2022-03-02, 07:56
Medlem
Polishuset i Charkiv har attackerats av raketer

https://www.aftonbladet.se/a/OrB62w
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Förvånande då jag trodde Tyskland var all-in på sitt projekt med Frankrike och låtit Leopard II dö en långsam död men jag ser att du har rätt i att dom uppgraderat. Hur som helst står jag fast vid att Strv122 är ljusår från ryska stridsvagnar såvida man inte sväljer lögnerna om Armata som kostar mindre än en Volkswagen bubbla, kan överleva direct hit från kärnvapen, är snabbare än en Ferrari och kan flyga om man ska tro ryssarna.
Ryska vagnarna har en katastrofal ammoförvaring och sämre ledningssystem än Leo2, Leclerc och M1.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle Nato stationera kärnvapen i Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Kort responstid till ryssland.
Ryssland hinner inte skjuta ner robotarna.

Tvärtom. Av nato utplacerade robotsystem för att skjuta ned Rysslands
ballistiska missiler blir effektivare.

09.02.2022
Moscow on Potential Delivery of US THAAD Systems to Ukraine: Russia Urges to Avoid 'Stupidity'
https://sputniknews.com/20220209/moscow-on-potential-delivery-of-us-abm-system-to-ukraine-russia-urges-to-avoid-stupidity-1092872913. html

En av sakerna som triggade invasionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Det verkar som om Ukraina inte kommer få några stridsflygplan. Ukraina skickade piloter till Polen för att hämta flygplanen som de hade blivit lovade av EU:s utrikesminister, men länderna(Polen,Slovakien,Bulgarien) som skulle leverera planen påstod att det inte fanns något avtal.Inte ännu iaf
De kunde bistå Ukraina med humanitär hjälp, men att de inte skulle skicka stridsflygvapen till ukrainskt luftrum.

Det är nästan synd om Ukraina. Lurade gång på gång av EU/NATO/USA.
Citera
2022-03-02, 07:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Det är ju det som är hela syftet med kriget, Ryssland känner sig omringat av NATO och kärnvapen i Ukraina är enligt Putins tal en röd linje som korsats.

Jag tror personligen att kanske Ukraina redan har kärnvapen som de kan ha fått/köpt under bordet av Israel eller något NATO land. Jag tror detta kriget handlar om mer än vi får veta.

Putins trams om att bekämpa "nazister" som styr Kiev är ju löjligt, en dimridå, han vet mycket väl Ukrainas president Zelensky är jude. "Nazister" används för det har en mycket negativ klang.

Vad gäller Rysstroll som man får höra hela tiden om man inte är NATO troende. Personligen har jag aldrig varit i Ryssland och känner ingen ryss. Det jag gillar med Ryssland är hur de agerat mot HBTQ rörelsen och hur den slogs i spillror av både myndigheter och skinheads. Barn skall få vara barn, inte hjärntvättas byta kön.
Ukraina har inte kärnvapen, de har lämnats till Ryssland när Ryssland i avtal lovade att respektera Ukrainas gränser.
Citera
2022-03-02, 07:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag tycker en vettig fråga att ställa är:
"Vad hade konsekvenserna för Ryssland blivit om de inte invaderat?"

Jag har svårt att se några nämnvärda negativa konsekvenser av detta alternativa.

Det verkar rent av som att Ryssland förlorar på beslutet att invadera kontra alternativet att inte invadera.

Hur kan Putin ha missat detta resonemang?
Han har naturligtvis inte missat det.

Vad än anledningen till invasionen är, så är det någonting som Ryssland finner nog viktigt.
Citera
2022-03-02, 07:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks

09.02.2022
Moscow on Potential Delivery of US THAAD Systems to Ukraine: Russia Urges to Avoid 'Stupidity'
https://sputniknews.com/20220209/moscow-on-potential-delivery-of-us-abm-system-to-ukraine-russia-urges-to-avoid-stupidity-1092872913. html

Att Patriot skulle kunna skjuta ned ballistiska robotar är fantasier precis som att S-400 skulle kunna göra det.
Citera
2022-03-02, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Hur har det gått under natten? Känns som att Ryssland har gjort stora framsteg?

Och har vi kört något mer gällande konvojen med 800 fordon som Ukraina satte stop för?

Stora framsteg, var? De där 800 fordonen, pansar och annat, förgjordes visst i södra delen av landet? Enligt rapporter och bilder från i natt har den ukrainska armén en del användbart krigsbyte helt intakt.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ukrainas påstådda attack mot en rysk kolonn.
https://mobile.twitter.com/sumlenny/status/1498810879407792129
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag tycker en vettig fråga att ställa är:
"Vad hade konsekvenserna för Ryssland blivit om de inte invaderat?"

Jag har svårt att se några nämnvärda negativa konsekvenser av detta alternativa.

Det verkar rent av som att Ryssland förlorar på beslutet att invadera kontra alternativet att inte invadera.

Hur kan Putin ha missat detta resonemang?

När har krig NÅGONSIN lett till några ”positiva” resultat (förutom vinster för vapentillverkare)?

Krig är ALLTID det sämsta alternativet.
Citera
2022-03-02, 08:02
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks

09.02.2022

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att Patriot skulle kunna skjuta ned ballistiska robotar är fantasier precis som att S-400 skulle kunna göra det.

Varför kommenterar du innan du ens läst artikel.
THAAD är inte samma som Patriot.
Citera
2022-03-02, 08:03
Medlem
Ryssland intar Kharkov, studenter evakueras

https://twitter.com/ASBMilitary/status/1498900677434748930?t=0DlGJoniZqfVmmhXAJ15Fg&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in