2022-03-03, 23:01
Medlem
Jane-Ks avatar
Som pippi sa " glöm inte, det kan alltid komma ett skepp som inte en jäkel vet om"....
Stay strong.
Citera
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Putin vill få bort Zelenskys regering.
Det är tyvärr Zelensky som drar ut på kriget.

Så du tycker Zelensky ska lägga sig platt? Får du känslan att Ukrainarna helst vill ge upp och accepetera Putins världsordning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Target2 är ett betalningssystem likt swift (som Ryssland inte får vara med i). Förstår inte hur det har med resten av vad du skriver att göra. Det enda jag kan kan tänka mig är att du påstår att det skall tryckas pengar (euro) vilket ska få valutan på fall?

Det är alltså ett “intäktskonto” hos Deutchebank.
Pengar som de räknar med att få tillbaka.
Det kommer antagligen att kollapsa. Frågan är bara när och hur. Ukraina kanske blir den utlösande faktorn.
Därför tror jag att EU kommer vilja lösa Ukraina snart.
Antingen lägger man pengar på gas eller att betala av den skulden.
Man får köra ett nytt Covidfondstrick. Frågan är om man lyckas lura befolkningen en gång till.
Citera
2022-03-03, 23:02
Medlem
Kommer NATO stänga av GPS över Ukraina och Ryssland?

Hur fungerar rymdkriget över Ukraina? Hur går spelet där? Fanns rykten att Ryssland fått sina satelliter hackade?

Är det fördel Ukraina att ge de gratis internet med starlink när de är har en massa ryssar i landet med låg moral som ringer hem till mamma och gråter?
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Det handlar inte om att Zelensky ska sluta skjuta.
Zelensky som ledare måste göra det som är bäst för hans folk om han nu bryr sig om folket, mycket tyder på att han inte bryr sig om folket det är därför han förbjudit män från att lämna landet och delar ut vapen till civilbefolkningen..

Detta påminner om Syrein, USA ville ha bort Asad och han vägrade avgå, resultatet var att landet förstördes och hundra tusen döda samt miljoner flyktingar men han sitter kvar.

Inte värt det, enligt mig.

Zelenskys uppgift är att rädda Ukraina från Ryssland.
Folk kommer att dö men friheten är värd att dö för. Det här är människor som har levt med krig i hundratals år allt medan vi i Sverige har haft mellanmjölk och försäkringskassa.
Frihet upplevs på olika sätt i olika delar av världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Du är rolig du. Har du kanske tänkt på att vanliga ryssar VILL titta på Netflix? Och heja på Ryssland i hockey-VM, ha internationella stjärnor i sitt fotbollslag och tramsa loss när det är schlager-EM?

Det är såklart fullkomligt onödigt men den delen handlar ju om att trumma upp ett missnöje med Putin och det kommer att ha en effekt. Självklart är inflation, valutaras och varubrist kraftigare vapen men man ska inte underskatta soft power. Sovjet knäcktes med ekonomin men blåjeans och rock’n’roll spelade också roll.

Enligt svenska rysstroll så njuter det ryska folket när dom är som mest sanktionerade och förtryckta.

Netflix? Bah.. dom njuter av att inte kunna mätta magen t.o.m.!

Skämt åsido.
Det är en helt ny generation ryssar som kastas tillbaka till vad dom hört berättas om och aldrig någonsin trodde att dom skulle behöva uppleva. Nu har Putin gett dom det, tugga och svälja.. eller se till att han backar eller försvinner.
Ingen bryr sig mindre om om hungersnöd i Ryssland än Putin och hans oligarker, dom har sitt på det torra oavsett.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Bra poäng och det var nog planen. Problemet är bara att dessa tillgångar frysta vad avser utländsk valuta. Det hjälper inte mycket att ha en valutareserv i rubel. Jag tror inte Putte förutsåg att man skulle frysa dessa reserver och att alla jäklar skulle vara med på det. Jag förutsåg det inte heller utan trodde Putte skulle ha en ganska ordentlig uthållighet med tillgång till de där reserverna av hårdvaluta. När jag såg att man frös pengarna tappade jag hakan, var inte ens medveten om att det var praktiskt möjligt, än mindre politiskt möjligt. Att Ryssland nu infört en statlig växlingsavgift på 30% för den som vill växla rubel mot utländsk valuta visar hur desperat man är att komma åt hårdvaluta. Blir fan inte vackert det här.

Menade främst valutareserven i guld som de verkar byggt upp under ett antal år. Sen försöker dom nog förhindra folk från att växla bort rubeln ändå bara för att.

https://www.youtube.com/watch?v=6DaJY9698FI
Citera
2022-03-03, 23:03
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Vad menar du? Jag kan inte tyda inlägget..

Lol. Jag missade. Om han mördas så har väl Putin lyckats? Så skulle det kunna vara tänkbart att nån inom den egna kretsen mördar honom för att det ska bli lugnt igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym-
Är det uteslutet att kineserna ser en möjlighet att nu ta över ryssland?
Nej, i grunden har de ju lite av ett förakt för varandra pga territoriella konflikter. Kan absolut se Kina spela rollen som "den Ryssland kan lita på" nu i början. Sedan när rätt läge dyker upp stöta in dolken i sidan.
Citera
Medlem
MrsEjPKs avatar
Gott folk : tror ni det händer något som går att se på live kamerorna inatt eller blir det som senaste nätterna noll action.
Citera
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vi får se, väst har sin storhetstid bakom sig.

Jamen, precis. Framtiden tillhör ju Putin. Och det ryska folket som skrattar sanktionerna i ansiktet medans dom täljer guld med fickknivarna. First we take Ukraina (om vi får liv i dom sönderrostade fordonen), then we take Moldavien.

#romarriket2.0 #darrawallstreet #allautantänderskamed
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Tror inte ett dugg på att Ukraina lyckats hålla fria demokratiska val då de ligger på plats 122 av korrupta länder i världen. Ryssland på plats125, så njet på det påståendet. Ukraina med dess storlek sitter även på stora naturtillgångar, topprankat i världen. Mycket pengar för den som lyckas styra landet i rätt riktning. USA eller Ryssland. Så tro inte på allt du läser i Aftonbladet mfl. Bilda egen uppfattning om vad det egentligen handlar om, USAs syfte eller Rysslands.
Ukraina är ett ganska korrupt land, bland de värsta i Europa. När det gäller demokratiindex däremot ligger Ukraina på en skral 86e plats (delad med Mexiko), medan Puttler-regimen kommer in på en genomusel 124e plats strax före Niger.

När det gäller valprocessen som sådan får Ukraina 8,25 (av 10) medan Ryssland får hålla tillgodo med 1,75. Ukraina rankas således som lite bättre än Sydafrika och snäppet efter Ungern), Ryssarna ligger i bottenträsket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in