2022-03-02, 19:59
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Datteren som er truet i kidnappingsbrevet og selv skriver brev driver merkelignok også med hest. Kanskje de er venner...

Jeg husker ikke hvem som skrev det, men det har blitt antydet at MB kan ha fått jobben
gjennom en slik kobling. HHB2 hadde noen styreverv i løpet av 2000-tallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Journal9
Om TH står bak, er det utenkelig at han har involvert utenforstående. Da blir neste konsekvens at tidslinjen politiet har angitt må flyttes. Det vil de ikke kunne antyde noe om uten å måtte inkriminere andre. Derfor må politiet være helt sikre før det skrittet kan tas.

Utenforstående som i andre personer overhodet, eller utenforstående som i utenfor familien?

Man blir jo veldig nysgjerrig på hva folk tett på TH tenker om ham, og om saken.
I tillegg til de vitnene som har uttalt sterke mistanker mot ham, tenker jeg det
nesten må være flere andre som tenkte "å dæven" da de fikk høre at AE var borte.
Men som av ulike årsaker ikke vil eller kan dele sin mistanke med noen.
Citera
2022-03-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg kan ikke tenke meg at kidnappere som ikke klarer å ta sitt offer i live, vil ha
noen særlig sjans til å slippe unna med uaktsomt drap hvis de først blir tiltalt.
Selv ikke uten de grove drapstruslene i brevet.

Selv ikke om hensikten i utgangspunktet var å ta henne levende, så har GM allerede
skissert et overlagt drap i trusselbrevet. Det vil trolig ikke finnes noen formildende
omstendigheter. Jeg er riktignok ikke jussekspert. Men overlegg defineres som en
handling der GM har rimelig med tid til å vurdere konsekvensen av den.

Hvis du har noen gode juridiske argumenter for at GM i denne saken ikke
bør ilegges lovens strengeste straff, vil jeg gjerne høre dem.

Innholdet i trusselbrevet har ingenting å si for om drapet var overlagt eller ikke, dersom det skjedde uten overlegg under bortføringen. For å snu litt på det så hadde drapet i S4 vært like alvorlig selv om det i trusselbrevet "bare" var trusler om å holde AE fanget. I trusselbrevet stod det også at AE ville slippes fri, dersom løsepengene ble betalt. Men det vil jo absolutt ikke være noen formildende omstendighet, når hun allikevel ble drept.

Det at drapet skjer under en bortføring vil sannsynligvis bety at det er særdeles skjerpende omstendigheter. På grunn av den store risikoen for at AE kunne bli drept under en bortføring, vil kanskje et fall ned trappen under en bortføring også kunne bli vurdert til å være et forsettlig drap under skjerpende omstendigheter. Altså med strafferamme inntil 21 år.

Fra jusinfo.no:

Citat:
Kravet etter straffeloven § 233 er forsett, jf. straffeloven § 40. Forsett innebærer at drapsmannen holdt det som sikkert eller overveiende sannsynlig at offerets død ville bli resultatet av handlingen som forvoldt offerets død.

Poenget mitt var egentlig bare at hvis TEH er innblandet, så trenger ikke formålet være å drepe AE. Da var nok målet å få tak i penger. Innholdet i trusselbrevet må nødvendigvis være truende for å få tak i løsepengene, og trenger ikke si noe om hva som egentlig var målet med forbrytelsen. Det samme gjelder som sagt når det står i trusselbrevet at hun skulle settes fri. Planen til GM, kan uansett ha vært å drepe AE.
Citera
2022-03-02, 20:46
Medlem
Citat:
Jeg kan ikke tenke meg at kidnappere som ikke klarer å ta sitt offer i live, vil ha
noen særlig sjans til å slippe unna med uaktsomt drap hvis de først blir tiltalt.
Selv ikke uten de grove drapstruslene i brevet.

Selv ikke om hensikten i utgangspunktet var å ta henne levende, så har GM allerede
skissert et overlagt drap i trusselbrevet. Det vil trolig ikke finnes noen formildende
omstendigheter. Jeg er riktignok ikke jussekspert. Men overlegg defineres som en
handling der GM har rimelig med tid til å vurdere konsekvensen av den.

Hvis du har noen gode juridiske argumenter for at GM i denne saken ikke
bør ilegges lovens strengeste straff, vil jeg gjerne høre dem.
Det å ta offeret i live er jo formålet med en kidnapping. Det som skjer når betaling uteblir er en annen sak intet livsbevis. Aeh var en eldre dame som ikke var bevepnet og skjøt villt mot kidnapperne så de måtte drepe henne i selvforsvar. Hvor vanskelig kan det være å ta henne i live Dette er helt klart et planlagt drap fordekt som kidnapping. Hvis det var et såkalt tilfeldig uhell hvorfor rigge alt til og det ville vært spor overalt og saken løst rimelig raskt. Husk at aeh er som sunken i jorda.
Citera
2022-03-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er jo påfallende at alle de sentrale personene i saken skal ha forklart seg vagt, uklart eller husker ikke.

Som en liten oppsummering:

- AEH har forsvunnet og det er svært viktig med presis informasjon og et godt samarbeid.

- TH husker ikke flere viktige detaljer og sier ting som ikke stemmer med faktiske forhold.
- TEH husker ikke tema for 9.14-samtalen før han flere uker senere oppgir noen detaljer.
- MB oppfattes av politiet som vag, tilbakeholden og kortfattet.

Dette er kjente opplysninger i saken.
I tillegg kommer mangel på samarbeid.

Dårlig hukommelse, uriktige opplysninger og manglende samarbeid skaper jo en utfordring for saken, det kan kan ikke unnslås. Spørsmålet er hvor mye politiet kan vektlegge sentrale vitneutsagn når flere detaljer oppleves vage, mangelfulle eller rett og slett ikke stemmer.
Kan th solgt inn historien til teh og evt mb at aeh døde ved et uhell. Han kan feks hevdet at han ikke ville bli trodd av politiet om at det var uhell pga diverse forhold. Lovt gull og grønne skoger, feks ny hest osv mot å støtte han
Citera
2022-03-02, 21:04
Medlem
Citat:
Kan th solgt inn historien til teh og evt mb at aeh døde ved et uhell. Han kan feks hevdet at han ikke ville bli trodd av politiet om at det var uhell pga diverse forhold. Lovt gull og grønne skoger, feks ny hest osv mot å støtte han

Ny hest for å dekke over dødsfall? Ja jøss..
Citera
2022-03-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvp2020
Ny hest for å dekke over dødsfall? Ja jøss..
Du får lese det som du vil.
Citera
2022-03-02, 21:16
Medlem
Citat:

Går ikke. Forberedelser i mange måneder før drapet, og så skal drapet ha skjedd ved et uhell?

Men, TH kan ha løyet om et uhell til MB og TEH, for å få de til å vitne om at AE var i live 08:45-08:56 og 09:14-09:16.

Det falske trusselbrevet og kryptorigget passer overhodet ikke med noe uhell.
Citera
2022-03-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Går ikke. Forberedelser i mange måneder før drapet, og så skal drapet ha skjedd ved et uhell?

Men, TH kan ha løyet om et uhell til MB og TEH, for å få de til å vitne om at AE var i live 08:45-08:56 og 09:14-09:16.

Det falske trusselbrevet og kryptorigget passer overhodet ikke med noe uhell.
planleggingen ble kjent først etter at mb var inne til avhør. Da var det feks ingen vei tilbake for mb. Hun bevitnet å ha snakket med aeh.
Citera
2022-03-02, 21:28
Medlem
Citat:
planleggingen ble kjent først etter at mb var inne til avhør. Da var det feks ingen vei tilbake for mb. Hun bevitnet å ha snakket med aeh.

Jo, men det er tillatt å endre forklaring når man oppdager at man har forklart seg feil. Uansett årsak.

Men, det kan jo tenkes at TH har et tak på vitnene, slik at det kan bli ubehagelig å korrigere forklaringen. At de ikke tør.
Citera
2022-03-02, 21:31
Medlem
Citat:

Jeg tror folk flest hadde gått til politiet med en gang de fikk vite at dette var et planlagt drap.

Og tror du TH hadde stolt på at verken TEH eller MB kom til å kontakte politiet?
Citera
2022-03-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg tror folk flest hadde gått til politiet med en gang de fikk vite at dette var et planlagt drap.

Og tror du TH hadde stolt på at verken TEH eller MB kom til å kontakte politiet?

Nei jeg vet ikke.

Jeg tror at TH har lurt vitnene sine. Ved hjelp av Artificial Intelligence og stemmemanipulering. Og eller lydopptak, som han har spilt av.

TH selv sa at samtalen med MN var merkelig, uten noe egentlig tema og lange pauser. Kanskje det er et hint om at samtalen egentlig var et lydopptak.

Vet ikke.

Kan hende vitnene kjente igjen AEs stemme. Men, at det likevel var noe merkelig ved samtalene.
Citera
2022-03-02, 22:54
Medlem
Citat:

Utenforstående som i andre personer overhodet, eller utenforstående som i utenfor familien?
Man blir jo veldig nysgjerrig på hva folk tett på TH tenker om ham, og om saken.
I tillegg til de vitnene som har uttalt sterke mistanker mot ham, tenker jeg det
nesten må være flere andre som tenkte "å dæven" da de fikk høre at AE var borte.
Men som av ulike årsaker ikke vil eller kan dele sin mistanke med noen.

Familie er ikke utenforstående i denne sammenhengen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in