Citat:
Ursprungligen postat av
Mess11
En vanlig framförd åsikt är att sanktioner mot Ryssland ska undergräva Putins position och därmed resultera i att kriget avslutas. Personligen undrar jag verkligen hur väl underbyggt en sådan bedömning är. Logiskt är det inte lätt att förstå hur detta ska gå till, och om något skulle hota Putins position är det väl om han drog sig ur Ukraina nu med svansen mellan benen? Känns inte troligt. Och eftersom detta kan förväntas vara den lösning västvärlden siktar efter, har det verkligen fått mig att fundera på om det finns förutsättningar för att detta krig ska avslutas i närtid.
Det känns läskigt att spekulera i hur detta krig kan sluta -- eftersom sannolikheten för alla lösningar jag kan se framför mig är väldigt låg -- och skulle vara intressant att höra alla era tankar om detta. Vilket slut tror ni detta krig kommer att få under den kommande 12-månadersperioden? Eller kommer det inte att ta slut? Och hur hög tror ni att sannoliken är för olika teoretiska slut?
Vilka teoretiska utfall kan detta krig resultera då resultera i? Från mitt perspektiv kan jag rent teoretiskt se framför mig nedan utfall (utan inbördes rangordning). Kom gärna med input on ni tycker att jag missar något?
Alt. (a) Framgångsrik förhandling mellan Ryssland och Ukraina
Om man är positivt lagd kanske detta är det alternativ man hoppas på. Parterna pratar med varandra. Endera part kan tycka att alternativen ser lockande ut. Men -- det finns samtidigt mycket starka omständigheter som talar emot denna lösning.
...
Alt. (b) Ukraina kapitulerar
Detta framförs definitivt som ett tänkbart scenario av många militär-experter, särskilt i början av kriget. Rysslands armé är för stark sades det.
...
Alt. (d) Ryska oligarker och/eller folket slutar stödja Putin vilket resulterar i att han inte kan sitta kvar
Det här scenariot känns som rent önsketänkande från min horisont i alla fall. Missar jag något? Putin kräver en sak av alla affärsmän i landet, bry er inte om politik. Oligarkerna som är kvar i Ryssland har noll i politiskt inflytande. Duman kontrolleras helt av Putins utsedda.
Hur ska detta gå till? Ska de skjuta Putin? Ska Duman hålla en missförtroende-omröstning? Blir det revolution och inbördeskrig?
...
Alt. (x) Kriget tar inte slut och fortsätter även efter 28/2 2023
Om kriget inte tar slut så kommer det att fortsätta. Så enkelt är det. Tröghetens lag.
...
(Förkortade citatet ovan pga teckenbegränsningen)
Putins inställning, officiellt, verkar vara att den enda acceptabla utgången är totalt underkuvande av den ukrainska befolkningen och att hela Ukraina blir en lydstat styrd från Moskva. Alternativ (c), dvs att ”Ryssland drar sig ur”, ser jag därför som helt osannolikt i dagsläget.
Ett inte helt osannolikt scenario är att Putin inte egentligen från början ville ockupera Ukraina, eller inser att det nu är omöjligt, och därför väljer att på allvar försöka med alternativ (a), dvs ”Framgångsrik förhandling mellan Ryssland och Ukraina”. Detta när han anser att läget på marken är optimalt för att tvinga Ukraina och omvärlden till eftergifter. Dock ser jag denna väg som väldigt svårframkomlig så länge Putin sitter kvar vid makten. Detta då det är i det närmaste omöjligt för västvärlden att upphöra med sitt ekonomiska krig mot Ryssland då det skulle ses som en belöning till Putin för att han startat krig och hotat omvärlden.
Så huvudtipset får i stället bli alternativ (x), dvs ”Kriget tar inte slut och fortsätter även efter 28/2 2023”. Med krig menar jag då inte nödvändigtvis ett reguljärt krig.
Något som inte ens finns på kartan är alternativ (b) ”Ukraina kapitulerar” och accepterar att bli en underkuvad lydstat till Ryssland. Ryssland kan förvisso antagligen till stora delar besegra den reguljära ukrainska armén till sist, genom att skjuta och bomba landet sönder och samman om så krävs, och tillsätta en Quisling-regim i Kiev. Men de kommer då bara ställas inför irreguljär asymmetrisk krigföring från en motståndsrörelse som ingen armé i världen hjälper mot, hur numerärt starka och välutrustad armén än är. Bara att hålla motståndsrörelsen i någotsånär schack kommer kräv massiv rysk militär och semi-militär polisiär närvaro för all överskådlig framtid. Det, och att man måste finansiera Quisling-regimen, kommer kosta Ryssland enorma summor pengar. Att det är i princip omöjligt att militärt besegra en välmotiverad rörelse, som har stöd av stora delar av den inhemska befolkningen, visar ett flertal exempel som Sovjet/USA mot Talibanerna, Storbritannien mot IRA, Spanien mot ETA, Israel mot PLO/Hamas, Marocko mot Polisario osv. Då pratar vi ändå om länder som oftast haft starkt stöd av omvärlden i konflikten med ”befrielseorganisationer” som oftast terrorklassats av samma omvärld. En ukrainsk motståndsrörelse skulle till skillnad mot dessa organisationer i det närmaste få obegränsat ekonomiskt, logistiskt, materiellt, underrättelsemässigt och moraliskt stöd av hela västvärlden och skulle ställas mot en avskydd paria-stat som knappt har en enda allierad.
Alternativ (d), dvs ”Ryska oligarker och/eller folket slutar stödja Putin vilket resulterar i att han inte kan sitta kvar”, är svårt att sia om då man egentligen inte vet hur maktförhållandena i Kreml ser ut. Man ska dock inte underskatta oligarkernas makt. Här är Putin plötsligt väldigt nervös och len i käften och nästan ursäktar den uppkomna situationen när han talar till dem,
https://www.youtube.com/watch?v=i8kkeztq70c
Vad som dock är helt klart är att Putin-regimen kommer ställas inför allt större inhemskt tryck från hela det ryska samhället ju längre tiden går då landet nu är en paria-stat. Vanliga ryssar kommer få det enormt tufft ekonomiskt, vara illa sedda i större delen av världen och får se en aldrig sinnad ström av liksäckar från Ukraina med sina söner. Oligarkerna kommer få stora delar av sina förmögenheter beslagtagna, se värdet på sina företag sjunka i botten, ha väldigt begränsade möjligheter att fortsätta göra affärer med omvärlden och deras jetset-liv i västvärlden kommer vara ett minne blott. Militären kommer tvingas vara indragna i ett demoraliserande evighetskrig mot ett broderfolk som de vet att de aldrig kommer att kunna besegra.
Ryssarna kommer därför tids nog att inse att Putin drar ner dem alla i avgrunden. Då är det läge att slänga ut en livboj till de i det ryska toppskiktet som faktiskt har makt att avlägsna honom. Typ,
”Vi har inget intresse av att åsamka er och det ryska folket detta lidande, men så länge ni låter Putin sitta kvar vid makten så har vi tyvärr inget annat val. Skulle ni se till att han försvinner och ersättas av mer resonabla personer som er så kommer dock saken i ett HELT annat läge. I så fall har vi absolut ingen anledning att fortsätta bestraffa er för hans illgärningar, tvärtom. Då kan vi dessutom tillsammans prata med ukrainarna och få till en lösning där ni lämnar landet med äran i behåll och i ordnade former.”
Hjälper inte det så kan man se till att den ryska eliten lever i ständig skräck för Putins utsända mordpatruller och förhoppningsvis inser att det är fullständigt livsfarligt för dem själva att ha honom kvar. En alltmer paranoid, isolerad och trängd Putin kommer antagligen till slut inte lite helt på någon annan än sig själv och se potentiella förrädare och lönnmördare i alla. Genom att då läcka falska hemliga uppgifter att man i väst nu, genom ombud, förhandlar med ledande ryska makthavare om att avsätta honom så kommer Putins värsta farhågor ”besannas”. Bara misstanken om att man inte är 100% obrottsligt lojal mot Putin kommer då vara tillräckligt för att man ska ”försvinna”…
Oavsett så kommer denna konflikt med stor sannolikhet ta tid, åratal i värsta fall, om inte Putin helt plötsligt dör eller man helt missbedömt hans maktposition och han avsätts snabbt, så därför är Alt. (x) den primära gissningen. Detta kommer sedan förhoppningsvis ha mjukat upp ryssarna tillräckligt för att följas av avsättande av Putin, Alt. (d), och sedan förhandlingar om Ukraina, Alt. (a), men det är mycket mer osäkert.