2022-03-03, 21:27
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Stalin utrotade nästan hela den ukrainska befolkningen genom att låta dem svälta ihjäl.

På engelska wiki, bättre än svenska som citerades:
https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor

Nu har vi diskussionsunderlagets fakta via neural källa.

Fråga, varför talas det inte om "Holodomor" i media när de förklara konfliktens orsaker?

Ukraina fanns inte som nation innan 1991 och de etniska spänningarna likt när Jugoslavien splittrades 1992 har funnits hela tiden fast i "slowmotion".

Ett bra spelkort att dra upp för Ukraina vore "Holodomor" tycker jag.
Typ alla judar i USA härstammar från Ukraina, Hitler välkomnades av Ukrainska befolkningen (inte de rysktalande.)
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stepan_Bandera

Ryssar, kommunister, Stalin, Hitler, Judar etc...

Kan ni reda ut varför just denna händelse inte är den viktigaste då den drabbade flest människor i konflikten mellan Ryssland och Ukraina i modern tid?

Skulden för Holomodor skulle jag inte riktigt klassa som rysk. Snarare Sovjetisk och Stalins i synnerhet. Det var gott om etniska ryssar som avrättades av samma regim. Holomodor borde uppmärksammas betydligt mer i väst där man i princip enbart utbildar om förintelsen. Däremot är det fel att skuldbelägga etniska ryssar i sig för den.
Citera
2022-03-03, 21:42
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Skulden för Holomodor skulle jag inte riktigt klassa som rysk. Snarare Sovjetisk och Stalins i synnerhet. Det var gott om etniska ryssar som avrättades av samma regim. Holomodor borde uppmärksammas betydligt mer i väst där man i princip enbart utbildar om förintelsen. Däremot är det fel att skuldbelägga etniska ryssar i sig för den.
Givetvis så finns det inte en arvsynd, typ alla vita ska ha ångest för slavhandeln 1742 i Västafrika.

Men att det fanns en etnisk konflikt samt att siffror upp till 20 miljoner nämns i tråden, det vill jag klargöra med er eller att ni får tanken i huvudet.'

Min länk till Levande Historia verifierar svenska statens ställning i frågan, att ett ryskt folkmord på en ukrainsk etnisk befolkning har hänt, upp till 20 miljoner offer.

Topic lyder, varför är det tyst i media om detta trumfkort som slår ut alla Hitlerkort som båda sidor slänger upp fast de är falska kort som synats, men att som jag presenterar-
Holomodor -kortet slår ut Putin redan 1991 då diskussionen om självstyre av det Ukrainska länet, eller delstaten med olika ord skapades.

Ukraina fanns inte innan 1991, Krim lades till som en kommun inom det ukrainska länet inom Sovjetunionen.
Rysslands Medelhavsflotta ligger på Krim.
Ukraina ville att Ryssland skulle lämna halvön.

Detta är kanske 5% av konflikten, ta reda på resten själva utan att gå via medias propaganda.
Citera
2022-03-04, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry

Stalins hogra hand Lazar Kaganovich orkesterade svaltdoden i Ukraina. Ironiskt men sant att Lazar Kaganovich var jude o fodd i Ukraina.
Citera
2022-03-04, 06:27
Medlem
Citat:
Hej, tack för input, den judiska föreningen som heter Levande Historia, en halvstatlig organisation som är den som allt med utrotningar har att göra med är källan som skolor, media etc hänvisar till i denna fråga.

https://www.levandehistoria.se/sovjet-ett-samhalle-byggt-pa-terror-och-kategorisering/holodomor-terror-hungersnoden-i-ukraina-aren

Om de har fel så ska vi givetvis mejla dem så att de berättar korrekt historisk fakta.

Levande historia har inte fel. Inte Wikipedia heller. Ingen av dem påstår att det finns en etnisk konflikt. Eller att ryss och ukrainare skulle vara olika etniciteter för den delen.

Det är bara Kreml, du och andra märkligt ryssvänliga flashbackare som påstår att det finns någon slags etnisk konflikt i Ukraina.

Det gör det inte. Ukrainare och Ryssar har ungefär lika olika etnicitet och kultur som svenskar och skåningar. Den stora svälten som Holodomor var en del av drabbade även många ryssar. Ingen håller den ryska befolkningen ansvariga för Holodomor. Det var Stalins och den sovjetiska regimens verk.

Precis som den ryska civilbefolkningen inte kan hållas ansvariga för de pågående krigsbrotten i Ukraina. Skulden är Putins att bära.
Citera
2022-03-04, 06:39
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Levande historia har inte fel. Inte Wikipedia heller. Ingen av dem påstår att det finns en etnisk konflikt. Eller att ryss och ukrainare skulle vara olika etniciteter för den delen.

Det är bara Kreml, du och andra märkligt ryssvänliga flashbackare som påstår att det finns någon slags etnisk konflikt i Ukraina.

Det gör det inte. Ukrainare och Ryssar har ungefär lika olika etnicitet och kultur som svenskar och skåningar. Den stora svälten som Holodomor var en del av drabbade även många ryssar. Ingen håller den ryska befolkningen ansvariga för Holodomor. Det var Stalins och den sovjetiska regimens verk.

Precis som den ryska civilbefolkningen inte kan hållas ansvariga för de pågående krigsbrotten i Ukraina. Skulden är Putins att bära.
Eller hur, jag ska ge bättre källor och avancera retoriken nu när vi har en gemensam plattform som jag redan anser vinner diskussionen som jag ville uppnå.
Citera
2022-03-04, 06:41
Medlem
Mullrets avatar
Och nu vill antagligen Putin ha kontroll på vetet igen. En följdfråga blir ju hur man enkel sköter ett land stort som Frankrike där alla hatar en?

Med statsfinanserna i botten lär Putin inte klara både sköta hemmafronten och administrera ett nytt land.

Xi börjar nog inse att Putin är totalt galen.. Han vill inte dras med samma eller värre sanktioner som Putin.

Tror han blockar Putin några veckor nu.

目前无法联系到该号码
Mùqián wúfǎ liánxì dào gāi hàomǎ
Citera
2022-03-04, 06:45
Medlem
Citat:
Eller hur, jag ska ge bättre källor och avancera retoriken nu när vi har en gemensam plattform som jag redan anser vinner diskussionen som jag ville uppnå.

Vad bra! Då är vi överens om att det inte finns någon etnisk konflikt i Ukraina.

Av allt att döma står folket, oavsett vilken del av Ukraina de bor i och oavsett vilket språk som är deras modersmål, enade i sitt motstånd mot Putin och sin vilja att närma sig väst, EU och Nato.
Citera
2022-03-04, 07:44
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Jepp, den första sovjet-regeringen mördade 20 miljoner Ukrainare. Det nämns inte i tidningen. Vem kontrollerar media?

Det har gjorts 1…1 film om Holodomor.
Hur många filmer har det gjorts om ”Förintelsen”? Tusentals.
Citera
2022-03-04, 07:46
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar

Varav majoriteten var judar.
Varför tror du att Bandera fortfarande är en hjälte Lviv?
Citera
2022-03-04, 08:50
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varav majoriteten var judar.
Varför tror du att Bandera fortfarande är en hjälte Lviv?

Sovjetiska regimen beslagtog den judiska överklassens tillgångar. Synagogan stängdes.
Dem protesterande skickades iväg, sågs aldrig igen.
Röda arméns befälhavare hade lika många letter som judiska. Med fanns även rebeller från den ryska överklassen, men även ukrainare.

Bla Nester Makhno som var inofficiell ledare i den ukrainska anarkiströrelsen.
Makhno tog avstånd från sovjeterna efter kriget; då regimen frångått sitt löfte om fördelning av jorden.
Sovjetunionen ansågs vara en byråkratdiktatur från Moskva. Ukrainska anarkisterna fortsatte dock ha starkt stöd av den stora bondeklassen i Ukraina och gränslandet till Ryssland. Med fortsatta löften om fördelning av jorden, blev dom med tid Sovjetunionens största hot.

För att krossa hotet; beordrade Stalin bönderna i regionen, under hot, att varje hushåll måste uppfylla en viss kvot av spannmål som ska skickas till Ryssland. Kvoten ledde till massvält. Makhnorörelsen dog ut. Ukrainarna förbjöds att tala om vad som hänt. Stalinismen vann.
Citera
2022-03-04, 10:54
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Sovjetiska regimen beslagtog den judiska överklassens tillgångar. Synagogan stängdes.
Dem protesterande skickades iväg, sågs aldrig igen.
Röda arméns befälhavare hade lika många letter som judiska. Med fanns även rebeller från den ryska överklassen, men även ukrainare.

Bla Nester Makhno som var inofficiell ledare i den ukrainska anarkiströrelsen.
Makhno tog avstånd från sovjeterna efter kriget; då regimen frångått sitt löfte om fördelning av jorden.
Sovjetunionen ansågs vara en byråkratdiktatur från Moskva. Ukrainska anarkisterna fortsatte dock ha starkt stöd av den stora bondeklassen i Ukraina och gränslandet till Ryssland. Med fortsatta löften om fördelning av jorden, blev dom med tid Sovjetunionens största hot.

För att krossa hotet; beordrade Stalin bönderna i regionen, under hot, att varje hushåll måste uppfylla en viss kvot av spannmål som ska skickas till Ryssland. Kvoten ledde till massvält. Makhnorörelsen dog ut. Ukrainarna förbjöds att tala om vad som hänt. Stalinismen vann.

Ren revisionism.
Judar var överrepresenterade i Sovjetunionens ledande skikt, från början till slut.
I princip alla ledare inom Cheka var judar.

Antisemitism var förenat med dödstraff i Sovjetuinionen.

Lenin var jude.

Judarna fick till och med ett eget ”land” i Sibirien

Skall jag fortsätta?

Sovjetunionen var en judisk skapelse från första start.
Citera
2022-03-04, 11:03
Medlem
Min uppfattning av det hela är också att skulden för svält, massdeportationer och annat inte kan läggas helt på ryssar som etniskt folk. Det är mer komplicerat än så och hör sovjetunionens historia till med Stalin, världskrig och annat.

Jag tror inte att detta går att knyta till en specifik konflikt mellan ukrainare och ryssar.

Däremot så finns ju såklart Ukraina / Ryssland konflikten.

Någon skrev att Ukraina inte fanns före 1991. Givetvis finns där en äldre historia bakom och mycket av det som idag utgör Ukraina hör ihop med Kievriket. Där finns förresten även historiskt koppling till Sverige.

Men senaste flera hundra åren har flera andra olika imperier styrt över Ukraina så deras land såsom det ser ut idag är ganska nytt. Många har varit här och härjat/byggt upp.

Nu har de fått smaka på friheten och att ha ett eget självständigt land. Ryssarna får nu smaka på vad folket är beredda göra för att försvara den friheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in