2022-03-02, 22:43
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Är på TV4 precis nu. Ska finnas på mer på TV4.se säger de på nyheterna

Jahadu, än så länge står det inte ett skit på hemsidan i alla fall, men det är väl bara att avvakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Många Putinkramare i tråden men faktum är att det är Putin som är den som angriper ett annat land. Det straff som nu drabbar Ryssland är pga deras ledare Putin. Läst och lyssnat på en hel del av dom som försöker förklara varför Putin gör som han gör men hela tiden kommer man fram till att Putin har överreagerat genom att invadera ett annat land. Putin är klart och tydligt en usel förhandlare och istället måste Putin använda våld för att få sin vilja igenom. Dock inser de allra flesta att det kommer att misslyckas. Ukraina kämpar tappert mot och vinner för varje dag andra länders respekt.

Vi får hoppas på en ny rysk revolution 2022!
Man måste dock ställa sig frågan om överreaktionen var målet, oavsett vilken sida man står på (om man överhuvudtaget har en). Även om fullt krig var ganska oväntat har det ju hotats och annekterats för längesen. Vad vill väst i Ukraina? Varför går man inte in och hjälper nu när skiten träffar fläkten? Var det kanske inte så viktigt ändå eller offrar man medvetet Ukraina för att påverka världens opinion?
Citera
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Tv4 Nyheter har flera gånger sista halvtimmen berättat om att Ryssland i FNs säkerhetsråd hotat att invadera Sverige och Finland.
Nej, USAs FN ambassadör säger att de fått info om hot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Hörde jag precis på TV4 att Ryssland i kväll på FNs säkerhetsråd hotat att invadera Sverige och Finland? Visst sa de så???

Smart av Sverige att förse Ukraina med offensiva vapen i kriget mot Ryssland trots att man inte är med i Nato och knappt har någon militär alls.
Citera
2022-03-02, 22:44
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Finland är inte med i NATO. Ta reda på fakta innan ni skriver.

Vad fan. Jag tyckte någon nämnde tidigare att tråden att Finland är med i Nato, men googlade ändå och fick upp info i en träff att de gick med -95. Gick dock inte in på sidan.

My bad.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Du som vart med så länge och frågar hur Putin ser på det liberala mångkulturella samhället.

Skojar du?
Menar du varit med på FB länge? Ja, det kanske jag har, men jag har inte fördjupat mig i Putins syn på detta ämne. Han säger ju att han ska bekämpa "knarkande nazister" i Ukraina så...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GangBangTanja
Zelensky är inget exceptionellt. Samtliga länder har ett samhällskontrakt med dess innevånare. Även i Sverige är män mellan 18-60 "tvingade" att inställa sig för tjänst. Det kanske hända att de sänkte det till 50 år. Men när jag gjorde lumpen var det 60.

Nej, vi har en totalförsvarsplikt på 16-70 och det infördes 1995. Detta gäller i princip allt och inte bara i militär form. Är du under 18 kan du inte sättas på militära plikter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det kan stinka eller inte stinka. Det spelar ingen roll just nu. Väst handlande med censur och bojkott mot Ryssland är hybridkrigsföring för att stoppa den Ryska militära aggressorn mot Ukraina. Det är ett relativt civiliserat sätt att slåss på jmf med att använda militära medel som kan snabbare eskalera kärnvapenkrig.

Det ligger i svenskt intresse att hålla Ryssland militärt svagt. Det sätt väst kan göra det på utan starta WWIII är genom censur, sanktioner och bojkott. Om man är svensk och tycker något annat är man antingen infantil är på gränsen ickesvensk.

Vem som har moraliskt rätt på en högre nivå är oviktigt ut i från Sveriges intressen. Och självklart så kommer varje sida hävda att de har rätt.

Sen vill jag att Ryssland blir ekonomiskt starkt och demokratiskt på sikt om de inte använder det att stärka sin militär. Det tjänar vi alla på för då kan vi sälja mer till Ryssland. Nu funkar Ryssland som bensinmack som säljer vetebullar och ägs av maffian.

Ok, men skulle du säga att pressfrihet är effektivt över om det nånsin har funnits i väst? En av anledningarna dem bannade det var för disinformation, men man har inte riktigt kunna förklara vad disinformationen är. Tex, att USA har betydligt värre trackreckord när det kommer till brott mot mänskliga rättigheter både inrikes (slaveriet, polisbrutalitet, utomrättsliga avrättnnigar av egna medborgare, häxjakt av visselblåsa (snowden, asange) och utrikes (illegala krig, iscensättning av false flags, instigering av kupp, finansiering av terrorister, destabiliering av länder, finns en lång lista), skulle du karakterisera det som fake news?

Kan vi enas om att det väst kallar fake news bör egentligen kallas för "obekväma sanningar man gärna vill dölja från allmänheten för att bevara fabeln om att man är en god kraft"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Hellre dom än en kortvuxen man som har en sommarstuga i Finland som varit en bögklubb.

Varför skriver du utveckla gärna i var och vartannat inlägg?
Vill du veta hur det är att bo fredligt i Sverige så får du väll fly, för resa självmant får du väll inte.

Utveckla gärna.

Alla på den här tråden anser att kriget är slut och Ukraina har vunnit big time.

Sen när jag läser all annan media stämmer det ej med vad ni säger.

Hmm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Hur blind man än är går det inte att bortse ifrån att Rysslands invasion ej har varit lyckad och mer liknat ett logistiskt och taktiskt fiasko.
Att de kommer lyckas med sitt mål är givet men för det betyder det inte att insatsen har varit lyckad.

Flertalet stora militära förluster stridsfordon,soldater och även flygfarkoster där de trodde de skulle vara fredade.
Logistiskt katastrof med övergivna fordon och stillastående kolonner. Soldater som går runt med dunkar och letar efter bränsle. Flertalet utslagna Kolonner med inga avstånd alls som har resulterat i att en robot slår ut flera. Misslyckat intagande av flygplatsen utanför Kiev med flertalet luftburna styrkor som endast lyckades hålla den i några timmar.

Att de får vandra långt in i Ukraina är irrelevant då Ukraina fokuserar sitt försvar på särskilda platser.

Jag tror att det är över efter att man tar Kiev.
Ja, jag håller med. Jag hävdar inte att det går skit bra för ryssarna men det går inte heller dåligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GangBangTanja
Zelensky är inget exceptionellt. Samtliga länder har ett samhällskontrakt med dess innevånare. Även i Sverige är män mellan 18-60 "tvingade" att inställa sig för tjänst. Det kanske hända att de sänkte det till 50 år. Men när jag gjorde lumpen var det 60.

Det är fortfarande 18-60 som gäller.
Citera
2022-03-02, 22:45
Medlem
Megabaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det du sa har lika mycket värde som en nordkoreansk nickedocka som säger att Kim Jung Il föddes under dubbla regnbågar och första gången han spelade golf så spelade han 38 under par.

"Få golfmyter har varit så seglivade som den om att när Kim Jong-Il spelade golf för första och enda gången spelade han 38 under par, och att han gjorde hela 5 hole-in-ones. Ingen har självklart trott på det, utan omvärlden har sett det som ännu en udda konspirationsteori som spridits från diktaturen.

Den amerikanska sajten Golf.com har undersökt frågan och det verkar som att det handlar om ett fel med poängräkningen. Journalisten Josh Sens åkte till Nordkorea år 2011 undersökte saken och passade på att vara med i en tävling.

På Pyongyangs golfbana frågade Sens klubbchefen om han hade upplevt Kim Jong-Ils fantastiska bedrift. Klubbchefen svarade att ledaren hade visserligen varit en talang med bra sving, men att han inte hade varit tillräckligt bra för att sätta fem hole-in-ones. Snarare hade det berott på ett missförstånd.

Personen som räknade poäng hade räknat 0 för par, 1 för bogey och 2 för dubbel bogey. Den statliga nyhetsbyrån förstod inte sättet att räkna och rapporterade Kim Jong-Ils ettor som antal slag. På så sätt fick Kim Jong-Il fem hole-in-ones. Journalisten Sens frågar om nybörjarspelaren Kim Jong-Il ens nosade på bogeys den dagen.

Det var på så vis fick hela världen höra, via den nordkoreanska nyhetsbyrån, hur diktatorn hade gjort en makalös runda."

En annan undran. Tror Putin med vänner att det ukrainska folket kommer att acceptera en marionettregering i Kiev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in