Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-02, 23:06
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Det handlar om att barn och kvinnor mördas pga en liten girig man som kommer köra tillbaka Ryssland 100 år tillbaka i tiden. Och hotar med tredje världskriget genom kärnvapen.

Ska folk började kackla om vad andra har gjort?
Tycker du att det är en bra lösning på problemet?
Det pissiga är att utan kärnvapen hade han inte haft mandat att hota en mygga. Riktiga skitvapen det där. Har förstört mycket trots att de inte använts på snart 80 år.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Skriftlig källa?
Jag uppfattade inte så.

Även jag vill se orginalkällan då hon faktiskt säger rakt ut att Rysslands hotar med att anfalla Sverige och Finland!

https://www.youtube.com/watch?v=Oq45mVq4sBQ
Citera
Medlem
varit off line länge och inte hängt med i tråden, men någon som vet varför Indien har en C17 på väg i från Rumänien
Källa: https://globe.adsbexchange.com/?icao=43c6f4,800792
Citera
2022-03-02, 23:07
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Tack.

Redan för någon vecka sedan varnade Ryssland för åtgärder om vi i Sverige och Finland går med i NATO.

Jag tror inte det vore så bra för Ryssland att kriga med tre länder (Ukraina, Sverige och Finland) samtidigt som de har massiva sanktioner.

Han kanske har panik, han vet att han har 3 veckor på sig sen ska ryssarna ha sin löneutbetalning från pengar som inte finns. Startar han ett krig till så kan han skylla på det, för att löneutbetalningarna inte kommer.

Det Putin ska passa sig för är att båda länderna har kärringar till statsministrar och dom ska alltid vara motvals, då kan man nog räkna med att dom båda går med i Nato.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Är Indien fortfarande på Rysslands sida? Eller är det Kina, Eritrea, Syrien och nåt mer jag ej kommer ihåg.

Indien är inte på Rysslands sida men har inte fördömt invasionen heller. Tror att det har med importen av olja till Indien från Ryssland att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nu lär Maxim stanna hemma och kriga för sitt land och inte fly som de fega Mellanöstern typerna som kommer hit och lämnade fru och barn vind för våg. Dessutom är det ukrainska folket självgående från dag ett i princip de talar god engelska är integrerade i det västerländska tänket. De kommer snabbt ut i arbetslivet och kan försörja sig själva.

Helt rätt.
Citera
2022-03-02, 23:08
Medlem
det handlar om att återskapa det ursprungliga tsarimperiet
Den realpolitiska bakgrunden är att Putin vet att USA inte är beredda att gå in I en konflikt I Europa nu. USA har ett helt annat fokus numera. Omsvängningen I utrikespolitik började redan med Trump och fortsätter under Biden. Inte så att USA helt struntar I Europa men nästan. Huvudfienden I kampen om global hegemoni är numera Kina. Ryssland är egentligen bara ett hot för européerna själva. Och vad gör då EU? Skickar lite vapen och pratar meningslösa sanktioner istället för att ex UK och Frankrike sänder stridande trupper från dag 1 och Polen går in med sjukvårdsförband osv. Ryssland hade inte kunnat ta Ukraina då. Kärnvapen? Ja men det har både UK och Frankrike.
Men Putin vet att Västeuropa är splittrat politiskt och inte klarar att samordna trupper I krig utan USAs hjälp.
Jelensky valde att strida tappert till sista man för att försvara sitt land även om nederlaget troligen är inprisat.
Citera
2022-03-02, 23:08
Medlem
USA har skickat hundratals Stinger-missiler till Ukraina under veckan, uppger två kongresstjänstemän för NBC News.

Bara på måndagen skickades över 200 missiler.

Vapnen är en del av det hjälppaket på 350 miljoner dollar som presenterades av Vita huset i fredags.

Stinger-missiler används främst för att skjuta ner flygplan.
Citera
2022-03-02, 23:09
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5135653
Det vet jag ingenting om.
Ställer mig däremot skeptisk till att azovsoldater skulle vara mer redo för strid än en genomsnittlig Ukrainsk soldat.

Fick däremot först idag reda på att azov-bataljonen ingår i den Ukrainska armen och har gjort det sedan 2014.
Det finner jag väldigt anmärkningsvärt. Jag har hela tiden trott att "nazist" anklagelserna från Ryssland har varit på noll grunder.

Azov är en märklig historia men jag förstår ukrainska staten (de införlivades ju innan Zelensky). Har du ett gäng tokiga nazister vill du hellre ha dem på ditt lag pissande ut ur ditt tält än att står utanför och pissar in.

Osnyggt såklart men står man inför ett exestensiellt hot så gör man. Jag hade också inkorporerat dem i militären om jag satt i deras sits.

Sedan ska tilläggas att de flesta i Azov är ryskspråkiga och det tidigare öppet nazistiska ledarskapet byttes ut när de uppgick i den riktiga militären.
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Här är faktiskt länk till uttalandet om invadering av Sverige o Finland:

https://mobile.twitter.com/drevkarl/status/1499101801370509320
Om det var förra veckans hot om konsekvenser om vi går med i Nato eller nytt hot berättas inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Även jag vill se orginalkällan då hon faktiskt säger rakt ut att Rysslands hotar med att anfalla Sverige och Finland!

https://www.youtube.com/watch?v=Oq45mVq4sBQ

Eller så vill hon att Sverige och Finland ska med i NATO.
Citera
2022-03-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Tror faktiskt att Sverige skulle följa efter ett finskt NATO-medlemskap.

Nu när Sverige defakto skickade vapen till Ukraina och Ryssland är Ryssland. Både den svenska neutralitetsmasken har fallit och ryssens anständighetsmask har åkt av den med. Lögnerna som ingen ändå trodde på är synade i solljus.

Finland och Sverige är ju Europas svaga punkter! Uppenbara mål!
Exakt, vi agerar som Natoländer, men missar den detaljen att bakom alla länder som agerar likadant så står många bakom, medan bakom oss är det tomt. Vi faller samma öde som Ukraina, som visat vägen för hur det går för icke medlemmar i Nato och gränsar mellan öst och väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in