssland.

Ryssland omnämns som en stormakt. Men deras BNP är ca 15 000 miljarder. Sveriges ca 5000 miljarder även fast de bor 20 gånger fler i Ryssland och att de har gas och olja.

-SWIFT (Flertalet av de Ryska bankerna är från kopplade från SWIFT. Försvårar för Ryssland att bedriva internationell handel. Samt utländska bolag med produktion inte kan "skicka hem pengar". Tror inte många internationella bolag är sugna att ha pengar på Ryska banker. Kommer innebär att merparten av alla internationella bolag kommer pausa sin verksamhet eller dra sig ur Ryssland. Många, många jobb kommer att försvinna)
-Rysslands riksbank (Västländerna fryser deras pengar som finns i utlandet. En stor del av Rysslands riksbanksreserv om ca 5600 miljarder kr finns som "ettor" och "nollor" på banker utomlands.)
Börsen i Ryssland (Är stängd sedan i måndags den 28 februari- När den öppnar kommer ryssarna förstå vad som händer. Finansiell atombomb)
Ryska banker i UK (Alla stora ryska banker exkluderade ifrån UK)

Då egentligen alla utländskabolag kommer pausa försäljning/produktion, stopp investeringar eller dra sig ur Ryssland kommer deras BNP sjunka som en sten. Det talas om att BNP kan sjunk med upp till 10 000 miljarder.

Och sedan kommer hyperinflationen som ett brev på posten. Kombinerat med sanktioner och oförmåga att få fatt i hårdvaluta är det mer eller mindre ett recept för en osedvanligt kall variant av Zimbabwe.
Citera
2022-03-04, 22:57
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ryssland hotade inte Sverige och Finland den gången?
Det är väl främst det som fött det snacket (vilket är osannoiikt)

Vad är det för hot som uttalats?
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Varför ballade inte folk ut i Sverige (och världen) på samma sätt när Ryssland gick in i Krim 2014 på samma sätt dom denna gången?

Svårt att säga.
Kanske för att man kunnat följa utvecklingen under lång tid innan krigsutbrottet.
Världen har med oro tagit emot nyheter om Putins "säkerhetskrav" i ett antal veckor (månader?) före utbrottet och även fått nyheter om stora truppsammandragningqr vid gränsen.

Och alla har nog tänkt att "nej men det kan väl änså inte..." och så visar det sig att det mest sinnessjuka händer ändå. Och pga mediebevakningen som försigått under lång tid exploderar omvärldens avsky.

Zelenskyj har också varit skicklig i sina framträdanden att tala till folks känslor. Inget ont i det. De är invaderade på helt bisarra grunder, de är våra grannar, de kämpar modigt och de ska ha hjälp.
Citera
Medlem
Packapappaspacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Man bombar ju sönder städer och mördar civila i tusentals.
Källa som inte kommer Ukraina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Fler och fler ukrainare flyr till Sverige. Jan Emanuel gnuggar säker sina händer.
Ja, han är ett rikssvin. Väldigt många svenskar verkar i varje fall vara intresserade av att ta emot flyktingar från Ukraina. Kanske blir det därför inte en likadan ”marknad” nu som sist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jag är själv inte investerad i något bolag på moskva-börsen. Men läst om endel bland annat amerikaner som är det och som säger att dom kommer "sitta lugnt i båten". Värdepapper är ju just värdepapper och kommer vara värdepapper. Blir det total handelsblockad kan ju saker och ting ändras, men det känns osannolikt. Jag befinner mig själv inte i Ryssland och är inte ryss så kan inte avgöra vad det går för tankar där borta.

Säkert

När en banks aktie, tex Sberbank har tappat 99,7% av sitt värde så är den uppenbarligen insolvent och kommer kräva rejäla tillskott av kapital.

Varifrån ska detta kapitalet komma?
Citera
Medlem
Trollet420s avatar
Hade Putin velat det ukrainska folket illa hade de varit blodbad för längesen han går in med massor med trupper för att ta deras tvserie regering. Som säkert redan flytt landet och lämnat sina landsmän i stor skräck. Ukraina är inte ett demokratiskt land det är väldigt korrupt. Marocco är ett mer demokratiskt land.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Jag har inte sagt något av det. Varför diskuterar ni inte det jag säger istället för att komma upp med paranoida idéer om hur jag tänker? Du kan inte hitta på en paranoida och korkade idéer och sedan debunka dem och säga att jag har fel.

Men svara på min fråga, om Putte ställer som krav på Sverige att han vill ha Gotland annars skickar han kärnvapen mot Stockholm. Ska vi då säga Nej och syna hans eventuella bluff? Eller ska vi lägga oss platt och ge han Gotland?
Citera
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Crimea var en mycket viktig plats rent militärt.
Nu går ju Ryssarna in över halva Ukraina..
Nu är det krig på riktigt.

Man bombar ju sönder städer och mördar civila i tusentals.

Jo visst men det jag undrar är varför halva fb tror att Sverige står på tur.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AviramHawk
Just Gazprom är nog ingen vidare investering då 99% av värdet är borta.
Rysslands medelklass lär vara chockade, skall vi gissa på stora demonstrationer om någon vecka.
Citera
2022-03-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Börsvärdet har ju inte ens gått ned 99%. Gör det det ska jag köpa allt jag kan. En sån värdeminskning i ett basbolag ser man sällan.
Kan bli din livs investering, kan också vara den sämsta investering du någonsin kommit i närheten av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in