2022-03-04, 19:26
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Långsökt tanke men kan ryska befäl i konvojen stoppat den för att intresset för att strida har försvunnit. Man har helt enkelt brutit radiokontakten med högre ort.

Säkert, men frågan jag besvarade gällde varför man ser så många Ivan-fordon som övergivits med helt trasiga hjul och däck som inte ser ut att bero på stridsskador.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Efter Ukrainakriget, om det nu alls tar slut i någorlunda närtid, så tror jag inte Ryssland är i form för att invadera något västland på ett tag. Attackera kanske, men invadera? Tycker du på riktigt det verkar gå bra med invasionen av Ukraina?

Nu vet vi ju att Ryssarnas armé är en ineffektiv korrumperad koloss så inget att oroa sig för
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
"As many as 15,000 troops are estimated to be stuck in the convoy, with advancements stalling due to vehicles running out of gas or struggling to make it along areas of roads that have been targeted in attacks."

15 000 människor sitter och väntar i den där konvojen! Det här är historiens mest kända konvoj. Hela världen följer konvojens öden och äventyr! Jag tror det kan bli myteri till sist, hur länge orkar man bara sitta i en konvoj? Även om det är en världskänd rekordkonvoj så är det inte så kul att sitta där hela tiden. Kanske kan de berätta för sina barnbarn att de var med i den ökända monsterkonvojen?

Kör Image Search på den konvoj bilden. Jag prövade i Yandex. Konvojen är inte utanför Kiev. Det är ett gammalt foto från kriget i Syrien. Nära Raqqa.
Citera
2022-03-04, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De skickas givetvis nånstans och hålls. De som togs på Snake Island skickades till Sevastopol:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10563487/Snake-Island-border-guards-initially-presumed-dead-captured-Russians-Ukrainian-Navy-says.html

Look.. Vi alla vet redan att du inte har en aning om vad dom gör sen med alla dom här människorna..

Det enda argument du hade mot det jag sa. Var ett gäng dom tydligen gått o kidnappat ifrån någon båt någonstans..
Senast redigerad av therefore 2022-03-04 kl. 19:30.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Spirit
Nu undrar jag en sak som ni experter gärna får svara på:
När en enskild person massmördar människor så blir han efterlyst och är han inte i landet så blir han internationellt efterlyst och därefter dömd och kastas i fängelse på livstid.
Men när en enskild person (Putin) massmördar tusentals oskyldiga i krig så ska man endast medla med personen i fråga att kriget ska ta slut, att sluta attackera landet i fråga och människorna som bor där annars blir det sanktioner och liknande.
Varför agerar inte omvärlden med Putin som en massmördare som måste arresteras och kastas i fängelse för alltid?
??

För att han har kärnvapen. Men det kan ju komma till det om han förlorar makten eller faktiskt startar kärnvapenkrig.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Jag tror också mer att han gör ngn form av attack mot oss som en varning isåfall men jag tror inte heller invadera i närtid

Då är du alltså liksom jag för att vi fort skall gå med i Nato så att vi får skydd om Putte anfaller oss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Underhållande att se vilken mental gymnastik många av er gör nu kring nazister. "Det finns nynazister överallt". I Ukraina är den nationalistiska och den neonazistiska rörelsen så stark att deras president, en jude, både samarbetar med dom, låter dom vara med som en gren i militären, skjuter till staspengar till deras vapen och i många fall böjer sig för deras frågor.

Har svenska militären och statsminister det förhållandet till nynazister? Har den den franska presidenten och deras militär det förhållandet till nynazister? Har den tyska motsvarigheten det?
Mental gymnastik är ni duktiga på just nu.

Det är underbart hur nazister kan få det till att fienden är nazister och ibland judar samt ibland ett och samma i en mening. Och som du säger....en veritabel mental akrobatik. 10 stilpoäng utan tvekan.
Citera
2022-03-04, 19:28
Medlem
Overminds avatar
Hur det än går med det här kriget så om några månader eller något år så kommer det sluta på ett sätt. Putins död eller att han avsätts och sätts i fängelse. Inte omöjligt han får iväg någon/några atombomber mot Europas huvudstäder också. Han förseglade sitt öde när han valde att gå in i Ukraina.

Det finns bara ett slut för Putin efter det här.
Citera
Medlem
Citat:
"As many as 15,000 troops are estimated to be stuck in the convoy, with advancements stalling due to vehicles running out of gas or struggling to make it along areas of roads that have been targeted in attacks."

15 000 människor sitter och väntar i den där konvojen! Det här är historiens mest kända konvoj. Hela världen följer konvojens öden och äventyr! Jag tror det kan bli myteri till sist, hur länge orkar man bara sitta i en konvoj? Även om det är en världskänd rekordkonvoj så är det inte så kul att sitta där hela tiden. Kanske kan de berätta för sina barnbarn att de var med i den ökända monsterkonvojen?

Putins konvoj är ingenting vad so hände i ryssland för 80års sedan

https://www.youtube.com/watch?v=pPYY0shheZc
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Alltså var i helvete köper ryssarna däck nånstans? Galne Gunnar?

Var och varannan bild på övergivet ryskt skrot så är däcken antingen borta eller totalt trasiga.
Man ser inte till att motionera hjulen regelbundet och skydda dem mot solen.
Följden blir att de torkar och spricker, helst vid terrängkörning.

Den här är ännu märkligare, laddvagn till TOS1 Thermobariskt raketartilleri.
Övergiven.

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1499352900522463242
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Alltså var i helvete köper ryssarna däck nånstans? Galne Gunnar?

Var och varannan bild på övergivet ryskt skrot så är däcken antingen borta eller totalt trasiga.
Det finns en tråd om det där på Twitter har koll på hur USA hanterar sina fordon. De har låtit fordonen stå stilla för länge utan att flytta dom. Då får man tydligen nästan omedelbart punktering när man sänker däcktrycket för att komma fram i lera.

https://mobile.twitter.com/TrentTelenko/status/1499164245250002944
https://mobile.twitter.com/TrentTelenko/status/1499763286392385541

De verkar inte ha underhållit några fordon korrekt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Får de mat? Kör de på tomgång för att värma sig? Vill soldaterna komma fram till Kiev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in