Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
De flesta som dog gjorde det troligen av delta trots att omikron dominerade. Så att hitta toppen av omikron genom att kolla på döda har sina problem....
Ja, det är också en faktor att ta hänsyn till. Tyvärr är det så att när FHM beslutade om att sluta testa har vi bara indikationer att gå på. 321 döda vecka 6 (vilket tycks varit toppen), samt en mindre minskning veckan därpå med 290 döda vecka 7. Vecka 8 har inrapporterat 213 döda så långt. Med inkubationstid på 2 dagar, jämfört med 5 dagar för delta, samt att man får anta att döden inträffar första veckan för Omikron, om det går så långt. Ja, då nåddes smittotoppen sannolikt vecka runt 5-6, men minskningen av döda under vecka 7 var mist sagt modest. Men som sagt - det innehåller viss osäkerhet. Däremot borde vi nog alla kunna vara överens om att smittotoppen absolut inte nåddes vecka 2 som var FHM och Tegnells gissning.
Kommer med en dåres envishet hävda att jag vara betydligt närmare med min gissning innnan jul där jag sa att smittotoppen skulle nås vid mitten av februari eller månadsbrytet feb/mars. Med min lilla gardering var jag troligen en vecka fel, medan FHM var en månad fel. Tror inte vi kommer så mycket längre i den diskussionen.