2022-03-02, 23:01
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tyska myndigheter har beslagtagit en av världens största superyachts - Dilbar i Hamburgs hamn.
Källa: The Guardian

Dilbar är en 156 lång superyacht, värde 600 miljoner dollar - byggd av Lürssen Yahts.
Ägare: Alisher Usmanov

Dilbar:
https://www.lurssen.com/en/new-build/yachts/dilbar/

Alla oligarker skickar sina yachter till väst. Ju längre kriget varar ju mer spar dom i hamnkostnader innan dom glider in med privatjets och återtar sin lagliga egendom.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Är Indien fortfarande på Rysslands sida? Eller är det Kina, Eritrea, Syrien och nåt mer jag ej kommer ihåg.

Indien är väl nog att betrakta som neutrala. Som svensk är det något av en dygd och en god gärning att vara neutral.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Finland och Sverige är ju Europas svaga punkter! Uppenbara mål!
Det skulle vara svårt för Pruttin att hålla Sverige och Finland. Vi är inte ryskspråkiga, så det skulle gå åt otroligt mycket militär kraft för att behålla Sverige och Finland. Svensk polis och militär skulle inte lyda en rysk marionett-regering. Det skulle vara en mardröm att försöka inlemma svenskarna i stor-Ryssland.

Däremot skulle jag vara ganska orolig om jag var president i någon av de tidigare Sovjet-länderna Azerbaijan, Kazakstan etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Förmodligen en av anledningarna till att det går så segt för ryssen där då.

Azov får väl ändå räknas till ett av de förband inom den ukrainska krigsmakten som har störst erfarenhet av reel strid.

De har ju vad jag förstår stridit emot ryska separatister I Donbass regionen sedan 2014-2015.

Kan bli jobbigt för ryssen att nöta ner dem, de lär knappast ge upp frivilligt.
Det vet jag ingenting om.
Ställer mig däremot skeptisk till att azovsoldater skulle vara mer redo för strid än en genomsnittlig Ukrainsk soldat.

Fick däremot först idag reda på att azov-bataljonen ingår i den Ukrainska armen och har gjort det sedan 2014.
Det finner jag väldigt anmärkningsvärt. Jag har hela tiden trott att "nazist" anklagelserna från Ryssland har varit på noll grunder.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Antar att ryssarna gör precis som amerikanerna under invasionen av Irak när de var under konstant framryckning dvs kör med vuxenblöjor (och nej jag skämtar inte).

När de stod still av någon anledning så passade de på att hoppa ut och skita vid vägkanten.

Källa: Generation kill (en riktigt bra bok och TV serie)

Och hur mysigt är det med tanke på att folk (civila) dör under tiden? Att bajsa är en rättighet och en nödvändighet.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Ja du har väl koll på vad som händer regimkritiker i Ryssland?

Ja, de regeringskritiska sitter i det ryska parlamentet och de kriminella hamnar i fängelse, ungefär som i andra stater med andra ord. Att Ryssland eventuellt inför "Martial law" med anledning av ukrainakonflikten är historiskt sett det normala för alla länder i en situation som Rysslands. Du kan jämföra med ett Sverige som inte är inblanda i striderna, men som ändå censurerar avvikande uppfattningar om Ukraina och under ww2, då Sverige inte heller var i involverad i strider, så censurerade man pressen genom transportförbud etc och kastade avvikarna i läger. Detta kan man ha som perspektiv då vi diskuterar Ukrainakonflikten.
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Fan putin klantade sig😅

https://vm.tiktok.com/ZMLAvfQUU/
Citera
2022-03-02, 23:02
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Intressant nu går det rykten om att de rysk fredsbevarande trupperna skjuter civilbefolkningen som försöker lämna städerna. Live just nu på Sky News från invånare i Kershon. En annan intressant notering är att Kershon inte haft någon allmän mobilesering av befolkningen då vapnen från Kiev inte han fram innan kriget började.
Det började de med för flera dagar sedan. Det är ändå Ryssland vi pratar om!

Som nu behöver tampas med "nazistiska" orosmakare på hemmaplan...
https://twitter.com/AlexKokcharov/status/1499080826599919633
Citat:
In St. Petersburg, Russia, the police detained a well-known survivor of the Siege of Leningrad Yelena Osipova at an anti-war protest. *video*
Citera
2022-03-02, 23:02
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
#Ukrainian intelligence also reports that Putin is going to impose martial law in #Russia on March 4

Vad innebär det för vanliga ryssar? Lär väl vara som idag

Innebär väl rent konkret att det blir lite lättare att låsa in ryssar som har mage att protestera mot eländet, censurera medier som skriver om eländet, arrestera människor som försöker sprida information om eländet och andra tråkigheter.

Dock ska man vara medveten om att ”Ukrainas intelligence” också kan vara ovarsamma med sanningen (eller mer troligt, de som påstår sig veta vad de påstår). Har du någon källa på det där påståendet?
Citera
2022-03-02, 23:03
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Indien är väl nog att betrakta som neutrala. Som svensk är det något av en dygd och en god gärning att vara neutral.

Så det är bara ett mäktigt land dom har bakom sig då? Indien backar dom säkert, men dom är nog som svenskar, lite konflikträdda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
God, idé! Eller ställ till ett osande brödbak nära de ryska trupperna och lura dem in i ett bakhåll, (roligt, då det är dubbeltidigt också!)

Soppkök räddade Meinheimlinjen vid första genombrottet så varför inte..
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Du är uppenbarligen hjärntvättad av urkiansk-nationalistiskt dravel. Ukraina tillhör öst och har alltid gjort. Den ukrainska staten är 30 år gammal. Tidigare låg där bl a Novorossiya och nyligen var territoriet en del av USSR. Ukrainas utsikter att bli mycket mer än 30 år är ganska bleka.

Den som är hjärntvättad är du, för det jag skrev var bara en sammanfattning av vad människor som du tycker, men ni menar att när det är Myggträsk som expanderar, då är det ok.

Du kommer aldrig att förstå dessa nyanser i en diskussion eftersom du har suttit fast i Myggträsks mongoliska slaveri sedan födseln.

Men så säger jag dig nu, om du tycker det jag skrev var dravel, så är det för att det du skriver är dravel. Försök att inse det istället för att vara Myggträsks plakatman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in