2022-03-02, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Om vi ställer frågan så här - var tror du att Högkvarteret eller Arméstaben i Sverige är lokaliserade?

Det finns många problem med att inte ha dem inne i städer, i alla fall under fredstid. Även om personalen har evakuerats därifrån så är ju byggnaderna fortfarande mål under en konflikt.

Vad gör civila där utanför? Skulle du själv frivilligt varit där? Azovbataljonen är ett hatobjekt för ryssarna och givet mål, hela torget skulle varit avspärrat.
Citera
2022-03-02, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Har ryssarna attackerat sig själva?
Ja, det händer att deserterande Ryssar skjuter mot sina egna eftersom de ofta hotas med skjutning när de inte vill följa order.
Citera
2022-03-02, 07:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Då Ryssland inte vill göra som med Grozny som jämnades totalt med marken så tror jag inte på något massanfall på Kiev. Vore vansinne då hela världen tittar på och det skulle bli massiva civila förluster.

Tror taktiken är omringa staden så utländska hjälp inte kommer in och sedan robotattacker mot utvalda mål, som TV-tornet som bombades till de styrande ger upp.

Ryssland kommer aldrig tillåta NATO kärnvapen i Ukraina så Putin kommer inte backa.
Varför skulle Nato stationera kärnvapen i Ukraina.
Citera
2022-03-02, 07:45
Avslutad
Citat:
Heinz Sjögren, vd för Svenskryska handelskammaren i Sverige, ser att sanktionerna kommer att få en enorm inverkan på Ryssland.

– Det blir Nordkorea 2.0, och det kommer att gå snabbt, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Låt oss hoppas det.
Citera
2022-03-02, 07:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Ja, det händer att deserterande Ryssar skjuter mot sina egna eftersom de ofta hotas med skjutning när de inte vill följa order.
Nej det gör de inte, ryska armén är inte som på Stalintiden.
Citera
2022-03-02, 07:48
Medlem
Hur har det gått under natten? Känns som att Ryssland har gjort stora framsteg?

Och har vi kört något mer gällande konvojen med 800 fordon som Ukraina satte stop för?
Citera
2022-03-02, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kort responstid till ryssland.
Ryssland hinner inte skjuta ner robotarna.
Citera
2022-03-02, 07:51
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Tror du dödsstraff för desertering endast är en rysk sak? Tror du att man kan välja om man vill följa order eller ej? Krig är ingen lekstuga med MBL- förhandlingar.
Citera
2022-03-02, 07:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ja, men nu skrev ju användaren uttryckligen om arméstaben. Ett skäl till omorganisationen av försvarsledningen 2019, där ledningen av försvarsgrenarna skickades ut i provinsen, var att skapa redundans och uthållighet i krigsläge genom att inte allt skall vara centraliserat till Högkvarteret på Lidingövägen.
Vilket fortfarande gör att högsta ledningen sitter i Stockholm.
Redundans är nog inget ord du skall beskriva det svenska försvaret med. Hade Ukraina haft en svensk organisation så hade kriget varit över i torsdags.
Citera
2022-03-02, 07:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Kort responstid till ryssland.
Ryssland hinner inte skjuta ner robotarna.
Hur skjuter du ned en ballistik robot som släpper ett gäng kärnladdningar i inträdet i atmosfären, det är inte en bomb som kommer utan ett gäng från varje robot.
Citera
2022-03-02, 07:54
Medlem
MrArturs avatar
Jag tycker en vettig fråga att ställa är:
"Vad hade konsekvenserna för Ryssland blivit om de inte invaderat?"

Jag har svårt att se några nämnvärda negativa konsekvenser av detta alternativa.

Det verkar rent av som att Ryssland förlorar på beslutet att invadera kontra alternativet att inte invadera.

Hur kan Putin ha missat detta resonemang?
Citera
2022-03-02, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Det är ju det som är hela syftet med kriget, Ryssland känner sig omringat av NATO och kärnvapen i Ukraina är enligt Putins tal en röd linje som korsats.

Jag tror personligen att kanske Ukraina redan har kärnvapen som de kan ha fått/köpt under bordet av Israel eller något NATO land. Jag tror detta kriget handlar om mer än vi får veta.

Putins trams om att bekämpa "nazister" som styr Kiev är ju löjligt, en dimridå, han vet mycket väl Ukrainas president Zelensky är jude. "Nazister" används för det har en mycket negativ klang.

Vad gäller Rysstroll som man får höra hela tiden om man inte är NATO troende. Personligen har jag aldrig varit i Ryssland och känner ingen ryss. Det jag gillar med Ryssland är hur de agerat mot HBTQ rörelsen och hur den slogs i spillror av både myndigheter och skinheads. Barn skall få vara barn, inte hjärntvättas byta kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in