2022-03-04, 19:29
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Säkert, men frågan jag besvarade gällde varför man ser så många Ivan-fordon som övergivits med helt trasiga hjul och däck som inte ser ut att bero på stridsskador.

Jag vet inte om soldaterna får ha mobil med sig. Har någon det så kan dom själv söka info på nätet och då ser dom en annan sanning. Då faller moralen fort. Bättre att bli krigsfånge än att dö eller sitta minst 15 år i fängelse för att man deserterat.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Intressant ledare i Expressen om Putins egentliga motiv vilket är vad jag hela tiden hävdat, att Putins
Nato-skräck är teater.

https://www.expressen.se/debatt/putins-egentliga-motiv-till-invasionen-av-ukraina/?fbclid=IwAR223uHeOxyQnjHQHYzXA9w9dEohebIcjSwkUuP0 Zy4bOeAhMlsxYxRAxx4

Några intressanta citat. Ledaren är värd att läsa i sin helhet.

"Om ett östslaviskt land som Ukraina utvecklas till en fungerande demokrati skulle detta dra undan mattan under hela Putins projekt.
Detta – inte Natoutvidgningen – är vad kriget i Ukraina handlar om, skriver Svante Cornell, ledamot i Kungliga krigsvetenskapsakademien."

"Många har i dag glömt att Putins politiska karriär byggde på att återta kontrollen över Tjetjenien, vilket han gjorde genom att starta ett blodigt krig på felaktiga premisser. Det är i dag väl belagt att de explosioner i hyreshus i Moskva sommaren 1999 som Putin skyllde på tjetjenska rebeller i själva verket genomfördes av ryska säkerhetstjänsten under Putins ledning för att skapa ett folkligt stöd för Putins krig, och i förlängningen hans ledarskap."
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Det börjar luta mer och mer åt att den modige ledaren, skådespelaren och komikern har övergett sina trupper.

I slutänden handlade det inte om Ukraina trots allt, utan hans eget liv. Ska bli intressant att höra förklaringen sen.
Registrerad februari 2022? Förlåt men Flashback är lite bättre än du. Du är helt enkelt en lite svagare människa. Har du kollat runt dig själv, är du nöjd med din tillvaro? Jag gissar på att du är en nolla.
Citera
Medlem
Jag tror att Putin tvingas avgå i maj. Jag trodde tidigare att han skulle klara sig längre men dagarna går och dom militära framstegen är få. Man har satt in sina bästa trupper i fallfärmsjägare men en prisbelönt generalmajor strök med av friendly fire. Han fick sitt straff för vad han har gjort tidigare på Krim och i Syrien.

Samtidigt sitter minst 15000 soldater fast i en enorm kö med fordon och har svårt med försörjningen.

Sanktionerna kommer att göra många ryssar utfattiga.

Detta kan bara inte hålla. Vi borde snart upprätta en tråd på oddsen av hur länge Putin kan sitta. Den högst ansvarige kan aldrig komma undan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Då är du alltså liksom jag för att vi fort skall gå med i Nato så att vi får skydd om Putte anfaller oss?

Blandat men börjat luta mig mot Nato isåfall en. Frågan är hur fort man kan få medlemskapet isåfall.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Så inga civila offer räknades med när städer bombas?
Man räknar nog med att det är omöjligt att undvika i vissa fall. Men jag vet inte... I Kiev gick de ju ut och varnade ett par timmar innan de attackerade TV-tornet.
Citera
2022-03-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Kör Image Search på den konvoj bilden. Jag prövade i Yandex. Konvojen är inte utanför Kiev. Det är ett gammalt foto från kriget i Syrien. Nära Raqqa.
Varför använder du Yandex?
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu vet vi ju att Ryssarnas armé är en ineffektiv korrumperad koloss så inget att oroa sig för

Invasionshotet är inte så stort med ett större angrepp kan Ivan nog sätta ihop bara för att skrämma oss och andra till underkastelse. Det kommer inte att funka utan bara stärka oss i vårt motstånd, men Putte och hans vänner kan nog inte riktigt greppa det. Det är därför de nu terrorbombar civilbefolkningen i Ukraina för att få ukrainarna att ge upp, vilket inte heller kommer funka.
Citera
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Ryssland bannar Facebook.

Russia blocks Facebook, accusing it of restricting access to Russian media

Russia's communications regulator on Friday said it had blocked Meta Platforms Inc's Facebook in response to what it said were restrictions of access to Russian media on its platform.
https://www.ctvnews.ca/business/russia-blocks-facebook-accusing-it-of-restricting-access-to-russian-media-1.5805924

Russia says it’s blocking Facebook in alarming new censorship push

https://www.theverge.com/2022/3/4/22960739/russia-internet-block-facebook-meta-roskomnadzor-ukraine

https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news74156.htm

Ryssen verkar verkligen ha skruvat upp censuren nu idag och igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu vet vi ju att Ryssarnas armé är en ineffektiv korrumperad koloss så inget att oroa sig för
Det mest glädjande är att stridsmoralen hos Ryssarna inte verkar vara den allra bästa.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Kör Image Search på den konvoj bilden. Jag prövade i Yandex. Konvojen är inte utanför Kiev. Det är ett gammalt foto från kriget i Syrien. Nära Raqqa.

Kanske någon bild men den finns filmad i hela sin längd med drönare. Vet inte hur jag skall hitta den nu. Jag tror du tänker på bilden där alla bilar står tätt tillsammans? De riktiga filerna så står alla bilar med ett mellanrum längs en väldigt lång sträcka. Det kan inte vara Syrien för det är skog och snö.
Citera
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Alltså var i helvete köper ryssarna däck nånstans? Galne Gunnar?

Var och varannan bild på övergivet ryskt skrot så är däcken antingen borta eller totalt trasiga.

Ja från Kina såklart
https://www.cityam.com/cheap-chinese-tires-blamed-as-russian-convoy-unable-to-reach-kyiv/

Sedan ser du hjulupphängningen fram på bilden med lastbilen, går väl knacka igenom den där rosten med en hammare gjord av balsaträ.

Säkert det som hänt främre bakre axeln, ser ju ut som att det har vikit sig helt.

Nä ryskt materiel verkar ju passa bäst att framföra på röda torget vid den årliga militärparaden och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in