2022-03-03, 17:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ukraina borde kunna sätta upp en armé på mer än hundra tusen man i väst inklusive tränade frivilliga.

Enligt uppgift finns ca 600frivilliga från Sverige. Då kan vi nog räkna med mångdubbelt mer från Polen och andra större närliggande länder. Kanske dom tom kan får ihop 50.000 frivilliga. Om dom är samordnade och tränade så kan det bli ett rejält tillskott.
Citera
2022-03-03, 17:49
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jag tycker den gamle neandertalaren Lukasjenko kommer för billigt undan.
Det är tack vare det svinet som Ryssland kan hota Kiev.
Trupperna kom in via Belarus.
Nacka svinet.

Ja han kommer lindrigt undan helt rätt. När nu Vitryssland går in i Ukraina med finns inte luckan då för tex UK el USA att gå in med fredsbevarande trupper och arkubusera fanskapet rakt av bara. Luftlandsättning direkt i Minsk folket där skulle ställ upp 100%.
Citera
2022-03-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Okej, vad är tanken med att skicka ner vapen till Ukraina? Så som Sverige gjort.

Och vad blir kontentan av det hela?

Vilka andra sätt finns att angripa problemet? D v s få stopp på kriget. Är det någon som har en idé vilken typ av lösning som båda parter skulle kunna tänkas acceptera?

Eller, är det så att vi får räkna med långdraget krig typ Afghanistan, Vietnam….

Det är bra frågor.

Svaret är relativt enkelt enligt vad Putin i dag sagt åt Macron. Hela Ukraina ska erövras. först då är kriget slut.
Och Nej Ukraina lär inte ge upp. Hur skulle ett folk liksom ge upp när ett annat land invaderar dem och har uttalad åsikt att ta över landet.

Så svaret blir naturligtvis att detta blir mycket långvarigt. Detta är inte fråga om att vinna ett krig i bemärkelsen att inta städerna och tillsätta lokala och nationella ledare som är lojala med erövrande land. Det som sedan 1945 kallas Quislingar.

Historien visar hur svårt det är att "äga" ett land enbart med militärmakt. Särskilt inte ett land med 44 miljoner invånare.

Det kommer att finnas väldigt många motståndsmän som kan utföra sabotage, lönnmord av Quislingar och eldöverfall. Det går inte att hålla ett så stort land helt fritt från det egna folkets motstånd under lång tid.

Då blir svaret varför det skickas vapen ännu mer intressant för dessa motståndsmän kommer att försörjas med massor av vapen och annan hjälp (t ex underrättelser, satellitövervakning, drönare etc)
Och det kommer hela den fria välden att göra. Liksom Sverige. Under den tid det behövs innan Ukraina är befriat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Tjetjenska styrkor intog tidigare en stor ukrainsk brigad: https://mobile.twitter.com/dalperovitch/status/1498002460279021570

Tydligen lär de inte ska ha mött på något direkt motstånd, vilket får mig att undra hur hög stridsmoral de ukrainska soldaterna verkligen har. Det finns bara två förklaringar till varför de ukrainska förbanden praktiskt taget gav bort brigaden.

1. De blev skitskraja och höll på att skita ner sig när de såg de tjetjenska soldaterna och valde att springa iväg med svansen mellan benen istället för att bli nya stjärtgossar till de tjetjenska elitsoldaterna.

2. Den ukrainska arméns stridsmoral är nära intill noll och att de stationerade soldaterna egentligen vara glada över att de tjetjenska trupperna äntligen hade kommit till deras undsättning.

Jag gissar själv på det senare. Märk väl att jag endast spekulerar utgående ifrån den fakta som för närvarande finns till hands, och tar inte ställning till någonting, utan förhåller mig neutral till den pågående konflikten. Däremot kan jag inte låta bli att fundera över hur den riktiga officiella ryskukrainska armén egentligen förhåller sig till den ryska operationen. Det verkar nämligen som att de enda stridande krafterna som finns är de civila ungdomar som Zelenskij tvingat ut på gatorna för att spränga bort armar och ben på sig själva med bensinbomber.

Den Ukrainska stridsmoralen är otroligt hög, men dom är inte lika många som Ryssarna, och vissa platser har dom inga soldater på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
När tror du IKEA öppnar igen? Man får känslan av att deras produkter kommer saknas väldigt mycket!

Det kommer nog ta mer än en några dagar för att stackars ryssar märker hur trist livet håller på att bli eller va tror du?
När jag frågar Ryssar om ikea så fattar dom inte vad vitsen är då de kan köpa handtillverkade kvalitetsmöbler för samma pengar i ryssland.
Däremot är ikeas köpcentrum MEGA (14st) som är de största i europa populära, dom är större än "mall of scandinavia" och har tusentals butiker som hyr in sig.
Jag kan tänka mig att det finns mängder med avtal som IKEA är bundna till.
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-03 kl. 17:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Läs på istället så ser du vilka länder han vill införliva i Stor Ryssland och där är INTE vare sig Sverige el Finland eller ngn vedergällningsattack, Han har nog problem i Ukraina ngn månad framöver om han nu lever ens 1 vecka till för pengarna som är utfäst på Putler det kommer göra ngn kommer knäppa han eller se till han hamnar i Haag och krigstribunalen!

Jo, Finland tillhörde väl visst Ryssland??
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag förstår att effekterna inte börjat kännas ännu för folket.

Men Putin måste ju ändå inse vad sanktionerna innebär för Ryssland? Han måste veta vad som komma skall. Ett fullständigt haveri för den ryska ekonomin. Ändå ska han envisas med att anfalla Ukraina. Jag begriper det inte. Handlar det om prestige?
Backar han nu lär vi ändå följa efter till dess vi har bytt ut ryska regimen mot en västvänlig.
Citera
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nån som vet vart Rysslands diplomat tagit vägen 😂? Man såg ju den fan lite hela tiden med sina utspel mot Sverige, nu har han varit tyst ett tag.

Ja just det han ja, var det inte han som yrade om Karl XII och Poltava och att Sverige skulle vara tysta? Kanske kört fast med sin VAZ/Lada på nån potatisåker utanför Stockholm när han försökte fly med allt guld till Karibien.
Citera
2022-03-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Haha går du på den själv. Han varit stendöd sedan den 26 februari. Videon som spels upp känner jag tom igen från innan de försökte sig på inta Hostomel Airport den 25/2 och där de tjetjenska styrkorna förvandlades till brinnande kolbitar.
Länka filmen som du menar så kan vi bekräfta om det är fejk eller inte. Den här ska tydligen vara från idag.
Citera
2022-03-03, 17:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jag är mest fascinerad av att rysstrollen håller så låg nivå här, inte ens ryssar är så korkade att de kan gå på en så usel form av psykologisk krigsföring
Det är precis det de är. De cementerar verkligen ens fördomar!
Citera
2022-03-03, 17:52
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Sateliter kan skjutas ned.
Långvågsradio är svårare för Ryssland att stoppa.

Mja, att de skulle kunna skjuta ner flera tusen satelliter tror jag inte. Dock fungerar inte starlink så. Du kopplar upp din router mot en stor och strömhungrig antenn. Det har redan levererats till Ukraina och kommer säkert användas för militärt bruk vid behov.
Citera
2022-03-03, 17:52
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja just det han ja, var det inte han som yrade om Karl XII och Poltava och att Sverige skulle vara tysta? Kanske kört fast med sin VAZ/Lada på nån potatisåker utanför Stockholm när han försökte fly med allt guld till Karibien.

Haha😂😂 och gormar på ryska och förbannar sig över Putin och hans krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in