2022-03-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

I fallet Ukraina ´var detta en orealistisk bild, men det utesluter inte att Ryssland med ganska stor säkerhet kommer att vinna militärt och ta kontrollen över, i varje fall, större delen av landet.

Att ta kontroll över hela Ukraina, innebär också att kontrollera NATO/Väst, som för in vapen och förnödenheter (via Polen), att förhindra att Turkiet för in drönare, samt att förhindra massiva pengainjektioner från Väst (Biden föreslog senast 10 miljarder dollar i "bistånd" till Ukraina). Amerikanskt bistånd innebär troligen vapen och gullande med NATO:s kommande bäbis.

Samtidigt pulveriseras Rysslands ekonomi och hela världen tittar på, medan flyktingsituationen blir alltmer akut.

Den dagen en flyktingkonvoj hamnar i kläm mellan Väst/NATO och Ryssland och Ryssland råkar spränga den i luften, är Putins karriär definitivt över.

Hur ska Putin klara av det ovanstående?

Han har lika stor chans som en snölboll på Merkurius
Citera
2022-03-04, 11:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Fler döda ryssar utanför Kyiv.

https://mobile.twitter.com/markito0171/status/1499693727744417793?cxt=HHwWgoCzof3f_c8pAAAA
Citera
2022-03-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Att jämföra en insats 1000 mil ifrån Amerika som dessutom behövde korsa Atlanten och strida i ett ökenlandskap med att ockupera ett grannland med perfekta förutsättningar med 80% direkta gränsövergångar går helt enkelt inte.

Ryssland hade helt perfekta förutsättningar och är enligt sig själva en militär stormakt. Då ska man lyckas betydligt bättre år 2022 med all modern krigsteknologi som tillkommit.
Tvärtom, USA hade väldiga fördelar eftersom stora delar av Irak är folktom öken. Och överläget i fråga om flyg och annan materiel gentemot Saddam var förödande.
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Man går inte med i NATO mitt under ett krig nere på ontinenten och strax före ett val.
Så putin måste skynda sig att anektera länderna som han deklarerat som sin säkerhetspolitiska intressesfär, innan vi går till val?

Om ryska trupper raddar upp sig längs Finlands gräns i maj månad, då borde det gå att snabbt ta beslut i riksdagen om det finns politisk majoritet för det!
Både i Finland och Sverige.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hade verkligen uträtat en hel del frågetecken om Herr Putin ställt upp på en presskonferens.

Jag räknar kallt med att Sveriges television försöker få till en intervju som de gjorde med Litauens president häromdan.
Citera
2022-03-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hej ’svenne’. Nyckelordet är en vecka. Polen har en över 500 km lång gräns till Ukraina. Var tror du folk som flyr Ukraina hamnar? Tror du det slutar där?

Förhoppningsvis inte, svårt för Polen att ta hand om flera miljoner flyktingar.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det vet man inte säkert. Säg att någon dödar Putin. Det som händer sedan riskerar att bli en ytterst rörig och farlig siutation där utfallet kan bli lite hur som helst. Kanske tar en bättre ledare över eller så tar en ännu värre ledare över, som anser att Ryssland bör använda kärnvapen nu för att vinna kriget.
Ingen anser att det skall användas kärnvapen, hela tramset om kärnvapen är rysk bluffpoker.
Citera
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Japp tur det, för vi blir ju så enormt starka av mångfald.
Ryssen har ju inte en chans mot vår blandade befolkning. Mångfald är en enorm tillgång och styrka.
Svenskar är extremt motiverade att försvara världsmedborgalandet "Värdie.

6/10 är villiga att försvara Sverige - i klass med ryssarna. Då ska man räkna in att dom är mitt uppe i en konflikt.
Citera
2022-03-04, 11:36
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fler döda ryssar utanför Kyiv.

https://mobile.twitter.com/markito0171/status/1499693727744417793?cxt=HHwWgoCzof3f_c8pAAAA
Kallas Putlers kanonmat inget annat tyvärr
Citera
2022-03-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Dom gör ju i Ukraina nu som dem signalerade till Sverige att dom skulle kunna göra med sina drönare. Dom ville säga att de är kapabla att stänga ner kraftverk, riksdag, kungahus, flygplatser och vattenförsörjning. Svälta ut oss helt enkelt. Det är vidrig krigsföring.
Du har aldrig följt ett krig tidigare? Afganistan, Irak eller Syrien? Krig är vidrigt men visst är det väl lite underligt att Ukrainarna fortfarande har vatten, el, internet, vägar intakta, kraftverk och kraftledningar likaså? Dom kan också fortfarande gå in i valfri affär och handla mat för dagen, tom tanka bilen. Det flesta Ukrainare är inte speciellt rädda för dom vet att ryssarna inte är ute efter dom. Det kan ju snabbt vända naturligtvis men det här invasionen ser ju inte riktigt likadan ut som då USA invaderar. Några få städer har bombats så där ser det lite annorlunda ut men man ska väl där ifrån Kiev-regimens sida evekuera kan man tycka och tid har man ju ofta mycket av i detta krig, ryssarna har ju parkerat.

Nu gapar Volodymyr Zelenskyy (notera att inga infantila öknamn används på presidenter) om kärnkraftsverket som ryssarna intog utan att förstöra det eller krafledningarna. En strategisk anläggning bland många andra och naturligtvis vill en angripare ha kontroll på det. Kanske Ukrainska armén ska sluta att dra sig tillbaka och omgruppera runt skolor, bostadsområden, kyrkor, kärnkraftverk och liknande så blir det inga onödiga incidenter. Visst, ryssarna hade väl också kunnat slagit en ring runt kärnkraftverket och belägrat och hoppats att Ukraina inte skjuter in granater. Ryssarna verkar vara extra intresserad av att inta kärnkraftverk så dom kanske letar efter något för säkerhets skull.
Citera
2022-03-04, 11:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej, detta är ett mycket "säkrare" kärnkraftverk. I princip kan vi få sex stycken Fukushima. Kylningen försvinner, vattnet börjar dela sig och vi kommer få antändning av vätgasen. Frågan är: Klarar reaktorbyggnaden denna? I Fukushima så gjorde den inte det, mest troligtvis inte här heller.
Skillnaden är att även om härdsmälta händer här så är skillnaden på Tjernobyl och denna typ väldigt annorlunda. I Tjernobyl så var det största problemet att reaktorn i sin grunddesign satt på flera hundra ton av grafit i kärnan. När då härden small (av explosionen) så började all grafit att brinna och det är denna rök som spred sig över hela Europa och var problematisk. Inget kärnkraftverk här har brännbara produkter på samma sätt som RBMK-reaktorerna hade (har). Det betyder att om härdsmälta händer i en reaktor så är det relativt lokalt jämfört med Tjernobyl.
Givetvis vill ingen att detta ska hända, så kylningen lär prioriteras.

Uppdatering och bild på den skadade byggnaden. https://twitter.com/osinttechnical/status/1499684602369216515?s=21
Citera
2022-03-04, 11:37
Medlem
trillians avatar
Jag hoppas innerligt att kriget tar slut snart så att Ukraina kan få påbörja det enorma arbetet att bygga upp sitt land. Jag ser fram emot att vi i EU kan hjälpa dem.

Ryssland kommer få dra sig tillbaka och skämmas ögonen ur sig. Det kommer ta Ryssland 20+ år att återfå något som helst förtroende från omvärlden efter detta.

Jag kan bara ta mig själv som exempel, jag kommer nog hata Ryssland för resten av mitt liv nu. Jag har haft överseende med feta äckliga ryssar när jag varit på semester. De är skräniga och jävliga. Men nu kommer tålamodet för evigt vara rågat.

Putin har förstört på en vecka ett anseende som tagit år att bygga upp.

Det kanske sorgligaste i allt detta var att känslan var att Ryssland PRECIS var "på gång". Nya lite finare stadsdelar har byggts, tillstymmelse till modern ungdom med innovationskraft och entreprenörskap som hade kunnat långsamt bygga den ryska ekonomin.

Turismen började öka till St. Petersburg senaste åren (borträknat covid då) när nordeuropeer började se sig om i sitt närområde för att man av miljöskäl inte ville resa så långt.

Här fanns en otroligt ljus framtid för Ryssland att närma sig norra Europa. Istället valde man den här dödsdömda jävla katastrofvägen. Om de bara hängt i lite till och jobbat lite mer för sin demokrati. Istället har ett bokstavligt blodbad initieras där ingen är vinnare.

Jag är djupt sorgsen över allt detta. Dessa veckor är starten på ett mångårigt krig som kommer att påverka oss i generationer. Man trodde att Covid var det största på 20 år. Så kom denna grejen. Helt overkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in