2022-03-03, 15:17
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Alla förstår ju hur den "upplysta" delen av befolkningen (yngre och folk i städer) mår och vad de tycker om kriget. Jag är säker på att Putin, som den boomer han är, underskattat hur "västifierade" de unga och medelålders är: de vill hänga på nätet, se amerikanska serier och filmer, shoppa kläder, gå ut och festa och inte minst - resa. Jag tror också han underskattat den makt olika varianter av influencers, youtubers, entreprenörer och kändisar faktiskt har - det här kommer inte gå Putins väg, alls...

Sant. Detta är det första kriget i Europa i de sociala mediernas tid. Jag påstår inte att Facebook et al kommer vara våran räddning men detta kommer nog vara det mest dokumenterade och sedda krig i världshistorien. Man kan alltid hoppas på att det gör skillnad för Ukrainarna.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Moskvabor har flockats till IKEA för att bunkra upp under sista dagen de har öppet. Förståeligt då det också ryktas om att krigslagar införs from imorgon.

https://twitter.com/covidbelediyesi/status/1499381278583439365
Fint att det gamla svenska företaget hjälper stackars ryssar när de håller på att svälta ihjäl.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Ju mer väst stänger ute ryssland och ju mer bensin USA häller på så befinner vi oss i ett scenario som är väldigt känsligt vet inte om det är rätt väg att gå att pressa Putin för när någon blir trängd i ett hörn ju farligare blir det speciellt med någon som har mycket makt. Sen är det såklart svårt att veta vad som är rätt att göra i sådant här scenario.

Folk som säger att putin inte är smart är så långt ute och cyklar samt folk som säger att han borde skjutas eller hur några av er Flashbackare hade kunnat göra det. Låt mig tillägga att så enkelt är det verkligen inte, annars hade många onda världsledare blivit skjutna on sight. Ingen vågade göra motstånd mot hitler. Folk måste förstå hur mycket mer komplicerat detta är. Va lite självkritiska och ha balans innan ni slänger ur er massa smörja som inte stämmer.

För att förtydliga jag är inte för krig eller tycker det ryssland gör är rätt, snarare förstå hur komplicerad situationen är.
Citera
2022-03-03, 15:18
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Vad tror ni om denna korta analys av en USA-militär?

https://www.youtube.com/watch?v=1lasT-5Mrpk

Blir han någonsin inbjuden till någon TV-kanal efter detta?
Det känns ganska sannolikt att denna militären från USA har rätt, man behöver inte vara en raketforskare för att dra den slutsatsen.

Jag tror dock han överdriver, Ukraina kommer inte vara helt körda inom ett dygn.

Hoppas inte att han blir utesluten från framtida intervjuer, det är viktigt att vi får höra olika perspektiv kring kriget.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ren zionazistpropaganda. Efter Euromaidan drog mördarbanden du värnar om igång pogromer och folkmord på etniska ryssar.
Du tänker som idag när ryska trupper mördar civila rysktalande ukrainare genom att beskjuta deras bostadsområden?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu har jag läst det här en miljon gånger i tråden. Ok. Jag ska ge ett svar för oavsett er retorik så finns det EN sanning. Det är JUDAR som styr Ukraina. Zelensky och hans oligarker är judar. Det finns även NAZISTER i landet. Dessa samlas i grupper som Azov (som finansieras av en oligarkjude), Högra Sektorn och andra stridande förband.

Så ser det ut. Ryssland lägger betoningen på nazister eftersom de lajvar "det stora fosterländska kriget" igen. Jag lägger lägger fokus på judar eftersom det är de som dirigerar Ukraina.

Nu kan ni sluta med den där efterblivet töntiga "gotcha"-grejen. Nu vet ni.
Det "töntiga" är väl då att Putin säger att Ukraina styrs av nynazister?
Citera
2022-03-03, 15:19
Medlem
NATO förstärker östra flanken. Man jobbar bla på att skydda polska luftrummet (vid Ukrainas gräns).
Polen planerar att förstärka sin militär och flera länder skänker och fraktar stridsplan. Försvarsbudgetar höjs osv.

https://www.intellinews.com/visegrad-blog-nato-rethinks-the-security-of-its-eastern-flank-236848/
Citera
2022-03-03, 15:19
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag säger inte emot dig, det kan mycket väl bli så.

Faktumet kvarstår att det är löjligt att påstå att Zelensky begår "folkmord" bara för att han vägrar ge upp mot Ryssland.

Du ska vara väldigt glad över att Ukraina vägrar ge upp, skulle så vara fallet så skulle många länder stå på tur inom kort.

Att Zelensky vägrar ge upp köper väldigt mycket tid för andra länder att förbereda sig inför framtida attacker från Ryssland.
Fast det där är inte sant. Ukraina är i en alldeles unik position i förhållande till Ryssland. För er blir det en sorts cope för att rättfärdiga ert oanständiga påhejande av en förlorande sak, och alla de liv som slås i spillror av er vägran att anpassa er till verkligheten.
Senast redigerad av baggebo1 2022-03-03 kl. 15:22.
Citera
2022-03-03, 15:20
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Skulle du kunna förklara för mig vad globalismplutokrati är?
För helt ärligt, jag har inte en aning.

Plutokrati är "de rikas styre". Globalism vet du nog vad det står för, ett integrerande av nationers ekonomi och politik på ett globalt plan. I slutändan blir det ju en global plutokrati man pratar om dock.
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortpiedra
Om Zelensky ville det bästa för sin befolkning skulle han uppmanat NATO att gå med på vad Putin ville för 6 månader sedan:
- erkänna Krim som ryskt territorium
- ge garantier att Ukraina alldrig blir medlem av NATO

Då hade vi inte haft det krig vi har idag.
Då hade den ukrainska befolkningen och Ukraina inte behövt dö och lida
Vi vänder på det då: om Putin hade respekterat Ukrainas suveränitet hade vi inte haft krig idag och folket hade inte behövt lida.
Citera
Medlem
Läste i en annan tråd att butiker börjar få slut på mat. HUR GÅR DET.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige är en humanitär stormakt och borde ta ett ordentligt ansvar nu med alla flyktingar.

Ja men det kommer inte delas ut permanenta uppehållstillstånd som man gjorde 2015. Då kom det parasiter , nu pratar vi flyktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in