2022-03-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Detta kan vara Putins sista drag innan han hotar med kärnvapen igen. Tyskland går i princip under om han vrider av gaskranen och om Tyskland går under så åker vi andra med i samma veva

Han skulle med andra ord kunna köra ett "chicken race" och se vem som svänger först. Min gissning är att det blir EU som till slut får ge sig då gasen är alldeles för viktig för hela Centraleuropa samt Italien och Storbritannien.

Verkligen bra jobbat av alla klimatmongon som har gjort större delen av Europa beroende av rysk gas

Putin är en lönnfet slapp mobbare som inte fått en riktig käftsmäll förut. Sådana brukar tro att de kommer undan med oförskämdheter ostraffat...
Ta det chill , den enda som kommer råka illa ut är Putin , för han har valt ett jobb som diktator...och med den jobbbeskrivningen medföljer en dödsdom.
Citera
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det sägs i media att om Putin velat avgöra kriget hade han luftbombat Kiev.
Verkar vara en rimlig bedömning för mig.
Varför gör han inte det?
För att han inte vill det. För att det är för nära grannar. Det skulle se illa ut?
Eller?
Tror inte han är intresserad av att lägga Ukraina under sig som ockupationsmakt, bara få en annan regering och garantier för att inte NATO utvidgar med Ukraina. Teritoriellt vill han att Ukraina avsäger sig Krim och Donbass. Ju mer han förstör ju svårare med att lyckas med slutmålen. Han kanske räknar med att ukrainarna ser att han varit återhållsam och därför är mer medgörliga. Vilket dom absolut inte kommer vara. Han har fått fiender för hundra år framåt.
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Polen och Baltikum är min gissning

Har Polen bra militär? Jag kan inget om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Youtube stoppar ryska medier, disney stoppar filmer i Ryssland och kommuner bryter med ryska vänorter. Det är små grejer men de visar att Ryssland kommer att bli som Kuba.
Tacka vet jag VPN. Allt fungerar som vanligt för mig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom 32% är nog dom som bor i städer och har tillgång till internet. En stor del har ingen aning vad som pågår.
Inte ens internetuppkoppling räcker för att få information om kriget. Det mesta ska tydligen vara blockerat nu. Krävs tydligen VPN för att kunna komma in på Facebook, Twitter och icke Ryska nyheter.
Så det är nog inte så många Ryssar som har koll på vad som föregår i Ukraina. Tyvärr är det nog först när det börjar komma tillbaka många sårade som vidden av kriget börjar spridas bland Ryssarna.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Egenutvecklad högteknologi, kärnvapenmakt och den första Kosmonauten i rymden

Ryssland har egen utveckling och tillverkning av elektronik och högteknologi, något behov av teknologi från väst föreligger inte.

Jag kanske också ska påminna dig om att Ryssland är en supermakt med en enormt bred kompetens inom teknologi av olika slag, allt från att man är en kärnvapenmakt till att man var först i världen med att skicka ut en Kosmonaut i rymden.

Man vet att det börjar gå dåligt när anhängarna börjar svamla om forna glansdagar
Citera
2022-03-01, 23:37
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcgromit2
Han har då heller inget att förlora på att gå All-in

Att gå "all in" är självmord. Så dum är han nog inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
https://www.expressen.se/tv/nyheter/rysslands-utrikesminister-far-ordet-pa-fn-motet-alla-lamnar/

Ingen orkade lyssna på idioten

Det var förinspelat och stage:at så in i helvete.
Citera
Medlem
Är det inte väldigt märkligt angående den där konvojen på typ 6 mil som står still pga slut på bränsle och mat förresten? Antingen är det sämsta planeringen eller så vill dom inte strida och "hittar på" denna anledning istället för att ordervägra. Vad tror ni? Man måste väl räknat på bränsle samt mat för dit och hemvägen? Och konvojen kom inte ens fram, helskumt enligt mig. Men kul om det är sant haha!
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Ja, de är ju med största sannolikhet mer motiverade, bättre utrustade sedan 2014. Ett par st har också nämnt att man nog får satellitbilder (live) från USA, förklarar ju varför de har varit så framgångsrika med att slå ut konvojer, förband och dyl.

Framförallt så har de viljan och övertygelsen. Det här är nog allt eller inget för dom.
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Börsen kommer rasa, det i sin tur kommer skapa panik bland vanligt folk. Det kommer bli en bankrun. Bankerna får slut på pengar, ingen centralbank som kan stötta dom ( pga sanktioner) och dom tvingas stänga eller gå i kk.

Alternativt att Ryska centralbanken trycker upp nya friska rubler. Men då kommer en flaska vodka kosta en skottkärra med pengar.

Jag undrar om kineserna kommer att köpa Ryssland nu?
DEt kan knappast vara bra för kineserna om Rysslands ekonomi slutar att fungera.
Citera
2022-03-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virr82
Man undrar ju ändå lite vad för något briljant Ukraina har tänkt ut, som man själv inte klarar av. eftersom dom låter konvojen vara ifred?

Varenda konvoj som rullat in Kiev hittils verkar ha slutat som totalt slaktad.

Vad ska dem göra när dem rullar in Kiev bara sätta sig i Riksdagshuset och ta över eller?

Det är människor i det stora metrosystemet, lägenheter, och garanterat kloaksystemen soldater nazister huliganer frivilliga i en allsköns blandning.

Dessutom hur hade du känt dig om du sovit i en lastbil/tank i en halv vecka med massa andra svettiga män utan tillgång till faciliteter ett par minusgrader ute med äcklig mat

medans ukrainska soldater sover i varma sängar vissa har säkert frugan kvar vissa kanske vet det är sista gången dem älskar med varandra. Äter bra mat nu kan dem förvisso inte se på tv längre men ändå.

Vi pratar om en stad med 2.8 miljoner invånare. Måste inte heller va lätt att hitta Zelensky bland så mkt människor om han ens är Kiev.

Jag fattar inte grejen med konvojen, för moralen hade det nog varit bättre om trupperna hade fått stanna på andra sidan gränsen för väl åka in när det är dags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in