2022-03-03, 20:57
Medlem
Angivelig motpart var opptatt av å fremføre budskapet om egen frihet og ta ned risiko.

Likevel ble gammelmetoden valgt, med trusselbrev i S4 og dermed betydelig økt risiko for å bli oppdaget i løpet av kort tid.

Hadde kryptoopplegget vært troverdig så hadde angivelig motpart også benyttet kryptert email. Da hadde ekte kidnappere i større grad sikret seg kontroll med tidspunktet og når trusselen skulle gjøres kjent, dvs i god tid etter at de hadde fått seg selv og AEH i sikkerhet.

Men GM glemte kanskje å tenke på sånne ting fordi vedkommende var egentlig ikke på flukt fra S4. Fokuset lå et annet sted.
Citera
2022-03-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
TH mener en «filmskaper» kan stå bak dette da ulike elementer, for han, påkaller tanker om en skapt dreiebok. Samme mannen synes også oppsettet på denne røde stolen i gangen med en konvolutt med Fru Hagens ringer og klokke under kan minne om et stilleben fra kunstens verden. Han har lansert tanker om at kidnappere har tatt med seg klesskift til kona for med det å gjøre henne mindre gjenkjennelig når hun skulle løpe med de til en bil gjennom ved andedammen.

Det er denne mannen som er siktet for drap/medvirkning til drap på sin kone. Dersom han står bak planleggingen av dette tror du han kunne kommet på tanken om å fingere en kidnapping av kona for å komme unna med det? Eller tenker du det er mer nærliggende at en slik mulig «kunstnersjel» ville velge enkle metoder for å kvitte seg med kona?

Jeg skjønner ikke at enkelte folk her inne ser ut til å irritere seg over andres noe sikkert til tider, for dem, helt crazy lanserte hypoteser. Jeg mener TH trumfer oss alle i så måte.
TH hadde akkurat fått kidnappet kona si, var i sjokk og fikk beskjed av politiet om å skrive ned sine tanker om hva han tror har skjedd.
Han er 68 år, spiser medisiner vi ikke vet hva er.
Når vi så han under arrestasjonen er det tydelig at han har gått kraftig ned i vekt og når politiet omtaler han som "pjusk" kan det vel også hende han tar seg en dram.

Drive med finspikking av hva han skal ha sagt og gjort i følge en veldig unøyaktig presse ser jeg på som meningsløst.

Jeg har en annen tilnærming.
Jeg spør meg selv om fordeler og ulemper med valgte metode, hva ville jeg ha gjort hvis jeg skulle ha kverket kona?

Var jeg TH ville jeg ikke brukt mitt eget hjem som åsted, jeg ville ikke sendt politiet så raskt etter medhjelper, jeg ville ikke ha brukt et kryptoopplegg som gir sporingsmuligheter når jeg uansett ikke er ute etter penger.
Jeg ville hatt et alibi lenger unna både i avstand og tid.

Hvis jeg var TH og skulle bli kvitt AEH ville hun enten forsvunnet, blitt utsatt for ulykke eller begått selvmord.
På et åsted som ikke var mitt hjem, valg av åsted har i denne saken gitt politiet dagbøker, avisutklipp, uregistrerte våpen som han har blitt siktet for, hele saken bygger på ting de har funnet på åstedet, før han ble siktet.

Når politiet kommer med en, i mine øyne, så vill påstand som at TH skal ha gjort dette selv, spør jeg hvor er bevisene?

Finnes ikke, ingenting, nada, null
Ikke et eneste bevis har vi fått se
Minner om at retten ikke varetektsfengslet en mistenkt konemorder, oppsiktsvekkende og det forteller oss at politiet var helt tomhendte.

Når de nå etter tre og et halvt år ikke har tatt ut tiltale, det er lenge siden all teknisk etterforskning av åstedet ble lagt ned mener jeg det er på tide å se på saken på nytt.
Hvilke motforestillinger har du?
Citera
2022-03-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Angivelig motpart var opptatt av å fremføre budskapet om egen frihet og ta ned risiko.

Likevel ble gammelmetoden valgt, med trusselbrev i S4 og dermed betydelig økt risiko for å bli oppdaget i løpet av kort tid.

Hadde kryptoopplegget vært troverdig så hadde angivelig motpart også benyttet kryptert email. Da hadde ekte kidnappere i større grad sikret seg kontroll med tidspunktet og når trusselen skulle gjøres kjent, dvs i god tid etter at de hadde fått seg selv og AEH i sikkerhet.

Men GM glemte kanskje å tenke på sånne ting fordi vedkommende var egentlig ikke på flukt fra S4. Fokuset lå et annet sted.
Kanskje de ville sikre seg at TH fikk beskjeden med en gang han oppdaget at hun var borte så han ikke ringte politiet eller gjorde noe annet upassende.
Citera
2022-03-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Etter nesten 3.5 år siden forsvinningen finnes det vist noen "med kjennskap fra innsiden" som nettopp har opprettet profil på flashback og gitt støtte til Jayce sitt innlegg rett etter at Jayce postet det på flashback.
Hmmm.. kan det være "husmusen" i S4
(merkelige ting skjer på flashback)

Jeg forstår dessverre ikke hva du vil fram til. Hvem er "husmusen" i S4? Man kan følge denne tråden uten å opprette profil. Jeg har satt meg inn i dine teorier, de er spenstige nok vil jeg si. I blant har jeg tenkt at i en annen sak med andre mennesker involvert, kunne det sikkert vært mulig. Men akkurat i denne saken, blir det helt feil. De som har kjent AE blir dypt såret og provosert av dette. Denne saken er ikke underholdning, det er en tragedie.
Citera
2022-03-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
TH hadde akkurat fått kidnappet kona si, var i sjokk og fikk beskjed av politiet om å skrive ned sine tanker om hva han tror har skjedd.
Han er 68 år, spiser medisiner vi ikke vet hva er.
Når vi så han under arrestasjonen er det tydelig at han har gått kraftig ned i vekt og når politiet omtaler han som "pjusk" kan det vel også hende han tar seg en dram.

Drive med finspikking av hva han skal ha sagt og gjort i følge en veldig unøyaktig presse ser jeg på som meningsløst.

Jeg har en annen tilnærming.
Jeg spør meg selv om fordeler og ulemper med valgte metode, hva ville jeg ha gjort hvis jeg skulle ha kverket kona?

Var jeg TH ville jeg ikke brukt mitt eget hjem som åsted, jeg ville ikke sendt politiet så raskt etter medhjelper, jeg ville ikke ha brukt et kryptoopplegg som gir sporingsmuligheter når jeg uansett ikke er ute etter penger.
Jeg ville hatt et alibi lenger unna både i avstand og tid.

Hvis jeg var TH og skulle bli kvitt AEH ville hun enten forsvunnet, blitt utsatt for ulykke eller begått selvmord.
På et åsted som ikke var mitt hjem, valg av åsted har i denne saken gitt politiet dagbøker, avisutklipp, uregistrerte våpen som han har blitt siktet for, hele saken bygger på ting de har funnet på åstedet, før han ble siktet.

Når politiet kommer med en, i mine øyne, så vill påstand som at TH skal ha gjort dette selv, spør jeg hvor er bevisene?

Finnes ikke, ingenting, nada, null
Ikke et eneste bevis har vi fått se
Minner om at retten ikke varetektsfengslet en mistenkt konemorder, oppsiktsvekkende og det forteller oss at politiet var helt tomhendte.

Når de nå etter tre og et halvt år ikke har tatt ut tiltale, det er lenge siden all teknisk etterforskning av åstedet ble lagt ned mener jeg det er på tide å se på saken på nytt.
Hvilke motforestillinger har du?

Dine, mine eller andres vurderinger/tanker rundt hvordan vi ville kverket noen er uten betydning i denne saken slik jeg ser det.

Jeg antar de har gått bort fra en kidnappingsteori på bakgrunn av funn de mener knytter den/de har siktet opp mot gjerningen. Og at de også har jobbet ut kidnappingsteorien. Å starte på nytt finner jeg ingen hensikt med når DNAet til den siktede er funnet flere steder i nærheten av stedet hun ble utsatt for grov vold og mulig kvalt. I tillegg til på flere av tingene hun antagelig bar på seg akkurat denne dagen. Og litt div fra slepespor på skjorta i skittentøyskurven da. Inntil det er avgitt forklaringer på hvordan dette naturlig kan ha seg, tenker jeg at politiet neppe frafaller siktelsen mot TH og rykker tilbake til start.
Citera
2022-03-03, 22:00
Medlem
Citat:
Og jeg ville ha valgt en annen metode skulle jeg ha kverket kona!
Dette plottet hadde ikke engang kommet på tanken.

Det er jeg også enig med deg i! Åpen for flere muligheter her, men ut ifra hva vi foreløpig har tilgang på av info, har jeg mindre tro på kidnapping enn drap.
Citera
2022-03-03, 22:05
Medlem
Enneagrams avatar
Citat:
Jeg mener trusselbrevet kan vitne om flere ting og definitivt fortelle noe om de som står bak dette. At personen (e) som lagde dette og mailer ser ut til å være opptatt av at TH kan føle dette som har skjedd litt mer rettferdig ved å kontakte politiet når han får sin kone hjem mener jeg er et aktivt forsøk på å peke på personer rundt TH som kan ha et hevnmotiv og agert ut i fra dette.mIkke ulikt det TH i ettertid selv har bedrevet. Pekt på personer han mener kan ha befatning med dette. Han snakker vel også om rettferdigheten som skal seire til slutt. Det vil bare ta litt tid.

Helt enig i ressonementet ditt her. Når man leser boken «Lørenskogmysteriet» er passasjene om TH sine sjøville teorier om hva, hvem, hvor og hvorfor skremmende og på grensen av realitetsbrist.
Citera
2022-03-03, 22:15
Medlem
Citat:
Kanskje de ville sikre seg at TH fikk beskjeden med en gang han oppdaget at hun var borte så han ikke ringte politiet eller gjorde noe annet upassende.

Med trusselbrevet i S4 kunne jo noen andre ha funnet det.
Og det kunne ha skjedd rett etter at åstedet var forlatt.

Hvilken risiko.

En ukjent GM kunne jo ikke vite hvem som kom til S4 først.

De kunne jo ikke vite om TEH plutselig kom tilbake for å passe hunden.
Eller om TH ringte HHB1 og ba henne sjekke i S4 fordi han var bekymret.
Eller om håndverkere dukket opp uanmeldt, slik de hadde gjort hele høsten.

En kryptert email ville derimot ha sikret at det var TH som mottok instruksene.
Ekte kidnappere ville hatt større kontroll på både mottaker og tidspunkt.

Hvorfor skulle ekte kidnappere ha gitt fra seg kontrollen på begge deler?
Hvorfor unnlot angivelig motpart å sikre seg et solid forsprang?
Citera
2022-03-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enneagram
Helt enig i ressonementet ditt her. Når man leser boken «Lørenskogmysteriet» er passasjene om TH sine sjøville teorier om hva, hvem, hvor og hvorfor skremmende og på grensen av realitetsbrist.

Han fremstår i hvertfall som svært kreativ.
Citera
2022-03-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Med trusselbrevet i S4 kunne jo noen andre ha funnet det.
Og det kunne ha skjedd rett etter at åstedet var forlatt.

Hvilken risiko.

En ukjent GM kunne jo ikke vite hvem som kom til S4 først.

De kunne jo ikke vite om TEH plutselig kom tilbake for å passe hunden.
Eller om TH ringte HHB1 og ba henne sjekke i S4 fordi han var bekymret.
Eller om håndverkere dukket opp uanmeldt, slik de hadde gjort hele høsten.

En kryptert email ville derimot ha sikret at det var TH som mottok instruksene.
Ekte kidnappere ville hatt større kontroll på både mottaker og tidspunkt.

Hvorfor skulle ekte kidnappere ha gitt fra seg kontrollen på begge deler?
Hvorfor unnlot angivelig motpart å sikre seg et solid forsprang?
Jeg deler ikke den forståelsen.

Mail kunne ha blitt åpnet av sekretær eller av TH en uke senere.
Han er veldig analog og uansett vet du aldri når noen åpner en mail og her er GM veldig avhengig at trusselen treffer TH i samme øyeblikk han oppdager at AEH er borte.

Edit: Mail vil også gitt muligheter for utveksling av livsbevis og det er ikke meningen i denne saken.
Jeg tror hun ble drept under aksjonen.
Senast redigerad av norrrrrmannn1 2022-03-03 kl. 22:38.
Citera
2022-03-03, 22:37
Medlem
Citat:
Dine, mine eller andres vurderinger/tanker rundt hvordan vi ville kverket noen er uten betydning i denne saken slik jeg ser det.

Jeg antar de har gått bort fra en kidnappingsteori på bakgrunn av funn de mener knytter den/de har siktet opp mot gjerningen. Og at de også har jobbet ut kidnappingsteorien. Å starte på nytt finner jeg ingen hensikt med når DNAet til den siktede er funnet flere steder i nærheten av stedet hun ble utsatt for grov vold og mulig kvalt. I tillegg til på flere av tingene hun antagelig bar på seg akkurat denne dagen. Og litt div fra slepespor på skjorta i skittentøyskurven da. Inntil det er avgitt forklaringer på hvordan dette naturlig kan ha seg, tenker jeg at politiet neppe frafaller siktelsen mot TH og rykker tilbake til start.
Har de funnet DNAet til TH i hans eget hjem??
Jeg har ikke sett noe DNA bevis som holder til noe som helst.

At de har funnet DNA under knehasen på en bukse sier ingenting!
Han kan ha båret henne til sengs, var det ikke slik at hun drakk?
Hun kan ha hatt TH sitt DNA på hendene når hun brettet buksen og forurenset den selv.
Det samme med sandalene.

Dette har også vært prøvd for retten uten at det holdt til varetekt.

Da holder det ikke for meg å peke ut TH som skyldig, lang derifra.
Citera
2022-03-03, 23:10
Medlem
Citat:
Har de funnet DNAet til TH i hans eget hjem??
Jeg har ikke sett noe DNA bevis som holder til noe som helst.

At de har funnet DNA under knehasen på en bukse sier ingenting!
Han kan ha båret henne til sengs, var det ikke slik at hun drakk?

Vis nå litt respekt for offeret og sett deg bedre inn i saken.
Med slike simple utsagn forstår vi hvorfor du holder på som du gjør.

Fra boken:

Planen var egentlig at AE skulle kjøre til Oslo, for hun drikker uansett ikke alkohol, men de bestemmer seg for å ta en taxi fordi det kunne være vanskelig å finne parkering. Dessuten er det ordentlig slapseføre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in