2022-03-02, 22:45
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Haha jag vet men troop fastnade sedan jag gjorde utlandstjänst för över 20 år sedan. Vår kapten Johnson körde alltid med troop när han delade ut order.

Haha ok. Tyckte det var konstigt när du i övrigt skrev normal svenska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Vad fan. Jag tyckte någon nämnde tidigare att tråden att Finland är med i Nato, men googlade ändå och fick upp info i en träff att de gick med -95. Gick dock inte in på sidan.

My bad.

Sverige och Finland har en egen militärallians.
Citera
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Har du någon länk?
Jag misstror inte men vill gärna läsa mer?
Han är ju knäpp om han gör det. Finland är ju med i Nato och just nu tror jag Nato bara väntar på en ursäkt.
Är väl inget nytt och Finland är inte alls med i Nato.
Putin har väl hotat Sverige och Finland sedan förra veckan flera gånger?
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Läste någonstans att 75 % av trupperna är på väg in eller inne i Ukraina vilket gör svaret 25 %.
Dom 25 % är nog bäst att spara när upploppen för en raserad ekonomi startar. Moskvabörsen blir stängd hela veckan.
Fråga mig inte om källa då informationen att tillgodogöra är så massiv att minnet är fullt.
Det här är en djävulskt intressant poäng som jag tror vi kommer få se mer av! Jag inte är helt säker på att dessa 25% kommer räcka när (inte om) oroligheter bryter ut för att förnödenheter saknas och rysk levnadsstandard kastats tillbaks till tidigt 1900-tal? Jag tror inte heller att en balkanisering av Ryssland vore omöjlig; borta i Sibirien och de östra delarna skulle man tycka det var rätt ok att inte längre behöva få sina naturtillgångar stulna av oligarkerna i Moskva...
Tjetjenerna har länge varit ganska sugna på självbestämmande, snart kommer de ha chansen igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Nu får vi vänta med spänning på Rumäniens utredning. Sänktes MIGen av Murmansk-BN så hoppas jag att NATO kommer inte behöva fler anledningar, och då får Putler skylla på sig själv!

Du kommer dessvärre få erfara att NATO är ett luft slott och de rumänska planen kommer att strykas som mekanik fel beroende på ålder, Helikoptern är dock ett mysterium som kommer visas på discovery channel om ca 1-3 års tid som Conspiracy theory.... Om du bara visste vad de visar för skit på den kanalen.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Tyska myndigheter har beslagtagit en av världens största superyachts - Dilbar i Hamburgs hamn.
Källa: The Guardian

Dilbar är en 156 lång superyacht, värde 600 miljoner dollar - byggd av Lürssen Yahts.
Ägare: Alisher Usmanov

Dilbar:
https://www.lurssen.com/en/new-build/yachts/dilbar/
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, det stämmer inte.
Länderna har visat intresse genom opinionsomröstningar, men Nato har från start sagt att det inte är aktuellt.

Bucharest Summit Declaration
Issued by the Heads of State and Government participating in the meeting of the North Atlantic Council in Bucharest on 3 April 2008

...

NATO welcomes Ukraine’s and Georgia’s Euro-Atlantic aspirations for membership in NATO. We agreed today that these countries will become members of NATO. Both nations have made valuable contributions to Alliance operations.

https://www.nato.int/cps/en/natolive/official_texts_8443.htm

https://www.youtube.com/watch?v=Nbj1AR_aAcE
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2022-03-02 kl. 23:17.
Citera
2022-03-02, 22:46
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Källor på rysk "denazifiering" av sverige?

Ja de kommer springa o leta i matbutiker
Citera
Medlem
GangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Gör det inte mindre sant. Människor dör för något som redan var förlorat.

Människor tänker olika om vad som är viktigt i deras liv. Du kanske tycker att det är fel att slåss för ditt eget land och allt vad det innebär. Det gör inte andra dumma. Vi har våra revir vi värnar om, precis som djuren, och oftast så vill man inte leva i kedjor eller bur. Bara för att någon annan tycker det.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Tror du seriös på att Kinesen bestämde sig i dag för att stödja ryssen?

Sverige blir snart invaderad och ingen kommer komma till våran räddning.

Invaderar Ryssland Sverige så startar tredje världskriget ditt spån. Om Ryssland knappt kan besegra Ukraina, hur ska dem då kunna besegra Europa+Nordamerika?

Både Finland och Sverige är i princip redan med i NATO. Vi tillåter ju för fan NATO att öva hur mycket de vill på svensk och finsk mark.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Intressant nu går det rykten om att de rysk fredsbevarande trupperna skjuter civilbefolkningen som försöker lämna städerna. Live just nu på Sky News från invånare i Kershon. En annan intressant notering är att Kershon inte haft någon allmän mobilesering av befolkningen då vapnen från Kiev inte han fram innan kriget började.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Hur ska det gå till? De klarar ju inte ens att invadera ett betydligt sämre utrustat Ukraina. Rent svammel.

Det är nog absolut inte bara svammel, nu tror jag dock det kommer utspela sig som så att Finland går med i Nato inom mycket snar framtid. Sverige kommer inte göra det, sen är det bara för ryssen och rulla rakt in och börja med Gotland sedan ta Stockholm, och jobba sig längs kusten, Nato-länderna ser på och skickar sedan lite vapen och ammunition till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in