2022-03-04, 11:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fler döda ryssar utanför Kyiv. https://mobile.twitter.com/markito0171/status/1499693727744417793?cxt=HHwWgoCzof3f_c8pAAAA

Usch! Detta är också en offensiv från Ukraina. De återtar områden från Ryssarna.
Citera
2022-03-04, 11:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tvärtom, USA hade väldiga fördelar eftersom stora delar av Irak är folktom öken. Och överläget i fråga om flyg och annan materiel gentemot Saddam var förödande.
Hade du haft ett uns av kunskap så hade du förstått att Ryssland skulle ha stängt ned ukrainskt flyg och kommunikationer på 48 timmar om Ryssland varit en kapabel stormakt.
Nu lägger Ryssland två veckor på krig och huvuddelen av Ukrainas lv är kvar i funktion enligt amerikanska uppgifter samt att Ukrainas lilla flygvapen fortfarande genomför uppdrag.
Allt detta trots att Ryssland stått utanför UA’s gräns i ett års tid.
Citera
2022-03-04, 11:40
Medlem
Driftstopps avatar
Finns det några källor på att ens vapen och ammunition från Kanada, Sverige, Danmark, finland ens nått Ukraina??

Sverige har väl inte ens skickat än, mycket pappers arbete pågår väl och det tar tid som vanligt....

Är skiten ens överhuvudtaget skickat från nått land?
Citera
2022-03-04, 11:41
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Jag hoppas innerligt att kriget tar slut snart så att Ukraina kan få påbörja det enorma arbetet att bygga upp sitt land. Jag ser fram emot att vi i EU kan hjälpa dem.

Ryssland kommer få dra sig tillbaka och skämmas ögonen ur sig. Det kommer ta Ryssland 20+ år att återfå något som helst förtroende från omvärlden efter detta.

Jag kan bara ta mig själv som exempel, jag kommer nog hata Ryssland för resten av mitt liv nu. Jag har haft överseende med feta äckliga ryssar när jag varit på semester. De är skräniga och jävliga. Men nu kommer tålamodet för evigt vara rågat.

Putin har förstört på en vecka ett anseende som tagit år att bygga upp.

Det kanske sorgligaste i allt detta var att känslan var att Ryssland PRECIS var "på gång". Nya lite finare stadsdelar har byggts, tillstymmelse till modern ungdom med innovationskraft och entreprenörskap som hade kunnat långsamt bygga den ryska ekonomin.

Turismen började öka till St. Petersburg senaste åren (borträknat covid då) när nordeuropeer började se sig om i sitt närområde för att man av miljöskäl inte ville resa så långt.

Här fanns en otroligt ljus framtid för Ryssland att närma sig norra Europa. Istället valde man den här dödsdömda jävla katastrofvägen. Om de bara hängt i lite till och jobbat lite mer för sin demokrati. Istället har ett bokstavligt blodbad initieras där ingen är vinnare.

Jag är djupt sorgsen över allt detta. Dessa veckor är starten på ett mångårigt krig som kommer att påverka oss i generationer. Man trodde att Covid var det största på 20 år. Så kom denna grejen. Helt overkligt.

Kan inte annat än hålla med. Putin har på en vecka totalt ruinerat sitt land, enda han har kvar är att det blir ett Nordkorea 2.0 med massivt förtryck för att behålla makten.
Citera
2022-03-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Hur kommer mitt bankkonto (men även EUs) påverkas av att plocka in bla Ukraina i Europeiska Unionen?
Ukraina kommer knappast vara den guldkalv som Storbritannien var.
EU sitter i en rävsax om dom ger sken av att vilja ta med Ukraina i unionen, och kanske en av orsakerna till kriget.

Nej någon ekonomisk stjärna är inte Ukraina, snarare en belastning.
Men EU är inte ett ekonomiskt projekt - EU är ett överstatligt och politiskt projekt. Det är krass verklighet.

Nja, jag tror inte att en EU-ansökan motiverar Putin till detta dumma skitkrig.

Problemet är nog Rysslands självbild - Putin kan tjata om NATO-provokationer hur mycket han vill, men i relaiteten måste han knäböja, som mångs andra. Massor av länder tvingas ha NATO för nära (tex Iran som i princip hade NATO som granne i 20 år i Irak) och de är realister.

Man ser ett krig som man inte kan vinna och lägger ner.

Putin ser inte klart. Putin har gett sig in i ett helt orealistiskt krig, för han lever i en fantasivärld. Han lever i ett Ryssland som inte finns, annat än i hans gubbiga skalle.
Citera
2022-03-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagAxelochVladimir
idontknowmyself. Man kan alltid hitta olika personliga vinklar och vinningar och utifrån dem ta ställning. Men det är återigen svagt och enligt mig inte det rätta. Jag skulle kunna hitta personlig vinning av att Ukraina inte intas av Ryssland. Försvinner Ukraina från kartan så kommer det som europé kanske knappt gå att åka dit.
Jag skulle älska ett fattigt sönderbombat Ukraina där Ryssland till sist får dra sig tillbaka.

Jag hade nog sympatiserat och hållit på Ukraina om jag såg ukrainarna och Zelenskij som hjältemodig. Men jag tycker att han är en feg lakej för Väst och Natos utvidgning. Han kan när som helst undsättas och dra sig undan om det hettar till, och vänta så får du se... Det fega svinet kommer inte att stupa i strid trots att han falskt spelar på dom strängarna.
Förvisso kommer inte Putin heller stupa i strid men han tar andra mycket omfattande risker och han hade det redan bra. Zelenskij är en marionett, en opportunist.

Du kanske får rätt, men så mycket som du påstår om Zelenskij så var du tvungen att ta ifrån honom hans mod oavsett om han stannar kvar i Kiev eller flyr till ett annat land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många verkar ha haft nån föreställning om att den ryska interventionen skulle gå lika snabbt och överväldigande som invasionerna av Irak 1991 och 2003 (bägge gångerna hade USA med allierade totalt luftherravälde nästan med en gång: en amerikansk militär kallade flygkampanjen före inmarschen i januari 1991 för "a turkey shoot", som att skjuta på en sittande och hjälplös kalkon).

Ja, det är ett bra exempel på hur man gårtillväga när man ska neutralsiera en nations militära förmåga. att random skicka in lastbilar med trasig däck ala "russia" är det inte.

Citat:
I fallet Ukraina ´var detta en orealistisk bild, men det utesluter inte att Ryssland med ganska stor säkerhet kommer att vinna militärt och ta kontrollen över, i varje fall, större delen av landet.

Tvärtom egentligen. materiell mässigt så var rysslands övertag större än de allierades vs målet.
Men då var det inte klåpare utan militärt erfarna (att spränga civilia och nedkämämpa kamelherdar räknar jag inte som gångbar miltär erfarnhet) som ledde operationen.

Och det förfaller helt orimligt att ryssland inte ska "vinna" kriget. men de senasta dagarna har gjort mig tvecksam. även mindre motangrepp flyttar Ryssarna från områden de intagit.

En större organiserad motoffensiv från västra eller östra ukraina skulle troligtvis avfolka hela områden på ryska styrkor.
Inte för att det är något jag förespråkar den närmsta tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ryssarna har i inledningsskedet varit mycket återhållssamma med dödandet, det gäller både militär- och civilbefolkning. Men det är klart att folk kommer till skada, det är ju krig. Ukraina bör kapitulera, och borde ha gjort det tidigare, eftersom striderna är utsiktslösa. Och ju längre striderna fortsätter desto större bekymmer för civilbefolkningen. Krigets lagar? Det är den förlorande sidan som får sätta sig på den anklagades bänk, de som segrat dömer.

Där är jag också -- Varenda gång ngn tönt blir lurad + tro att han kan taga över en Jude Clown och Punch Drunk Boxare i detta fallet. Man minns Ingos du får 50 % går inte jag skall ha minst hälften
Låtsas det skall bli demokrati

Om det är Irak eller Syrien Afghanistan Libyen Jugoslavien så blir det den långa Promenaden för miljontals Människor ..Får ju sluta med det för h..e.

Med det sagt är det inte över innan den feta tanten skriker men det ser mörkt ut ... Ingen ström snart det betyder inget vatten förmodligen .
Inte långt borta sydkusten stängd ..västra gränsen kan säkert stängas vid behov slå ut järnvägen
med flyget..
Känns som att ngn snart säljer Clownen så att Ryssarna kan knäppa honom .Reset all

Vad jag har hört har inte ens Artilleri mattorna börjat . Känns som att det är dags kasta in Handduken .. Det finns väl ändå ingen dum j..l som blandar sig i detta ..Räddar dom så dum kan man väl inte vara eller ??
Så är det ...de stora grabbarna bestämmer det kan man reta sig på men så är det har alltid varit.
kommer alltid att vara .. " Shut the F*ck up and do as You are told "

Hur många demokratier har detta evinnerliga bombande skapat ??
Citera
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Fler döda ryssar utanför Kyiv.

https://mobile.twitter.com/markito0171/status/1499693727744417793?cxt=HHwWgoCzof3f_c8pAAAA

Känns som ryssarnas stridsvagnar är världens sämsta vapen i detta krig. Ser läskiga ut men slås ut hur lätt som helst av drönare, raketgevär eller bara överges i leran. Detta är nog den sista större konflikten vi får se med stridsvagnar, de funkar inte längre.
Citera
2022-03-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Usch! Detta är också en offensiv från Ukraina. De återtar områden från Ryssarna.
Kanske dött av utmattning och hunger?

"Ukraina menar att de ryska styrkorna runt Kiev är utmattade och börjar få slut på materiell. Ryssland har därför börjat förflytta trupper och resurser från de östra och södra fronterna mot Kiev."
Citera
Medlem
Ricardo.Klements avatar
Citat:
Fler döda ryssar utanför Kyiv.

https://mobile.twitter.com/markito0171/status/1499693727744417793?cxt=HHwWgoCzof3f_c8pAAAA

Är det nån som kan identifiera fordonet som är med på 3 av bilderna(med döda soldater på)?
Har säkert fel men får sån känsla av amerikanskt, speciellt hjul och band.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
Fyra kineser och en indier bland de 13 omkomna i Kharkiv enligt Taiwan news. Hittar dock ingen mer källa på detta.

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4461836

(Hade faktiskt innan detta aldrig hört talas om indiska och kinesiska nazister. Bra gjort Putin.)

Visar ju med vilken precision Putins vapen har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in