2022-03-02, 22:33
Medlem
rotesaus avatar
Staden Cherson i södra Ukraina med +300.000 invånare, bekräftat tagen av rysk trupp.
Inga Ukrainska trupper finns kvar i staden.
Källa: The Guardian
Citera
2022-03-02, 22:33
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Hörde jag precis på TV4 att Ryssland i kväll på FNs säkerhetsråd hotat att invadera Sverige och Finland? Visst sa de så???

Japp, USAs representant sade det, de har haft rätt hittentills.
Citera
2022-03-02, 22:34
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Sägs nu ikväll av USAs i FN att Putin hotar invadera Sverige och Finland.

Amerikanska underrättelsetjänster har haft rätt hittentills.

Blir väl att knyta på sig stövlarna o vandra norrut. Kan ju börja leta upp rysstrollen här och se vems sida de är på.

Jaså sägs det? Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Trupptransporter från Sverige mot utlandet.
Utveckla gärna!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Både Georgien och Ukraina planerades att gå med i NATO.
NATO säger väl aldrig nej till nya medlemmar? Som du vet är det EU som vill att krav skall uppfyllas.

Men jag känner inte till att någon av dessa tre länder lämnat in ansökan till NATO för då tror jag att NATO får sätta sig med Ryssland och förklara för att lugna ned stämningen.

EU verkar vara på framarsch vilket fall som helst och det är inget jag välkomnar. Jag har aldrig gillat EU.

Vi får se hur framtiden blir. Jag har inte kristallkulan numera.
Citera
2022-03-02, 22:35
Medlem
Citat:
Japp, USAs representant sade det, de har haft rätt hittentills.

Ajdå. Dags att ta fram hagelbrakaren.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Germans Seize Russian Billionaire Alisher Usmanov’s Mega-Yacht

Russian billionaire Alisher Usmanov was sanctioned by the European Union on Monday. Two days later, Forbes has learned from three sources in the yacht industry that one of his prized possessions—the 512-foot yacht Dilbar, valued at nearly $600 million—has been seized by German authorities in the northern city of Hamburg.

Aj aj aj, snart har inte Putin många kvar på sin sida.

https://www.forbes.com/sites/giacomotognini/2022/03/02/germans-seize-russian-billionaire-alisher-usmanovs-mega-yacht/?sh=5efd12c352dd
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Trupp. Trupper.

Ryssland kan mobilisera i takt med att man tar över fler städer.

Haha jag vet men troop fastnade sedan jag gjorde utlandstjänst för över 20 år sedan. Vår kapten Johnson körde alltid med troop när han delade ut order.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Sägs nu ikväll av USAs i FN att Putin hotar invadera Sverige och Finland.

Amerikanska underrättelsetjänster har haft rätt hittentills.

Blir väl att knyta på sig stövlarna o vandra norrut. Kan ju börja leta upp rysstrollen här och se vems sida de är på.

Har du någon länk?
Jag misstror inte men vill gärna läsa mer?
Han är ju knäpp om han gör det. Finland är ju med i Nato och just nu tror jag Nato bara väntar på en ursäkt.
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nej, motståndet kommer nog att fortsätta på sina håll även om borgmästaren avrättas.

Borgmästaren avrättas inte. Han samarbetar ju med att sätta upp ett tillfälligt militär styre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
"Soldater" säger man på svenska (войска).
Jag tror inte någon, förutom Pruttin och hans rått-vänner, vet hur många ryssar som just nu befinner sig i Ukraina. Men i den 6,3 mil långa konvojen lär det finnas några tusen personer.

Det är den västerländska median som säger att det är drygt 200k ryssar i Ukraina just nu, inkl den långa konvojen.
Citera
2022-03-02, 22:36
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
https://www.foxnews.com/politics/china-no-sanctioning-russia-amid-ukraine-bombardment-vows-normal-trade-cooperation

Kina fördömer västvärldens sanktioner.

Hur ska västvärlden reagera på Kinas hållning till det här? Man kan i princip säga att Kina är på Rysslands sida i detta nu. Bör västvärlden tagga ned lite nu kanske för att inte göra Kina ännu mer irriterade? Ett handelskrig med Kina skulle få katastrofala följder för Europa.
Kina är minst lika beroende av väst som vi är av dem. För kineserna är det "money talks".
Kina vill dessutom skicka "fredsbevarande styrkor" till Taiwan så vi snackar om två totalitära regimer som styckar upp potentiella erövringar kring sig som intresserar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in