2022-03-03, 08:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Förklara hur kassan fylls?

Staten kommer kunna lyfta in skatter och förflytta pengar från samhällets alla skikt rakt in i krigsmaskinen.
Nu kan jag inte rysk lag, men innebörden av undantagstillstånd ger att staten inte ens behöver följa lag.
Citera
2022-03-03, 08:33
Medlem
Jag menar att vi ska slå ut ALLA inkräktare
som kommer in i vårt luftrum i syfte att testa oss eller provocera

Glöm inte att de som mest kränkt vårt luftrum är faktiskt NATO men då är det ingen som säger ngt

Ja jag vet Ryssen är mer hotfull men är inte het att ha andra makter över vårt luftrum heller utan tillstånd

Men så länge vi har ryggradslösa politiker som vi har gott om, så kan Ryssland eller ngn köra med oss 24/7

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag håller med dig.
Nu får vi sluta med dansa neutralitetsdansen....
Citera
2022-03-03, 08:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Är det så svårt att fatta att konvojen är deras reserv och att den sätts in först när något avsnitt sviktar...
Du är inte någon större militär taktiker hör jag?
Citera
2022-03-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis, man vill veta om den rör sig öht.
Enligt amerikanska underrättelser har den stått helt still dom senaste 24-36 timmarna, men jag vet inte vad man skall tro.

Konvojen är ju över 6 mil lång, så man kan ju förutsätta att delar av den är bemannad, men jag har så inihelvete svårt att tro att hela konvojen är bemannad - Att dom sitter där och slirar sig sakta fram på kopplingen sas.
Nej det har jag svårt att tro, 6 mil lång, hur många fordon blir det, dvs hur många personer rör det sig om? Jag kikade på nasas satelitbilder men svårt att se idag, tidigare har det legat tjockt molntäcke över.
Citera
2022-03-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det är markant slagsida åt Ukrainahållet på Flashback, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är ryssen som anfallit och inte tvärtom.
Nja, jag tycker att det finns gott om pro Putin åsikter.
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Vad skulle kunna få folk att omvärdera sina ståndpunkter? (Förutom det uppenbara om ryssen drar sig tillbaka.) Att flyktingarna visar sig krävande? Att Ukraina bryter mot Genèvekonventionen? Omvänd psykologi; man tycker plötsligt synd om ryssen? Att Ukraina visar sig vara mindre ödmjuka än man trott (kräver EU-inträde osv.)?

Bara intresserad av vad ni tror.
För att omvärdera min nuvarande ståndpunkt och kanske skifta sympatier;
-ifall att Ukraina börjar avrätta fjuniga 20 åriga Ryska värnpliktiga i gatukorsningar.
-ifall Ukrainare spelar fotboll med Tjetjeners eller någon annans huvud.
-ifall Ukraina med flit utsätter kvinnor och barn för risker i syfte att vinna världens stöd.
Citera
2022-03-03, 08:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
För att få fred måste vi först nedkämpa den ryska fascismen
Det var ju fred innan!
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Med andra ord vill varken Ryssland eller Ukraina prata om vad som händer nu med konvojen.

Ingen information är också en information.

Så vad utläser du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja åtminstone ett gäng kom dit 2014.

5-7m ukrainare bor i Poland (uppskattningsvis)
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Är det så svårt att fatta att konvojen är deras reserv och att den sätts in först när något avsnitt sviktar...

Ja, det är extremt svårt att föreställa sig då den stått stilla dom senaste 24-36 timmarna i kylan enligt underrättelser.
Tycker du det verkar rimligt att ryssarna slagit läger i 6 mila-diket och bara sitter där?
Citera
2022-03-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Nej det har jag svårt att tro, 6 mil lång, hur många fordon blir det, dvs hur många personer rör det sig om? Jag kikade på nasas satelitbilder men svårt att se idag, tidigare har det legat tjockt molntäcke över.
Enligt BBC så är kolonnen inte sex mil utan den är uppdelad i flera mindre konvojer. Många fordon ska tydligen ha havererat. Därför stannar allting upp. Moralen lär vara dålig bland de ryska soldaterna med många deserteringar och bristande stridsmoral. Kanske har förarna i kolonnen gjort myteri?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Och hur skulle ryssland kunna invadera Sverige och Finland?

Jag säger bara vad som står och undret om detta kan stämma eller om de är de förinspelade samtalen hon syftar på
Citera
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

En reserv som består av 6 mil stillastående fordon med soppatorsk och ihjälfrusna eller utsvultna halvdöda värnpliktiga mitt i vintern? Är rysslands militära ledning en 12-åring som lärt sig krigsföring från dataspel?

Hur man än vrider och vänder på detta är konvojen ett absurt mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in