2022-03-02, 22:56
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
De flesta är väl helt inne på att det är ok ta emot ukrainska krigsflyktingar där skulle jag tom kunna tänka mig öppnat mitt hem och föda dem med egna pengar. En blåneger från Afrika eller skäggbarn från Afghanistan not so much. Man måste göra skillnad på folk och folk tyvärr.

Fast det var just det jag försökte att poängtera ut. När den stora vågen kommer, och folk får se att det är många av de som kommer ej är ukrainare. Då blir det väl lika stort motstånd som det blev förra gången. Då det skulle komma barn, men det kom unga män.
Citera
2022-03-02, 22:56
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GangBangTanja
Människor tänker olika om vad som är viktigt i deras liv. Du kanske tycker att det är fel att slåss för ditt eget land och allt vad det innebär. Det gör inte andra dumma. Vi har våra revir vi värnar om, precis som djuren, och oftast så vill man inte leva i kedjor eller bur. Bara för att någon annan tycker det.

Om Danmark var en stormakt och det blev statskupp i Sverige - och Skåne motsatte dig den nya regimen och tog hjälp av Danmark. Då hade jag ansett att det var bättre att strunta i Skåne då det ändå inte finns några utsikter att få tillbaka det. Absolut inte värt att Danmark invaderar. Inte värt att Danmark tar hela Sverige för något sådant.
Citera
2022-03-02, 22:57
Medlem
En vecka in.

Putin har etablerat en landkorridor i söder.
Mariupol faller inom ett par dagar.

Kharkiv omringat.
Gissar att staden faller inom en vecka.

Kiev. Ryssarna går försiktigt fram. Stor stad.
Tar nog ett par veckor.

Allt lutar åt att Ryssland har tagit östra Ukraina bortom floden Dnjepr inom en månad.

Sen blir det seriösa fredsförhandlingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
#Ukrainian intelligence also reports that Putin is going to impose martial law in #Russia on March 4

Vad innebär det för vanliga ryssar? Lär väl vara som idag

Om man protesterar under "martial law" så åker man i finkan...Vänta nu, du har ju rätt.
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
De syftar på de tidigare uppgifterna att det skulle bli konsekvenser för Sverige och Finland vid ett eventuellt Natomedlemskap som kom för flera dagar sedan.
Gör de det? Källa?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Förmodligen en av anledningarna till att det går så segt för ryssen där då.

Azov får väl ändå räknas till ett av de förband inom den ukrainska krigsmakten som har störst erfarenhet av reel strid.

De har ju vad jag förstår stridit emot ryska separatister I Donbass regionen sedan 2014-2015.

Kan bli jobbigt för ryssen att nöta ner dem, de lär knappast ge upp frivilligt.

Tja, de lyckades ju driva bort ryska VDV trupper utanför Mariopol för ett antal år sedan, så de kan säkert göra nytta där, även nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
[b]
Dessa talar mot bättre vetande. Ryssarna är alltid strategiska och metodiska, låter vänta ut fienden
Ja jävlar, 60 km med ryska invasionsfordon med soppatorsk som väntar ut motståndarna, eller hoppas på bärgare. Eller är det kanske ett metodiskt trick för att träna marsch på stället för stridsvagnar? Totalhavererad logistik, en massa mördade barn, en ekonomisk kollaps runt hörnet, alla som inte hatade dem tidigare gör det nu och en diktator som inte fattar utan gömmer sig som den fega råtta han är. Det går bra för ryssarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var bajsar man om man sitter i en lastbil?
Antar att ryssarna gör precis som amerikanerna under invasionen av Irak när de var under konstant framryckning dvs kör med vuxenblöjor (och nej jag skämtar inte).

När de stod still av någon anledning så passade de på att hoppa ut och skita vid vägkanten.

Källa: Generation kill (en riktigt bra bok och TV serie)
Citera
2022-03-02, 22:58
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
De sa att Ryssland ikväll hotar att de kommer att invadera Finland och Sverige runt 22:30 och upprepade det vid 22:40 på TV4 nyheterna. Men lär ju snart krylla om det överallt.
Vill Ryssland ha oss som buffertzon mot Nato här med, dvs Ukraina 2?

Nä, det hade varit alldeles för jobbigt och dyrt med tvåfrontskrig för Ryssland.
Svårt att motivera för den egna befolkningen också, det finns ju ingen rysk minoritet att rädda, Sverige har inte ingått i storryssland osv.

Jag tror att Ryssland kommer fortsätta som innan i Östersjön, fast mer intensivt. Kränkningar av luftrum/farvatten, drönare över kraftverk, såna grejer.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Svenskar är inte intresserade av att tvinga våra grannländer på knä. Vi skiljer oss från Ryssland på det sättet.

Jag hoppas att du förstår att jag skämtade där och inte propagerar för en invasion av Danmark?
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Är Indien fortfarande på Rysslands sida? Eller är det Kina, Eritrea, Syrien och nåt mer jag ej kommer ihåg.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Rulla rakt in, ska de gå på vattnet som Jesus?

Kaliningrad?? Ska Estland och Finland kunna stoppa dem tror...de skulle även ha total kontroll i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in