2022-03-01, 23:34
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vad händer om börsen aldrig öppnar igen? Finns det nånting som kan få ryska folket att vakna?

Börsen kommer rasa, det i sin tur kommer skapa panik bland vanligt folk. Det kommer bli en bankrun. Bankerna får slut på pengar, ingen centralbank som kan stötta dom ( pga sanktioner) och dom tvingas stänga eller gå i kk.

Alternativt att Ryska centralbanken trycker upp nya friska rubler. Men då kommer en flaska vodka kosta en skottkärra med pengar.
Citera
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det sägs i media att om Putin velat avgöra kriget hade han luftbombat Kiev.
Verkar vara en rimlig bedömning för mig.
Varför gör han inte det?
För att han inte vill det. För att det är för nära grannar. Det skulle se illa ut?
Eller?

Tror inte han är intresserad av att lägga Ukraina under sig som ockupationsmakt, bara få en annan regering och garantier för att inte NATO utvidgar med Ukraina. Teritoriellt vill han att Ukraina avsäger sig Krim och Donbass. Ju mer han förstör ju svårare med att lyckas med slutmålen. Han kanske räknar med att ukrainarna ser att han varit återhållsam och därför är mer medgörliga. Vilket dom absolut inte kommer vara. Han har fått fiender för hundra år framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Tror ni USA kommer att skicka trupper om det blir långdraget? Om inte. Vilket land kan tänka sig att skicka in trupper i Ukraina?
Polen och Baltikum är min gissning
Citera
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
https://www.expressen.se/tv/nyheter/rysslands-utrikesminister-far-ordet-pa-fn-motet-alla-lamnar/

Ingen orkade lyssna på idioten

Tror de väntade i en minut om Lavrov kom med något nytt men gick sen när propagandan började.
Citera
2022-03-01, 23:35
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det som skulle bli ett segertåg börjar mer och mer likna en hybrid av filmerna Wag the dog och Tropic thunder för Putin.
Ja, en inte helt oäven liknelse sett ur ett ovanfrånperspektiv?
Men man får samtidigt komma ihåg att ryssarna just nu urskiljningslöst bombar civila städer, och att gatustriderna inne i dem kommer bli något som påminner om Slaget om Stalingrad (ironiskt nog, eftersom ryssarna nu är den invaderande parten...). Det kommer bli tufft därnere.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Trevligt. Dom nationerna säger väl mer än en miljon ord om vilket fucked up land Ryssland är.

Japp. Alla skräpländer på en samlad lista.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Det här nog ett tecken på att det finns högre snubbar i sfären som inte gillar vad Putin gör :

Oppfordrer russiske diplomater til å hoppe av

Tidligere utenriksminister i Russland, Andrei Kozyrev, under Boris Jeltsin, oppfordrer i en twittermelding alle russiske diplomater å trekke seg i protest:

«Kjære russiske diplomater. Dere er profesjonelle og ikke billige propagandister. Da jeg jobbet i UD var jeg stolt av kollegene mine. Nå er det rett og slett umulig å støtte den blodige brodermorderkrigen i Ukraina.»

https://www.nrk.no/nyheter/oppfordrer-russiske-diplomater-til-a-hoppe-av-1.15875194

Få se när Putin börjar att "städa" i sitt kabinett, det kommer att ske..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Det visar väl sig så småningom.
Ett är ju säkert och det är att Ukrainas militär är mer kompetent än vad nog någon hade anat. Det och extremt motiverad.

Frågan är hur det hade gått utan tillskott av underrättelser och vapen från väst. Inte fullt lika bra skulle jag gissa. Framförallt underrättelserna är nog guld värda.

Ja, de är ju med största sannolikhet mer motiverade, bättre utrustade sedan 2014. Ett par st har också nämnt att man nog får satellitbilder (live) från USA, förklarar ju varför de har varit så framgångsrika med att slå ut konvojer, förband och dyl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Glömde fetstila. Ber om ursäkt för att jag gjorde det lite svårare för dig.

EDIT: LoL! Jag fetade visst! Men du är för trög

Hur är jag trög? Om du inte vet att Guld har gått upp är det du som är trög väl?

https://www.bullionbypost.co.uk/gold-price/month/ounces/USD/

Guld är en hedge och brukar gå upp under krig.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Detta kan vara Putins sista drag innan han hotar med kärnvapen igen. Tyskland går i princip under om han vrider av gaskranen och om Tyskland går under så åker vi andra med i samma veva

Han skulle med andra ord kunna köra ett "chicken race" och se vem som svänger först. Min gissning är att det blir EU som till slut får ge sig då gasen är alldeles för viktig för hela Centraleuropa samt Italien och Storbritannien.

Verkligen bra jobbat av alla klimatmongon som har gjort större delen av Europa beroende av rysk gas
Det är fruktansvärt illa att vara beroende av rysk gas.
Jag tror inte EU går under om gasen stängs, däremot kommer det bli svindyrt med all energi och säkert tvinga fram statliga subventioner. Men förr eller senare måste man bli av med detta ohälsosamma beorende.
Citera
Medlem
Hur går kriget, egentligen?

Undviker svenska nyheter av all sort. Men det går inte att undkomma fenomenet att allt ser ut som Ryssland förlorar stort och Ukraina är den där Rocky Balboa som aldrig ger upp oavsett hur mycket stryk han får.

Alla dessa bilder på hur mycket vapen och utrustning som skickas till Ukraina, bilder på Ryska soldater som ger upp eller blir tillfångatagna, ryska militära fordon som överges, strandade eller nedskjutna.

Hur går det egentligen?!? Vart fan hittar jag neutrala nyheter som inte glorifierar Ukraina och inte bara snackar tusentals sanktioner mot Ryssland.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Detta kan vara Putins sista drag innan han hotar med kärnvapen igen. Tyskland går i princip under om han vrider av gaskranen och om Tyskland går under så åker vi andra med i samma veva :|

Han skulle med andra ord kunna köra ett "chicken race" och se vem som svänger först. Min gissning är att det blir EU som till slut får ge sig då gasen är alldeles för viktig för hela Centraleuropa samt Italien och Storbritannien.

Verkligen bra jobbat av alla klimatmongon som har gjort större delen av Europa beroende av rysk gas :lol:

Dem flesta bedömarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in