2022-03-05, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Inte om man har blivit utskriven från sin krigsplacering som var vid 47 års ålder.
Det tycker jag är lite intressant. Googlade på detta idag. Totalförsvaret 16-70 år är jag med på. Däremot när man vill ha reda på vilken ålder som en svensk inte är intressant för strid i fält då blir det genast svårare. Det är svårt att finna info om detta. Nu säger ju du 47 års ålder och det kan mycket väl stämma.

Har du en källa på detta som säger att en svensk efter 47 år inte ska behöva vara med i en strid (soldat) i fält?.

Hur många har/eller kommer ihåg att man är utskriven. Vem har sparat det?.
Citera
Medlem
Citat:
Inte om man har blivit utskriven från sin krigsplacering som var vid 47 års ålder.

Krigsplacering ja , totalförsvar, NEJ
Citera
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tar resurser att vakta POW. Sedan kanske en baktanke med det är om de skickas hem kan de berätta för andra vad de varit med om. Blivit lurade av Putin och inskickade på livsfarligt uppdrag som värnpliktiga. Rena turen att de lever och de grymma nazisterna i Ukraina avrättade dom heller inte när de lagt ner sina vapen.

De återvänder hem vågar inte uttala sig alls.

De återvänder och blir avrättade av egna sergeant eller majorer , Officerare.

De återvänder hem berättar och skall vara JÄVLA GLADA för resten av deras liv att Ukrainarna skona livet på dem
Citera
2022-03-05, 02:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Putler kommer ju säga samma sak när han anfaller baltiska staterna.. eller moldavien.. eller georgien.. eller..
Risken att han går på ett EU-land skulle jag säga är försumbar.

Missförstå mig inte. Jag menar inte att vi ska ignorera det här. Hela västvärlden måste absolut ta det på allvar. Men det är faktiskt inte så enormt mycket mer han kan göra. Iaf inte åt vårt håll. Han kan gå på Moldavien ja, men sen är det typ stopp ditåt. Han kan bege sig ner mot Georgien och Azerbajdzjan, men Turkiet blir för svårt. Kazakstan kan han ju bråka med också. Mongoliet tvivlar jag starkt på. Där skulle Kina ha för mycket att säga till om.
Citera
2022-03-05, 02:32
Medlem
Neroxxs avatar
Läste att Ryssland fortfarande inte har lufthäravälde,(Storbritanniens underrättelsetjänst) hur är det inte möjligt? Av vad vissa skrivit här i tråden så hade de ju redan full kotnroll efter dag ett.

I dagens moderna värld med all teknik som finns att tillgå måste det vara ruggit svårt att uppnå ett lufthäravälde.
Senast redigerad av Neroxx 2022-03-05 kl. 02:36.
Citera
2022-03-05, 02:34
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det tycker jag är lite intressant. Googlade på detta idag. Totalförsvaret 16-70 år är jag med på. Däremot när man vill ha reda på vilken ålder som en svensk inte är intressant för strid i fält då blir det genast svårare. Det är svårt att finna info om detta. Nu säger ju du 47 års ålder och det kan mycket väl stämma.

Har du en källa på detta som säger att en svensk efter 47 år inte ska behöva vara med i en strid (soldat) i fält?.

Hur många har/eller kommer ihåg att man är utskriven. Vem har sparat det?.
Källan är jag själv som blev utskriven vid 47 år.
Citera
2022-03-05, 02:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Du fortsätter svamla om saker som är närmaste omöjligt. Jag hade viljat se hur det ser ut. Ekonomin är under toaletten vid det här laget och det blir allt värre. Hur har du tänkt att han ska ta över Ukraina, slåss ett krig i övriga Europa samtidigt? Nu kanske du säger, men när han är klar med Ukraina, det kommer inte att vara "Klar med Ukraina" på väldigt länge, FBI pratar om riktiga oroligheter under en period av 10-20år och vi pratar med stor sannolikhet inbördeskrig eller terrorism. Hur ska detta gå till? För jag får inte ihop det och Putin får med stor sannolikhet inte ihop det heller.

Var ska pengarna komma ifrån? Personal? Logistik? Hjälp mig här.
Jag förstår inte vad du babblar om här. Du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Gå in med trupper i Ukraina kommer leda till världskrig, är detta för komplicerat?
Jag menar att det inte behöver leda till världskrig.
Citera
2022-03-05, 02:35
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Finns mycket som ger stöd till det. Dels många olika utfrågningar av ryska fångar. Men även artiklar som denna: https://www.haaretz.com/world-news/europe/.premium.HIGHLIGHT-why-is-he-there-russian-mothers-say-soldiers-tricked-into-going-to-ukraine-1.1063 3865

Är de 19 år gjorde de värnplikten. Det är inte så normalt att skickas i strid då.

Var ett ex på 19 år.
För jag har sett X-Antal ryska pass som Ukrainska personer fotat o hittat i ryssarnas militärkläder.
Där i passen de va mycket i de åldersspannet.

De borde ställas till svars. Vad hjälper det att förnedra dem med 1000 mobiltelefoner o kameror att filma ansiktet på dem , när rysk tv +radio+sociala medier ändå inte visar sånt.

Tycker dessa exakt allihopa på Rysslands sida skall hålla käften stå för vad ni gjort. UKRAINSKA BEFOLKNINGEN FLYR INTE BARA FÖR ATT DET TYCKER DET ÄR ROLIGT.
Citera
2022-03-05, 02:36
Medlem
Citat:
OK. Men någon annan källa finner du inte? Jag finner ingen i alla fall.
Citera
2022-03-05, 02:37
Medlem
Citat:

Krigplacering, den som trodde det var krig som "nymuckad", och fick krigsplacering, den får du så länge du är under 47?, därefter totalförsvaret till 70
Citera
2022-03-05, 02:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Såklart inte. Varför skulle ryssarna vilja ha kärnvapenkrig för att de förlorar?
Jag skulle inte utesluta det. Putin verkar ju ha drabbats av megalomani.
Citera
2022-03-05, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Läste att Ryssland fortfarande inte har lufthäravälde,(Storbritanniens underrättelsetjänst) hur är det inte möjligt? Av vad vissa skrivit här i tråden så hade de ju redan full kotnroll efter dag ett.

I dagens moderna värld med all teknik som finns att tillgå måste det vara ruggit svårt att uppnå ett lufthäravälde.

Det är fascinerande vad ryssvänlig västmedia varit. Kyiv skulle fallit för en vecka sedan om det var upp till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in