Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Jeg kan ikke tenke meg at kidnappere som ikke klarer å ta sitt offer i live, vil ha
noen særlig sjans til å slippe unna med uaktsomt drap hvis de først blir tiltalt.
Selv ikke uten de grove drapstruslene i brevet.
Selv ikke om hensikten i utgangspunktet var å ta henne levende, så har GM allerede
skissert et overlagt drap i trusselbrevet. Det vil trolig ikke finnes noen formildende
omstendigheter. Jeg er riktignok ikke jussekspert. Men overlegg defineres som en
handling der GM har rimelig med tid til å vurdere konsekvensen av den.
Hvis du har noen gode juridiske argumenter for at GM i denne saken ikke
bør ilegges lovens strengeste straff, vil jeg gjerne høre dem.
Innholdet i trusselbrevet har ingenting å si for om drapet var overlagt eller ikke, dersom det skjedde uten overlegg under bortføringen. For å snu litt på det så hadde drapet i S4 vært like alvorlig selv om det i trusselbrevet "bare" var trusler om å holde AE fanget. I trusselbrevet stod det også at AE ville slippes fri, dersom løsepengene ble betalt. Men det vil jo absolutt ikke være noen formildende omstendighet, når hun allikevel ble drept.
Det at drapet skjer under en bortføring vil sannsynligvis bety at det er særdeles skjerpende omstendigheter. På grunn av den store risikoen for at AE kunne bli drept under en bortføring, vil kanskje et fall ned trappen under en bortføring også kunne bli vurdert til å være et forsettlig drap under skjerpende omstendigheter. Altså med strafferamme inntil 21 år.
Fra jusinfo.no:
Citat:
Kravet etter straffeloven § 233 er forsett, jf. straffeloven § 40. Forsett innebærer at drapsmannen holdt det som sikkert eller overveiende sannsynlig at offerets død ville bli resultatet av handlingen som forvoldt offerets død.
Poenget mitt var egentlig bare at hvis TEH er innblandet, så trenger ikke formålet være å drepe AE. Da var nok målet å få tak i penger. Innholdet i trusselbrevet må nødvendigvis være truende for å få tak i løsepengene, og trenger ikke si noe om hva som egentlig var målet med forbrytelsen. Det samme gjelder som sagt når det står i trusselbrevet at hun skulle settes fri. Planen til GM, kan uansett ha vært å drepe AE.