Citat:
Ursprungligen postat av
Pleiadesz
Att säga att Kherson har fallit pga lite lastbilar i centrum, jag tror inte ens man kan säga så i det här kriget, för mig hade Kherson fallit om det var en jublande folkmassa med ryska flaggor runt lastbilarna, fan till och med Hitler hade ett mer positivt mottagande i Frankrike än detta, det är möjligt att militären dragit sig tillbaka tillfälligt, men vad ska soldaterna göra där? bosätta sig i lägenheter? ta över kommunstyret?
Det är det jag inte fattar med detta kriget planen om vad trupperna ska göra är extremt luddigt, och även om de nu tar över hela landet vilka ska styra? risken för civil olydnad kommer vara hög, enda anledningen att Putin klarade vinna andra Tjetjenien kriget är ju faktiskt Kadyrov som lyckades vara godkänd både av Putin och större delen av folket, vem ska dem hitta i Ukraina som ska fylla den rollen eller ska det komma som på gamla goda sovjettiden politiker från Ryssland och ta över?
OBS Jag är 1000% Anti Putin men försöker skapa mig en korrekt lägesbild.
Sen i eftermiddags så kan man se på bilder och videos att Ryska styrkor inte uppträder taktiskt på samma sätt som dagarna innan.
Som på bilden med fordonen på torget. Tyvärr så är de ju uppställda så för de känner sig trygga med situationen
Inga reguljära ukrainska styrkor verkar finnas kvar. Nu återstår att se hur effektivt insurgency kommer att vara i den staden.
Jag tror inte territorial defence kan ta tillbaka Kherson med manövrar.
En sak till som är värd att nämna:
Kherson är varken Kiev eller Donbass men lite mittemellan. D.v.s folk står bakom antingen Ukraina eller Ryssland så det är inte alla i staden mot Ryssarna.