2022-03-01, 23:41
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Egenutvecklad högteknologi, kärnvapenmakt och den första Kosmonauten i rymden

Ryssland har egen utveckling och tillverkning av elektronik och högteknologi, något behov av teknologi från väst föreligger inte.

Jag kanske också ska påminna dig om att Ryssland är en supermakt med en enormt bred kompetens inom teknologi av olika slag, allt från att man är en kärnvapenmakt till att man var först i världen med att skicka ut en Kosmonaut i rymden.
Blir du aldrig trött?

Eftersom du är vaken och igång: Vad tycker du om Rysslands invasion och krig i Ukraina? Är det ok eller skit?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Nej, det går aldrig utan deras gas. Det skulle ta minst 3-4 år innan vi får fram ett hyfsat alternativ. Folk skulle slå ihjäl makthavarna innan dess.

Därför skulle vi byggt ut kärnkraften istället för att avpollettera den när vi hade chansen…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Clarke
Hur går kriget, egentligen?

Undviker svenska nyheter av all sort. Men det går inte att undkomma fenomenet att allt ser ut som Ryssland förlorar stort och Ukraina är den där Rocky Balboa som aldrig ger upp oavsett hur mycket stryk han får.

Alla dessa bilder på hur mycket vapen och utrustning som skickas till Ukraina, bilder på Ryska soldater som ger upp eller blir tillfångatagna, ryska militära fordon som överges, strandade eller nedskjutna.

Hur går det egentligen?!? Vart fan hittar jag neutrala nyheter som inte glorifierar Ukraina och inte bara snackar tusentals sanktioner mot Ryssland.

Ryssen avancerar långsamt.
Om de kör fast, eller om de långsamt kan mala ner det ukrainska motståndet går inte att säga än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seradas90
Är det inte väldigt märkligt angående den där konvojen på typ 6 mil som står still pga slut på bränsle och mat förresten? Antingen är det sämsta planeringen eller så vill dom inte strida och "hittar på" denna anledning istället för att ordervägra. Vad tror ni? Man måste väl räknat på bränsle samt mat för dit och hemvägen? Och konvojen kom inte ens fram, helskumt enligt mig. Men kul om det är sant haha!

Tror det är en markering inför förhandlingarna.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det var förinspelat och stage:at så in i helvete.

Men snälla
Allt som går emot din föreställningsvärld är fake och iscensatt alltså? Bra, jag fattar.

FATTAR DU att Rysslands regim är hatad i hela Europa just nu?
Är du så jävla blåst att du tror Lavrov skulle gå med på ett sådant arrangemang? För det du säger skulle ju innebära att Lavrov var med på det hela. Tänk lite nu för i helvete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seradas90
Är det inte väldigt märkligt angående den där konvojen på typ 6 mil som står still pga slut på bränsle och mat förresten? Antingen är det sämsta planeringen eller så vill dom inte strida och "hittar på" denna anledning istället för att ordervägra. Vad tror ni? Man måste väl räknat på bränsle samt mat för dit och hemvägen? Och konvojen kom inte ens fram, helskumt enligt mig. Men kul om det är sant haha!
Militärkonvojer av den typen brukar inte förlita sig på det lokala nätverket av bensinmackar precis...

Men de flygbilder som cirkulerar är redan minst ett par dygn gamla, så det är möjligt att det äör något fuffens med hela storyn. Ingen journalist har ju faktiskt sett den där jättekonvojen ute på plats...
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo

Jag spekulerar inte kring vad Putin kommer och inte kommer göra då jag inte vet hur han tänker. Samt hur han tänker nu i en isolerad och pressad situation. Har följt sanktionerna ganska noga och märkt att Oligarkerna har börjat bli lite svettiga. Flyttar sina yachts och andra ägodelar. Sedan kollade jag på ett möte Putin hade med sina top 30 oligarker där jag tyckte att energin och tonen var helt annorlunda jämfört med tidigare möten där han framstått som väldigt bestämd och säker

Så min fråga är, att fortsätta med dessa sanktioner och pressa oligarkerna, är inte det en jävligt bra strategi mot Putin då det inte är någon hemlighet att pengar är prioritet?

Du ber om en verklighetsbeskrivning som inte finns att tillgå eller verifiera just nu. T.o.m dina antaganden att du har hört att ryska oligraker flyttar sin lyxyachter kan vara totala felskott.

Du bestämmer själv hur pass mycket dina intryck styr dina åsikter och din åsiktsbeskrivning. Jag skulle nog inte för att ta ditt exempel att du uppfattade Putin som "väldig säker" då är du , enligt min mening ute och fiskar tecken som bekräftar just dina föreställningar om vad det innebär.

Att Putin träder fram som en resolut ledare framför en kamera oemotsagt under hela tiden, är bara ett säkert recept att framträda som den landsfadern som han är. Och antagligen är det köpt av miljontals ryssar, men som svensk och boende i Sverige borde man definitivt ta på sina kritiska glasögon.

Ekonomisk sanktioner är ett väldigt milt sätt att bemöta psykopatens överfall på Ukraina, jag har vissa vänner från forna östblocket som håller tummarna att Putin kommer att bli bortstädat i Kreml . Att lönnmörda fanskapet hade vi alla mått bättre av
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ryssland och dess allierade

Ett flertal Rysslandsvänner stödjer Putins pågående militära operation:
- Kuba
- Venezuela
- Vitryssland
- Syrien
- Myanmar

Dessutom har vi ett antal stora och viktiga Rysslandsvänliga länder som fortsatt ser Ryssland som en viktig partner:
- Kina
- Indien
- Iran
- Brasilien

Ryssland har alltså gott om vänner.
Titta där, man har ett antal vänner som är mest kända för sitt stora välstånd och sin öppna demokrati som till exempel Kuba och Burma. Du verkar ha glömt Nordkorea eller var det för pinsamt att ta upp?

Bland Ukrainas vänner som hjälper dem i deras kamp hittar vi:
USA
Storbritannien
Tyskland
Italien
Frankrike
Spanien
Kanada

Hela den fria världen utom möjligen Brasilien står bakom Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Ukrainska militär uppges ha bombat med en ballistisk robot OTR-21 TOCHKA, mot en flygfält i Berdyansk(?) där ryssar håller på att mobilisera, detta för ca 10minuter sedan

Hoppas att detta stämmer. Positiva nyheter i så fall.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Just nu så verkar det Tyvärr som att Ryssland fått en liten vinst och tagit kontrollen över Kherson.
Stort som Malmö ungefär.

Det pågår fortfarande strider men det är mot territory defence. Ukrainska Armen är inte närvarande längre.

Detta är för mig en signal att vi måste göra mer. Mer stöd till Ukraina. Mer Vapen. Mer allt.
Citera
2022-03-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har Putin synts till i något officiellt sammangan dom senaste dagarna eller hansig gömd i Kreml? Läcker det ut nån info om han svettas något nu?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-jobbar-putin-pa-som-vanligt-mitt-under-kriget/

Respektlöst när man förlorar soldater i sitt krig och åka runt på sånt här imo ännu en propagandaförlust stämmningen känns tryckt
Citera
2022-03-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vad var det Putin sa till sina generaler? Att dom ska förbereda för ett kärnvapenkrig? Nåt sånt var det men iallafall, då tänker jag. Ryssland har 6000 kärnvapenladdningar, om han avlossar 5-10 stycken. Hur stor skada för jordens befolkning gör dom?

Jag tror den mannen är beredd att göra det, oavsett vad folk säger

Och vad tror du sker med storryssland och allt det han håller så varmt om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in