2022-03-04, 22:50
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Finns inget demokratiskt med Ukraina än på pappret. Det är lika korrupt som Mexiko och Ryssland, och om dessa skulle rösta om något så hade du inte tagit det på allvar. Men Ukraina är annorlunda minsann, för det säger TV:n.

Du är smartare än TV:n och alla andra är i huvudet. Är det det du försöker säga?
Citera
2022-03-04, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Hur vet du det lol? "antagligen" Ska man snacka om övervärderade bolag får man ta sig en titt på den amerikanska börsen. Ja precis och flera av de stora naturresursbolagen är börsnoterade. Gazprom exempelvis. Men det är ju klart de kommer säkert konka imorn
Du gör väldigt många antaganden du. Måste vara kul att killgissa hela tiden som du gör.
Just Gazprom är nog ingen vidare investering då 99% av värdet är borta.
Citera
2022-03-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
RT verkade precis bli spärrat från webben, likväl är twitter samt facebook spärrat.

Ddos attack eller något annat? Underhållande att se deras verklighets perspektiv.
Tror inte att det är en DDoS-attack eftersom att kontona från Facebook respektive Twitter är återkallade.
Citera
2022-03-04, 22:51
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Det blir en säck vete per 100 inlägg från och med måndag.

Och en en sup eller två om förmannen är på bra humör, ungefär som i Sverige på 1700-talet.
Citera
2022-03-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Tänker inte på flyktigkrisen utan snarare på att så många verkar tro att Sverige står på tur. Dödades inte civila den gången? Låter otroligt
Tre personer dog står det här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation

Det var striderna efteråt runt Donetsk där mestadels militärer och frivilliga dött genom åren.
Citera
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För att världen blev överraskad och det gick fort och oblodigt. Men det bygger ju på motståndet mot Putin idag för nu vet vi ju att han aldrig kommer nöja sig med vad han lyckas ta utan alltid kommer att ta mer.

Men varför inget snack om att "Sverige står på tur" den gången? Oblodigt? Konfliktent har väl fortsatt fram till idag?
Citera
Medlem
Ja ja, Trollen tror att Rubeln snart är på väg upp! Vidden av sanktionerna kommer ta tid verka och förstå. Men det är en tsunamivåg på väg mot Ryssland.

Ryssland omnämns som en stormakt. Men deras BNP är ca 15 000 miljarder. Sveriges ca 5000 miljarder även fast de bor 20 gånger fler i Ryssland och att de har gas och olja.

-SWIFT (Flertalet av de Ryska bankerna är från kopplade från SWIFT. Försvårar för Ryssland att bedriva internationell handel. Samt utländska bolag med produktion inte kan "skicka hem pengar". Tror inte många internationella bolag är sugna att ha pengar på Ryska banker. Kommer innebär att merparten av alla internationella bolag kommer pausa sin verksamhet eller dra sig ur Ryssland. Många, många jobb kommer att försvinna)
-Rysslands riksbank (Västländerna fryser deras pengar som finns i utlandet. En stor del av Rysslands riksbanksreserv om ca 5600 miljarder kr finns som "ettor" och "nollor" på banker utomlands.)
Börsen i Ryssland (Är stängd sedan i måndags den 28 februari- När den öppnar kommer ryssarna förstå vad som händer. Finansiell atombomb)
Ryska banker i UK (Alla stora ryska banker exkluderade ifrån UK)

Då egentligen alla utländskabolag kommer pausa försäljning/produktion, stopp investeringar eller dra sig ur Ryssland kommer deras BNP sjunka som en sten. Det talas om att BNP kan sjunk med upp till 10 000 miljarder.
Citera
2022-03-04, 22:53
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Du är smartare än TV:n och alla andra är i huvudet. Är det det du försöker säga?

Jag säger bara att det du hör på TVn är propaganda, som alltid. Att media sprider propaganda är inget nytt. Läs om konflikten som resulterade i kriget och återkom. Putin är ingen galen boogeyman som folk vill få honom att framstå. Håller jag med om invasionen? Nej. Försvarar jag det Putin gör? Nej. Gillar jag Putin? Nej. Om du vill hata honom så kan du åtminstone hata honom av rätta skäl, inte det du blir intalad att tänka.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Halmgubbe ser jag.

Det har jag inte alls sagt, men varför beblanda oss i något som vi egentligen inte har med att göra och riskera ett kärnvapenkrig. Är du inte klok? Om ryssen hade attackerat ett alliansland så vore det oundvikligt dock.

Men hur ställer du dig till att länder har rätt att försvara sig? Putte anfaller ett annat land och börjar genast hota med kärnvapen. Då tycker du att vi absolut inte ska hjälpa till för det finna en risk att han faktiskt trycker på knappen.

Otroligt korkat argument. Om Ryssen skulle anfalla Sverige så skulle iallafall jag som svensk uppskatta om vi också fick hjälp från andra länder. Vad menar du med att vi inte har med det att göra? Putte har ju börjat diktera villkor för Sverige. Det blir konsekvenser om vi går med i NATO har han sagt. Ska vi då bara lägga osa platt tycker du?

Om Putte säger att han vill ha Gotland annars skickar han kärnvapen mot Stockholm, ska vi bara ge han Gotland?
Citera
Medlem
Hög tid att skicka in en dödspatrull. Putin behöver inte finnas.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AviramHawk
Just Gazprom är nog ingen vidare investering då 99% av värdet är borta.

Börsvärdet har ju inte ens gått ned 99%. Gör det det ska jag köpa allt jag kan. En sån värdeminskning i ett basbolag ser man sällan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Det blir en säck vete per 100 inlägg från och med måndag.
Snarare en tunna olja att försöka byta till sig mot något användbart. Puttler-Ryssland ger just nu 25 USD rabatt på varje fat olja (det är dryga 20%), men verkar trots det ha svårt att hitta några köpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in