2022-03-03, 08:46
Medlem
NU JA
men kränkningar som ORDET betyder har skett av NATO, har de tillstånd är det ingen kräkning

Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du vet att vi tillåter Nato ha övningar i Sverige? Så på vilket sätt blir vi kränkta då?
Citera
2022-03-03, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Den här djävla konvojen.

Vad stämmer egentligen? Vissa uppgifter säger att den står helt still, vissa uppgifter att den rör sig ryckvis/delvis.
Det finns väl ingen rimlig chans att allt detta manskap är kvar om det står helt still?

I mitt stilla sinne får jag det ej att stämma att den här konvojen kan röra sig sakta under så här många dagar som den nu existerat.
Finns inte en chans i helvete att bränsle räcker så länge, såvida dom inte slangar kors & tvärs från dom tankbilar som förmodligen ingår i konvojen.

Iskalla dagar och nätter - Har dom tält med kaminer intill eller sitter dom och kramar varandra varma i hytten?

Olika framträdanden såsom västliga underrättelser och militära experter uttalar sig i ordalag som "Trafikstockning", och det är väldigt tröttsamt.
Skulle vilja veta vad den äkta statusen är på denna konvoj!?

Min gissning.

Man avancerar inte då man inte har full kontroll över luftrummet och kanske har man inte heller tillräckligt med artilleri? Dom har kanske koncentrerat det mesta runt Kharkiv?

I vilket fall så visar det att detta inte går enligt plan iaf.

Finns bara ett par alternativ till snabb lösning, Gollum och co bestämmer sig för att man vunnit och går med på någon form av fred eller att Putin avsätts. Ukrainarna kommer fortsätta slåss i åratal och dessutom få vapen från i princip hela Nato då man inte vill att Putin skall gå vidare till nästa mål.

Någon repris på Tjetjenien kommer det helt enkelt inte bli.
Citera
2022-03-03, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Jag är inte heller någon militär expert, men gissningsvis har Putins anhang ändrat taktik. Gissningsvis kommer Ryssland att med bombningar och artilleri mala sönder Kievs infrastruktur och försvarsvilja.
Att gå in i Kiev som tänkt hade inneburit stora förluster för Ryssarna.

Putins oligarker säljer av fotbollslag, lägenheter och flygplan. Man vet att vissa sanktioner kommer att bestå, även om den Ryska aggressionen slutar imorgon.

Bombningar och beskjutning av städer pågår väl för fullt.. och en stad i söder är annekterad av ryssarna.

Men i förhållande till hela landet, har ryssarna inte kommit någonstans.

Med tanke på att de varit i Ukraina i 8 år, kunde man vänta sig mer, när de öppet invaderar...
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Är Moskvabörsen öppen idag?
Den kommer inte att öppna mera. Dom pengarna som finns där är frysta, Putin kommer att försöka komma åt att nationalisera dom för att bekosta sin usla krigsmaskin. Privatpersoner som investerat i aktier på ryska börsen kommer aldrig att få ut några pengar mera.
Citera
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Usa köper olja av Ryssland
Tyskland köper gas
Ryssland har mängder med obligationer till kina. Ryssland har mer saker Europa behöver än vad Ryssland behöver av Europa. Sverige har knappt 50% egenförsörjning under fredstid. Tänk dig vad som sker under krigstider. Ryssland kommer drabbas med. Men vad hjälper det om Ryssland drabbas om vi med drabbas?

Snälla, sluta sitt och hitta på! Det är allt för mkt desinformation och OT babbel i tråden redan.

Ryssland är den stora förloraren x10 gällande dessa sanktioner!

Läs denna artikel:
https://www.teknikforetagen.se/nyhetscenter/ekonomisk-analys/2022/ryssland-den-stora-forloraren/
Citera
2022-03-03, 08:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Tydligen skall Ryssland under sen kväll igår ha begärt att Finland och Sverige lämnar avsiktsförklaringar till dem att aldrig gå med i NATO.

Om detta stämmer, vore det riktigt, riktigt skeva tider påväg.
Japp, det stämmer. Ryssland är inte riktigt i position att kräva det dock.
Citera
2022-03-03, 08:48
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyskarna ökar insatsen. Sänder ytterligare 2700 Sovjetgjorda Strela missiler (antiair) till Ukraina. Plockade ur östtyska lager antar jag, nu får Bolsjevikerna smaka på sina egna vapen verkar det.

https://www.dw.com/en/germany-to-ship-anti-aircraft-missiles-to-ukraine-reports/a-60995325
Lite förvånande måste jag säga. Trodde tysken ville hålla sig kall i detta nu. De har redan visat sin solidaritet. Är folk arga i landet för att de inte hjälper till mer eller vad är det frågan om?
Citera
2022-03-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vi behöver ingenting av Ryssland.
Tyskland skaffade sig ett gasberoende i sin naivitet men vi hittar andra lösningar.
Så gränser och luftrum kan förbli stängda på obestämd framtid, det är inget som påverkar Europa.
Ryssland får blicka mot NK och Kina, det kommer funka tills den ene sticker denna andre i ryggen som Ryssland gjorde på Europa.

Gödningsmedel? Uran? Vete? Listan kan göras oöndligt lång. Ryssland drabbas men vi kommer med drabbas.
Citera
2022-03-03, 08:49
Medlem
Bra "soppatorsk" argument

Odessa är angripet...

Ser att du saknar militär bakgrund

Nu ska du få tänka lite

Kiev är fast...

Odesss angrips

Luft herravälde ser ut att ha ryssen

Ta en vild gissning vad Ryssland planerar

Se om ngt logiskt än personangrepp kommer

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha vad menar du att dom räknat med? Ska jag räkna upp lite punkter över detta fiasko till krig för Putte så får du gärna bemöta dom.

*Misslyckad invasion där flera fordon får soppatorsk

*Efter 2 dagar ber man Kazakstan om hjälp men får nej

*Han tar hjälp av nått rövgäng i Tjetjenien som åker på däng

*Han är tvungen att be sin diktatorkompis i Vitryssland om hjälp för han klarar inte det själv.
Senast redigerad av David1982 2022-03-03 kl. 08:57.
Citera
2022-03-03, 08:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vi behöver ingenting av Ryssland.
Tyskland skaffade sig ett gasberoende i sin naivitet men vi hittar andra lösningar.
Så gränser och luftrum kan förbli stängda på obestämd framtid, det är inget som påverkar Europa.
Ryssland får blicka mot NK och Kina, det kommer funka tills den ene sticker denna andre i ryggen som Ryssland gjorde på Europa.
Tyskland har pausat klimatmålet. Jag utläser att kolkraften ska dras igång. Problemet löst!
Citera
2022-03-03, 08:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, men de kan välja att bomba oss båda utan att invadera.

Om jag vore Putin skulle en bomb över svensk stad vara mitt drag i det här läget, eftersom jag skulle behöva visa att jag menar allvar med mitt hot att ingen ska lägga sig i Ukraina. Sverige är inte med i NATO och Finland har bättre försvarsförmåga och är mer nationalistiskt än Sverige. Därför skulle jag ta den lägsta risken för vedergällning om jag valde att skicka en bomb var mot tex Gävle, Sundsvall och Kiruna. Stockholm skulle jag undvika pga ökad risk för vedergällning.
Inte då, det ryska flyget skulle skjutas ned i drivor, både av finnar och svenskar.
Citera
2022-03-03, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
What..EU asyl system höll på att braka ihop fullständigt i förra flyktingkrisen.
Nu väntas 5 gånger fler som ska ha bostad och bidrag i 10 tals år.
Du kallar det en piss i nilen.

Det var för folket egentligen inte ville ha dem flyktingarna.

Inte ens refugees welcome dårarna när det kom till kritan ville ha dem hur många tog emot några hemma utan få saftiga betalningar från staten?. Fan till och med som aldrig skulle ens överväga att husera nån av vågen 2015 ens för betalning, skulle ställa upp och husera Ukrainare med ett minimalt bidrag för täcka deras matutgifter

I detta fallet finns en mer genuin solidaritet

Dessutom är Europeisk och Amerikansk ekonomi fortfarande världsdominerande

Kina har problem i fastighetsektorn med Evergrande och andra bolag som ger bi-effekter på mycket annat i Kina, samt att flera stora utländska tillverkare redan börjat lämna Kina pga olika anledningar. Jag tror inte man kommer ge sig på Taiwan av denna anledning för man vill inte bränna dem sista broarna med väst, samt även Kinesisk industri är beroende av halvledare som tillverkas av TSMC silicon shield. Tittar man på Kinesisk nyhetsrapportering just nu tar dem det väldigt försiktigt i Ryssland-Ukraina frågan, många nyrika kineser är helt besatta i väst att resa hit samt köpa västerländska varor det är en statusgrej man bygger till och med kopior på västerländska städer.

Dollarn står fortfarande stark som reservvaluta över hela världen mest hotad av kanske bitcoin och andra kryptos.

Många drar fel slutsatser av att vi i väst inte gjort några större infrastruktur satsningar som t.ex Kinas höghastighetståg men faktum är att höghastighetstågen verkar också vara en Kinesisk katastrof ekonomiskt förutom ett fåtal linjer. Det enda som riktigt saknas i väst infrastrukturellt är mer Kärnkraft
vad saknas annars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in