2022-03-02, 22:11
Medlem
outoftheblues avatar
Och på Nya Zeeland utbröt fullt krig mot vaccinmandatsdemonstranterna utanför parlamentet:
Fires burned during violent clashes between protesters and police at an anti-vaccine mandate demonstration in the grounds of New Zealand’s parliament, in extraordinary and chaotic scenes rarely seen in the country
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/02/police-move-to-clear-new-zealand-protests-as-maori-king-calls-for-end-to-occupation

För har man en politiskt inkorrekt åsikt måste man naturligtvis motarbetas med våldsamma medel av drottning Jacinda.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-02 kl. 22:28.
Citera
2022-03-03, 01:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du försöker twista saker igen!

Jag bad dig räkna 10 dagar bakåt från 9 februari. Då får du punkten för ”peak smitta”.
Jag visade dig Danmarks siffror för att du skulle fatta sambandet.

Men du använder smitta när det passar, inläggningar när det passar, men plötsligt är det dödstalen som är ditt sista halmstrå..

Varför hela i friden ska jag räkna 10 dagar bakåt från 9 februari när antalet döda peakade vecka 7?

Är det någon som använder smitta när det passar och dödstal när det passar så är det ju du.
Citera
2022-03-03, 01:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Folk hamnar inte nödvändigtvis på sjukhus så fort de får symptom. Genomsnitt för tid mellan insjuknande (obs ej detsamma som smittdag) och IVA är avrundat 11 dagar, och något liknande kanske gäller även för övriga sjukhusinläggningar även om jag inte sett någon siffra. Du är nog hysterisk om du tror alla som hamnar på sjukhus åker in på sjukhus omedelbart vid minsta lilla symptom. Du är nog hysterisk.

Nej, jag är inte hysterisk. Att vårdbehovet inträffar dag 10 gäller de äldre varianterna av covid19. Förloppet nu är betydligt snabbare. Både inkubationstid och sjukdomsutveckling är betydligt snabbare med Omikron.
Citera
2022-03-03, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, jag är inte hysterisk. Att vårdbehovet inträffar dag 10 gäller de äldre varianterna av covid19. Förloppet nu är betydligt snabbare. Både inkubationstid och sjukdomsutveckling är betydligt snabbare med Omikron.

Det är ditt eget påhitt.
Kolla Danmarks siffror som jag gav dig.
Toppen i vården kommer 10 dagar efter toppen i smittan.

Lägg av med din damage control nu
Citera
2022-03-03, 07:06
Medlem
Citat:
Varför hela i friden ska jag räkna 10 dagar bakåt från 9 februari när antalet döda peakade vecka 7?

Är det någon som använder smitta när det passar och dödstal när det passar så är det ju du.

Döda? Lägg av för fan!

Peak för smitta sker 10 dagar före peak inlagda.

Danmark är underlaget.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/status-paa-coronavirus-lige-nu

Men man kanske inte kan lita på danska siffror heller, nu när det inte passar din agenda?
Citera
2022-03-03, 07:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Döda? Lägg av för fan!

Danmark är underlaget.

Men man kanske inte kan lita på danska siffror heller, nu när det inte passar din agenda?

De flesta som dog gjorde det troligen av delta trots att omikron dominerade. Så att hitta toppen av omikron genom att kolla på döda har sina problem....
Citera
2022-03-03, 08:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De flesta som dog gjorde det troligen av delta trots att omikron dominerade. Så att hitta toppen av omikron genom att kolla på döda har sina problem....

Ja, det är också en faktor att ta hänsyn till. Tyvärr är det så att när FHM beslutade om att sluta testa har vi bara indikationer att gå på. 321 döda vecka 6 (vilket tycks varit toppen), samt en mindre minskning veckan därpå med 290 döda vecka 7. Vecka 8 har inrapporterat 213 döda så långt. Med inkubationstid på 2 dagar, jämfört med 5 dagar för delta, samt att man får anta att döden inträffar första veckan för Omikron, om det går så långt. Ja, då nåddes smittotoppen sannolikt vecka runt 5-6, men minskningen av döda under vecka 7 var mist sagt modest. Men som sagt - det innehåller viss osäkerhet. Däremot borde vi nog alla kunna vara överens om att smittotoppen absolut inte nåddes vecka 2 som var FHM och Tegnells gissning.
Kommer med en dåres envishet hävda att jag vara betydligt närmare med min gissning innnan jul där jag sa att smittotoppen skulle nås vid mitten av februari eller månadsbrytet feb/mars. Med min lilla gardering var jag troligen en vecka fel, medan FHM var en månad fel. Tror inte vi kommer så mycket längre i den diskussionen.
Citera
2022-03-03, 09:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Har sedan i morse haft 38 graders feber, yr i huvudet o trött i kroppen. Lite ont i halsen.. betyder det att det är corona eller kan det va influensan

Testa dig så vet du, kostar ju bara några kronor.
Citera
2022-03-03, 10:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Döda? Lägg av för fan!

Danmark är underlaget.

Vecka 7 var 14-20 februari. Om vi backar 10 dagar, hur i helvete hamnar du då på vecka 2?
Citera
2022-03-03, 10:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Inte mycket, för kollar man UKs kurvor för smittade och inlagda kring toppen i januari så skiljer det 9 dar mellan toppen för bekräftad smitta och toppen för inlagda. Hur förklarar du det? Är det annorlunda i Sverige, hävdar du?
Citera
2022-03-03, 11:11
Medlem
Citat:
Vecka 7 var 14-20 februari. Om vi backar 10 dagar, hur i helvete hamnar du då på vecka 2?

Vecka 7 ?
Vad hände vecka 7?

Eller är det du som flyttat målstolparna igen?
Toppen av inlagda var Vecka 6, närmare bestämt 8 februari..
Därför skall du räkna 10 dagar bakåt från det!

Du blir bara mer och mer patetisk för varje dag som går.

Gissar förresten att du har full panik över Ryssland nu också? (Om du nu inte är betald av dessa ryssar redan)
Citera
2022-03-03, 11:22
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Inte mycket, för kollar man UKs kurvor för smittade och inlagda kring toppen i januari så skiljer det 9 dar mellan toppen för bekräftad smitta och toppen för inlagda. Hur förklarar du det? Är det annorlunda i Sverige, hävdar du?
Jag tror du tittar på det ackumulerade antalet inlagda, och inte på antalet som skrevs in på sjukhus. Antalet personer som skrevs in på sjukhus för vård av COVID-19 peakade 29 December, ett par dagar INNAN peaken för antalet smittade (4 Jan).

Om man räknar med ett sjudagars glidande medelvärde toppade antalet smittade 4 Januari (214535 personer) och antalet inlagda på sjukhus toppade 3 Jan (2292 personer).

Det ackumulerade antalet patienter som vårdades för COVID-19 peakade 10 Jan (20,032 personer).

Dessa siffror avser Dec-Jan 2021/2022
Senast redigerad av korrektamund0 2022-03-03 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in