2022-03-03, 21:41
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola
Hur länge har egentligen Ryssland råd med denna invasionen?
Jag tänker både finansiellt och materiellt?
Borde bli tunnt i kassan ganska snabbt med alla sanktioner osv 🤔

Det är planerat att vara klart inom 15 dygn.

Såatte. Några dagar till kan vi räkna med.

Med tanke på att det fördes fredssamtal idag med framgång, som det verkar enligt media, så lägger sig nog Zlisky platt på rygg snart.

https://youtu.be/EdXME2_D5ss

Nyhetsinslag från Sky News som visar hur det ser ut på krigskartan för tillfället.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Usch Ryssland blir mer och mer en terrorstat. Snart kommer även ryssarna börja fly landet.
Det förekommer redan. Fanns rapportage från Finland om massor av ryssar som stuckit dit innan gränsen stängs (från Ryssland)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det sorglustiga är att Putin pratar om allrysk gemenskap, att de tre folken är samma folk, och så beter han sig på ett sätt som för alltid kommer få ukrainare att säga hejdå till tsarernas och Sovjets propaganda.

Om något kan kriget skapa en slutlig etnogenes i Ukraina, där det inte skulle förvåna mig ifall ryssar i Ukraina kommer sluta kalla sig för ryssar.

Jag vet inte om jag har rätt eller inte. Men som min pappa påstår så fort han kommer att ta Ukraina om han lyckas...den dagen han kommer att stå framför folk å säga att Sovjet är tillbaka.
Citera
2022-03-03, 21:42
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
En civil frivillig krigare är en som får ett vapen i hand av en juntaregim och sen utskickad på gatan för att kriga. Utan någon som helst militär utbildning.

Det där är ju bara babbel och strunt och inte någon meningsfull definition. Svaret är att milisgrupper och frivilligstyrkor som ingår i en stats stridskrafter utgör kombattanter. På svenska använd ordet ”krigare” mest för att beskriva stamkrigare, nordamerikanska indianer, vikingar och liknande och inte om nutida soldater. Kan vara bra att veta om man skall uppfattas som svensk.

Här kan du läsa om Genèvekonventionerna (det är flera och Genève stavas inte som du tror) avseende denna fråga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kombattant

Varsågod!
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ja det blir ännu en följd av detta krig. Frågan är vart de ska fly?

Finland och Estland. Hörde att de redan tar tåget till Finland för att flygen inte går längre. Många inser att det kanske är sista chansen att komma ut.
Citera
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putin har höjt ersättningen till de stupades efterlevande till 5 miljoner rubel.

Med tanke på att rubeln nu ligger på 9 öre (och sjunker som en sten) är det inte så jättemycket pengar ändå.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Du vet alltså inte vad du pratar om. Med tanke på ditt icke-svar som består av personangrepp.

Duktig på att spy ut massa media-hjärntvätt men kan inte föra en saklig diskussion när du blir ifrågasatt.

Tydliga tecken på en mycket låg intelligens.

Finns ett gammalt ordspråk "när ordren tryter tar nävara vid".

Förväntar mig inte att du förstår vad som menas.

*gäsp* du sprider en jävla massa dynga i tråden iof inget nytt för lågbegåvade neandertalare

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geneva_Conventions

Bara att läsa där... men tvivlar på att du förstår vad som står där...

Spelar ingen roll om man är frivillig, är du uniformerade så är du skyddad utav krigetslagar...

Men en efterbliven pundare som dig har nog svårt att förstå det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola
Hur länge har egentligen Ryssland råd med denna invasionen?
Jag tänker både finansiellt och materiellt?
Borde bli tunnt i kassan ganska snabbt med alla sanktioner osv 🤔

Jag tror de har "råd" så länge Putin sitter vid makten. Men frågan är hur många månader till han sitter? En revolution i Ryssland en blodig sådan innan han avgår? Ser ju beckmörkt ut för Ryssland.
Citera
2022-03-03, 21:43
Medlem
Polen uppmanar sina medborgare att lämna Ryssland och Belarus till följd av det upptrappade läget, uppger Sky News.

Jag förstår inte riktigt varför? I Moskva är det väl ingen risk för krig vad är det man är rädd för? Sett att flera andra länder också uppmanar sina medborgare att lämna Ryssland men förstår inte riktigt varför.
Citera
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Den ryska ambassadören i Telaviv dementerar att monumentet i Babin jar är skadat. Det är fake news från den ukrainske presidenten som med sin judiska bakgrund uppmanat "alla judar i världen ska hjälpa Ukraina".

Vilket syn, Kippor sluter upp från hela världen och strider knä om knä med vad ryssar säger är nazister med dassiga tatuerade hakkors i nacken som någon slags sista utpost innan den västerländska demokratin faller.

Ja att ett informationskrig är i fullgång från alla håll och kanter kan nog inte undgå någon, mycket skall man höra innan öronen trillar av.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Du har precis förklarat exakt varför USA inte är intresserade av att blanda sig i europeiska angelägenheter mer än att lura in dårarna i en fälla. Det går knappast att göra fler så kallade "sanktioner" i nuläget, eller hur?

Ja, lycka till utan rysk petroleum och med miljontals Ukrainare på flykt västerut.

Härliga tider väntar.

Vad iaf gäller delen med Ukrainska flyktingar, välkommar jag dem med öppna armar. Vi kan kasta ut bidragsparasiterna som ändå aldrig kommer komma i jobb här i samma veva då de inte direkt imponerat på mig iallafall.

Och vad gäller stigande bränslepriser, ptja, vore rätt småaktigt av mig att whina om det jämfört med vad Ukrainarna just nu får betala.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Du har precis förklarat exakt varför USA inte är intresserade av att blanda sig i europeiska angelägenheter mer än att lura in dårarna i en fälla. Det går knappast att göra fler så kallade "sanktioner" i nuläget, eller hur?

Ja, lycka till utan rysk petroleum och med miljontals Ukrainare på flykt västerut.

Härliga tider väntar.

Vi, i Sverige, nådde peak oil redan 2010 och ukrainarna har inga svårigheter att integreras i vårt samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in